Dlaczego warto postawić na analizę widoczności w Internecie?

Dlaczego warto postawić na analizę widoczności w Internecie?

Dominika Szarf

Uwielbiam rozbierać mechanizmy komunikacji na czynniki pierwsze. Lubię pisać i obserwować co marki robią w sieci. Prywatnie, kocham spontaniczne podróże, dobre kino i jedzonko.

Jeszcze 20-30 lat temu, w czasach gdy internet nie był jednym z podstawowych kanałów informacji, reklamy, sprzedaży, komunikacji i codziennego ułatwiania sobie życia, świat rządził się nieco innymi prawami. Na święta wysłaliśmy kartki z życzeniami i ręcznie pisane listy, (korzystając z analogicznej Poczty Polskiej!), a reklamy oglądaliśmy głównie w telewizji, gazetach i na szyldach sklepów znanych nam sklepów.

Sprzedaż detaliczna była wówczas jedyną popularną i społecznie dostępną formą, więc prezenty kupowaliśmy w miejscach znanych lub polecanych przez znajomych dodatkowo przekonywani przez sprzedawców, że to właśnie u nich otrzymasz najlepszy produkt za najlepszą cenę.


Dziś porównanie cen, wiarygodności jak i jakości produktów i marek sprawdzamy już zazwyczaj nie w momencie zakupu, osobiście prowadząc analogowy research,  odwiedzając sklep Ali, Bali oraz Cali i porównując jakość produktów i ceny (jeśli już, zazwyczaj korzystamy ze smartfona i błyskawicznego wyszukiwania).

Częściej jednak przygotowujemy się do zakupów, wygodnie siadając przed laptopem i wpisując w wyszukiwarce wybraną frazę np. „plecak turystyczny 40l campus – oceny”, by uzyskać odpowiedź na nasze pytania tu i teraz.

43% użytkownik odwiedza strony sklepów w poszukiwaniu promocji – źródło.

💡 Zakupów dokonujemy w sposób bardziej świadomy – poszukujemy odpowiedzi o cenie, jakości, ocenach użytkowników jak i o samej marce nieco wcześniej, by porównać dostępne na rynku opcje i w konsekwencji dokonać najrozsądniejszego wyboru.


Czego szukają użytkownicy o markach za pomocą wyszukiwarki?

Wyszukując informacji o markach czy produktach w sieci, kierujemy się faktami, sprawdzając kilka poniższych aspektów:

  •  Jak wygląda i działa sam produkt / usługa?
  • Jak wygląda proces zamówienia, przesyłki i płatności?
  • Czy firma z której usług chcę skorzystać jest bezproblemowa?
  • Czy obsługa klienta jest szybka i miła?
  • Jak długi jest czas oczekiwania na realizację transakcji / zamówienia?
  • Czy marka / firma jest wiarygodna i szanowana?
  • Jak wygląda proces reklamacji / zwrotów? 

ROBO i ZMOT – w internecie nie ma miejsca na błędy

Pomyśl, że kupujesz pralkę. Wchodząc do sklepu, nie mając zbytniego pojęcia o cenach i jakości tych specjalistycznych produktów możesz zostać oczarowany lub zniechęcony do zakupu przez sprzedawcę. Kontakt osobisty jest jednak inny niż zakupy w Internecie czy research online.


Co to jest ROPO?

ROPO (lub ROBO) oznacza, że konsumenci wyszukują niezbędnych informacjach o produktach w celu podjęcia decyzji zakupowej, a następnie dokonują zakupu w sklepach tradycyjnych (offline)

W których branżach dominuje ROPO?

  • w branży automotive,
  • w segmencie wearable,
  • sektor tech,
  • branża health & beauty,
  • elektronika,
  • narzędzia,
  • hardware,
  • zabawki i gry.

ROPO, czyli opisany wyżej trend zakupów offline, poprzedzonych researchem online staje się stylem zakupowym aż 50% konsumentów.

⭐ Jak podają badania Bazaarvoice, The ROBO Economy, aż 82% kupujących smartfony przeprowadza dokładny rekonesans w internecie przed podjęciem decyzji zakupowej.

Drugim silnym trendem jest zakup online, również poprzedzony researchem w sieci – „Know Before They Go”.

Wniosek jest więc prosty – budowanie wizerunku marki w sieci to MUST dzisiejszych czasów.


ZMOT  i „Know Before They Go”

Zero moment of truth (akronim ZMOT), czyli zerowy moment prawdy jest mechanizmem polegającym na podejmowaniu przez klienta decyzji zakupowych już na etapie prowadzenia researchu internetowego poprzedzającego zakup offline (RPBO).

Łączy się on bezpośrednio z researchem online, lecz wynika on również z uwarunkowanego psychologicznie i ekonomicznie trendu potwierdzonego przez Google, znanego jako „Know Before They Go”, czyli wiedzieć przed wyjściem (można go odnieść nie tylko do zmiany lokalizacji czy turystyki).


Zgodnie z powyższym trendem, potencjalni klienci budzą ekscytację nadchodzącym wydarzeniem (wycieczka, zakup etc.), budują w sobie pewność i utwierdzają się w przekonaniu, że podjęta decyzja jest słuszna (zakup, destynacja wakacyjna etc) oraz planują budżet (lub weryfikują), by doświadczyć pełnego zadowolenia z podjętej decyzji.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY
My z każdego nowego klienta cieszymy się właśnie tak – sprawdź sam.

To właśnie z tych powodów reputacja Twojej marki w wyszukiwarce jest kluczowa w kształtowaniu decyzji zakupowych.


Potęga wyszukiwarek – Google wie wszystko

💡 Najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce, służącą do pozyskiwania przez użytkowników Internetu informacji o wybranej firmie, marce, usłudze, czy produkcie jest Google. Łącznie z działającymi na tym samym silniku wyszukiwarkami Onet oraz Interia, Google obsługuje aż 95,5% wyszukiwań.

Prócz bezpośrednich wskazań na pierwszej stronie wyszukiwarki Google, z których korzysta aż 92% Internautów (tak, zazwyczaj nie chce nam się przechodzić na 2,3 ,5 stronę), często korzystamy też z bardziej precyzyjnych fraz wyszukiwania – np. zawężając się do opinii użytkowników umieszczonych na forach internetowych lub oficjalnych forach producentów np. „pralka bosch vs whirlpool – opinie”.


SERM  – Search Engine Reputation Management

Search Engine Reputation Management, czyli SERM to zarządzanie reputacją marki w wyszukiwarkach w skład którego wchodzą działania mające na celu poprawę widoczności przy jednoczesnej poprawie wizerunku.


Na liście priorytetów SERMowych znajdziemy więc głównie monitorowanie Internetu oraz podejmowanie działań mających na celu poprawę wizerunku firmy / marki w wyszukiwarkach internetowych jak np. usunięcie linków prowadzących do negatywnych opinii czy poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania.


Jak budować reputację marki w wyszukiwarce?

Jak efektywnie zarządzać reputacją marki oraz poprawić lub utrzymać widoczność marki w Internecie i jednocześnie zachęcić Internautów do korzystania z usług lub produktów Twojej firmy? Kluczowa jest czujność i proaktywność. Co to znaczy?

Po pierwsze, czujność w SERM to nic innego jak śledzenie treści pojawiających się w kontekście Twojej marki i odpowiadanie na nie (np. za pomocą Brand24 – załóż darmowe konto), zaś proaktywność to stwarzanie warunków do konwersji poprzez prowadzenie działań własnych, wykorzystywanie potencjału contentu wytwarzanego przez użytkowników (customer content management) jak również dbanie o SEO na Twojej stronie internetowej czy sklepie internetowym.  


Jak zwiększyć widoczność marki w Internecie?

Chcesz zwiększyć widoczność w Internecie i zachęcić do korzystania ze strony nowych użytkowników i w konsekwencji wpłynąć na poziom swojej sprzedaży?

Buy Purchase GIF - Find & Share on GIPHY

🚀 Przeanalizuj poniższe porady i zastanów się jakie zmiany możesz zacząć wprowadzać już dziś.


7 złotych zasad SERM

1. Monitoruj Internet i śledź obecność Twojej marki w sieci

Skorzystaj z gotowych narzędzi takich jak Brand24, aby z łatwością docierać do strumieni wzmianek o Twojej marce czy Twoich produktach. Staraj się śledzić popularne dyskusje (wykres natężenia dyskusji), sprawdzać statystyki marki, influence score, korzystać z analizy sentymentu (pozytywne, neutralne i negatywne), by błyskawicznie reagować na pojawiające się w sieci komunikaty.  

Dodatkowe pomoce:

Brand24 oferuje darmowy okres testowy – wypróbuj za darmo.


2. Bądź aktywny – nie ignoruj (nie)zadowolonych klientów

Staraj się odpowiadać na pozytywne komentarze o Twojej marce lub produktach i zawsze reaguj na te negatywne. Pamiętaj, że zamiatanie problemów pod dywan nigdy nie przynosi trwałego efektu, lepiej więc rozwiązywać problemy klientów i przyznawać się do błędów, jeśli faktycznie są one po naszej stronie.

Rozwiązywanie problemów niezadowolonych klientów często może skutkować nagłą zmianą nastroju klienta, wdzięcznością, zadowoleniem i darmową reklamą. Dla odmiany zdenerwowany i zignorowany klient zawsze oznacza kłopoty.

Przykład negatywnej wzmianki znalezionej w social media.
Przykład wzmianki na temat marki, która została bez reakcji ze strony wspomnianej Plastimecie

69% klientów uważa, że ​​szybkie rozwiązanie problemu jest kluczowym wskaźnikiem dobrej obsługi, co w efekcie postrzegane jest jako nieoceniona wartość marki.


3. Zainwestuj w SEO i SEM

Mówię tu o pozycjonowaniu, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz marketing w wyszukiwarkach internetowych – SEM (ang. Search Engine Marketing). To najpopularniejsze formy optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz ich promocji w celu osiągnięcia lepszej widoczności danego serwisu lub strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Analiza widoczności PizzaHut.pl w wyszukiwarce. Źródło: Senuto

Zadbaj więc o jakościowe pozycjonowanie i kampanie reklamowe (kampanie w boksach sponsorowanych, naturalne pozycjonowanie, link building etc.), by zwiększyć swoją popularność i sprzedaż. Działania SEO i SEM możesz wdrażać osobiście (jeśli masz wystarczającą wiedzę i umiejętności) lub zlecić specjalistom.

Z pomocą przyjdą tu narzędzia jak SEMrush oraz Senuto.


4. Myśl jak klient

Poszukując informacji na dany temat internauci zazwyczaj wpisują frazę zakończoną słowem „opinie” np. „Brand24 opinie” – używaj więc fraz z nazwą Twojej marki i słowem „opinie” do pozycjonowania marki w Internecie.

W ciągu ostatnich 30 dni w sieci pojawiło się 1270 wzmianek z pytaniem: Czy poleci ktoś

Warto tu przytoczyć pojęcie social listeningu, czyli monitorowania wzmianek związanych z Twoją branżą. W ten sposób możesz docierać do osób, które w danej chwili szukają i potrzebują Twojego rozwiązania lub usługi – nie musisz ich już przekonywać do zakupu. 

Przykład wzmianki, gdzie użytkownik szuka elektryka samochodowego.

Dodatkowe pomoce:


5. Utrzymuj na forach pozytywny wizerunek

O ile utrzymywanie 100% pozytywnych komentarzy może nie być łatwe, dbaj o to, by te negatywne nie były widoczne na pierwszej pozycji, pierwszej otwartej stronie. Staraj się pozyskiwać pozytywne opinie od zadowolonych klientów, by utrzymać dobre proporcje.

Nie umieszczaj pozytywnych automatycznie wygenerowanych komentarzy na potrzeby SEO. Jeśli w sieci pojawia się dużo negatywnych organicznych komentarzy, zastanów się nad przyczyną i potraktuj je jako katalizator zmian. 

Dbając o reputację marki możesz wykorzystać pozytywne opinie i rekomendacje użytkowników znalezionych za pomocą np. Brand24.

Pozytywne opinie osadzone na stronie Hotel Royal Park za pomocą Widżetu od Brand24

💪 Wykorzystaj Widżet, interaktywny komponent za pomocą, którego możesz w błyskawiczny sposób osadzić pozytywne opinie na Twojej stronie. To wzmocni zaufanie wobec Twojej marki – dowiedz się więcej.

Usprawniaj swoją markę i produkty, jeśli zaistnieje taka potrzeba i stawaj się ekspertem i liderem rynku – wielkie marki poznaje się po tym jak radzą sobie gdy jest „pod górkę”.


6. Bądź obecny w internecie i wykorzystuj oczywiste frazy wyszukiwania

Przykład z naszego podwórka. Czytasz właśnie artykuł o tym jak budować reputację marki w internecie. Tak się składa, że pod frazą https://blog. brand24.pl/reputacja-w-wyszukiwarce-widocznosc-dlaczego-warto-postawic-na-jej-analize dotychczas nie mieliśmy żadnych treści, co oznacza, że potencjał podstrony z frazą „dlaczego warto postawić na analizę widoczności w Internecie” nie był przez nas wykorzystany.

Ucząc się na własnych błędach – zachęcam, byś był czujny.

Pamiętaj też by wizytówka Twojej firmy znalazła się na oficjalnych kanałach takich jak LinkedIn, czy strona KRS. Anonimowe firmy „Kogucik” nie wzbudzają dużego zaufania.


7. Działaj strategicznie – myśl długofalowo

Zastanawiając się nad tym jak zadbać o wizerunek w sieci nie ignoruj planowania strategii. Pamiętaj, że na reputację w wyszukiwarce wpływa nie tylko SEO i oficjalne działania na stronie i forach internetowych, czy platformach na jakich klienci wypisują opinie o marce czy produktach.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

W erze social mediów, obecność w kanałach społecznościach i biznesowych jest równie istotna. Przemyśl obecność marki na Facebooku, Twitterze, Instagramie, udzielaj się na Quorze czy specjalistycznych platformach branżowych. Planuj swoje działania i bądź systematyczny.

Thinking Genius GIF by Big Brother Canada - Find & Share on GIPHY

Mam nadzieję, że zgodzisz się z moja teorią, iż reputację Twojej marki budujesz nie tylko Ty, ale też Twoi klienci. Szereg ocen, rekomendacji, recenzji jaki i komentarzy pojawiających się w internecie jest więc świetnym źródłem pozycjonowania oraz potencjalnego styku z poszukującym rozwiązań klientem, jeśli tylko dobrze go wykorzystasz.


Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach Brand24 w budowaniu reputacji marki w wyszukiwarce i w Internecie, zarejestruj darmowe konto i do usłyszenia w panelu! 

Zainteresował Cię temat reputacji marki? 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail