5 narzędzi do analizy konkurencji, które warto znać.

Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Messenger i chatboty to temat, który jest mi szczególnie bliski. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple.

Spis treści:

Trzymaj swoich przyjaciół blisko, a wrogów jeszcze bliżej.

Logika kryjąca się za tymi pamiętnymi słowami Sun Tzu/ Michaela Corleone/ nieznanego autora znajduje zastosowanie nie tylko na wojnie czy w mafii, ale też w biznesie.


Jeśli chcesz dotrzymać kroku konkurentom, monitorować ich działania i nie przegapić niczego w otoczeniu konkurencyjnym, ten artykuł jest dla ciebie.


Czy analizowanie konkurencji jest czymś złym?

Absolutnie nie.  Jest to dobra praktyka dla każdego biznesu.

Nie ma to nic wspólnego ze szpiegowaniem lub podsłuchiwaniem – analiza konkurencji jest w 100% legalna i opiera się na publicznie dostępnych danych.

Posiadanie głębokiego wglądu w różnorodne obszary biznesu i marketingu twoich konkurentów prezentuje wiele zalet dla twojego biznesu:

    • Przekonanie do siebie klientów konkurencyjnej firmy,
    • Unikanie strat,
    • Przewidywanie następnych posunięć konkurencji,
    • Dostrzeganie zbliżających się zagrożeń,
    • Identyfikowanie luk,
    • Ocenianie działania twojego biznesu,
    • Identyfikowanie nisz rynkowych.

Celem analizy konkurencji jest zdobycie wiedzy i świadomości. Następnie bazując na porównaniu, możesz odpowiednio dostosować swoje działania.

Jest mnóstwo obszarów  biznesu, które mogą zostać przeanalizowane. Marketing mediów społecznościowych, kampanie marketingowe, wydajność SEO, płatne reklamy, linki przychodzące, działania PR-owe, to tylko niektóre z nich.

Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie opis 5 narzędzi do analizy konkurencji.


1. Similar Web.

Jednym z najlepszych narzędzi do analizy konkurencji jest Similar Web.

Similar Web to potężne i cenione przez klientów narzędzie do analizy ruchu sieciowego. Płatna wersja oferuje również wiele innych analiz.

Aby porównać wydajność twojej strony internetowej i stron konkurencyjnych, wprowadź najpierw adres swojej witryny:

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji SimilarWeb.


Następnie wprowadź adres strony internetowej twojej konkurencji:

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji SimilarWeb.


W bezpłatnej wersji programu znajdziesz światowy ranking, krajowy ranking oraz ranking dla danej kategorii:

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji SimilarWeb.


Bezpłatna wersja Similar Web zapewnia również wgląd do ruchu sieciowego:

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji SimilarWeb.


Oraz źródła ruchu sieciowego:


Są to czynniki, które możesz zbadać korzystając z bezpłatnej wersji Similar Web.

Na podstawie źródeł ruchu sieciowego możesz określić czym się różnisz od konkurencji.

Jeśli twój konkurent dobrze sobie radzi w zakresie organicznego ruchu sieciowego (dowiesz się tego dzięki Similar Web), to możesz skoncentrować swoje wysiłki na ruchu sieciowym w mediach społecznościowych.
W jaki sposób?

Poprzez odpowiadanie na potrzeby Twoich odbiorców i tworzenie treści, które chętnie udostępnią innym odbiorcom. Jednocześnie, zwiększysz w ten sposób ruch przekierowań do twojej strony docelowej i wzmocnisz swój autorytet i pozycję eksperta. Poprawisz również swoją reputację SEO, ponieważ boty Google doceniają angażujący content i usprawniają jego wydajność.

Wersja pro narzędzia Similar Web oferuje o wiele więcej danych z zakresu analizy konkurencji:

  • Referrals,
  • Media społecznościowe,
  • Wyświetlenia,
  • Content,
  • Odbiorców,
  • Konkurentów,
  • Aplikacje mobilne.

2. Brand24.

Narzędzia do analizy konkurencji, sprawdzają się również w przypadku mediów społecznościowych. Jednym z nich jest monitorowanie mediów społecznościowych.

Korzystając z monitorowania mediów społecznościowych, możesz namierzyć wzmianki w sieci i mediach społecznościowych na podstawie uprzednio zdefiniowanych słów kluczowych, takich jak: twoja firma, produkt, hashtag, nazwa kampanii itp.

Możesz użyć tego narzędzia do monitorowania twojej reputacji online, działania hashtagów, zapewnić obsługę klienta, namierzać feedback od klienta, analizować działanie twoich kampanii marketingowych i o wiele więcej.

Co istotniejsze, możesz tak samo monitorować swoją konkurencję.

Mając w rękach narzędzie do monitorowania social media, jesteś w stanie namierzyć:

  • Wzmianki w sieci i w mediach społecznościowych na temat twojej konkurencji
    • Co mówią o nich klienci online?
    • Czy istnieją jakieś wpływowe źródła, które o nich wzmiankują?
    • Czy otrzymują wiele negatywnego/pozytywnego feedbacku od klientów?
    • Czego życzą sobie ich klienci?
    • Jakie są ich bolączki?
    • Czy zmagają się konsekwencjami błędnych decyzji?
    • Jakie są ich najnowsze udoskonalenia?
  • Funkcjonowanie nazwy ich firmy, kampanii marketingowych oraz hashtagów
    • Jak często ich firma/produkt/hashtag jest wspominany online?
    • Jaki jest zasięg tych wzmianek w mediach społecznościowych?
    • Jak szybko, jeśli w ogóle, ich ostatnia kampania marketingowa się rozprzestrzenia?
    • Które źródła wspominają ich najczęściej?
    • Czy zyskują duże zaangażowanie odbiorców (polubienia, komentarze, udostępnienia)?

Dzięki takim źródłom wiedzy możesz wypełnić potrzebę rynkową, którą przegapili twoi konkurenci.

Oto kilka przykładów:

  1. Monitorując wpływowe źródła, które wspominają o twojej konkurencji, odkryjesz blogi, witryny lub autorów, którzy najprawdopodobniej piszą również o twoim biznesie. Pozostaje tylko się z nimi skontaktować i zawrzeć umowę.
  2. Dostrzegasz, że klienci jednego z twoich konkurentów skarżą się na niego online. Tak się składa, że twój biznes ma ogromną przewagę w tej dziedzinie. W tym przypadku powinieneś zwrócić się wprost do zawiedzionych klientów konkurencji i pokazać im, co twoja firma ma do zaoferowania.
  3. Twój konkurent zapoczątkował kampanię promującą jakąś nowość za pomocą hashtagów. Monitorujesz to i widzisz w jaki sposób się rozprzestrzenia i z jakim przyjęciem odbiorców się spotyka.

Jeśli chcesz porównać, czy osiągasz lepsze wyniki, niż konkurencja, to Brand24 stworzy dla Ciebie automaty cznie zestawienie.


Od czego rozpocząć monitoring konkurencji?

Pierwszym krokiem do gromadzenia wzmianek w mediach społecznościowych o twojej konkurencji jest stworzenie projektu:

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu do analizy konkurencji w Brand24.


Potem zobaczysz sekcję Podsumowanie, która zawiera najważniejsze dane dotyczące twojego projektu:

  • Najbardziej popularne wzmianki,
  • Najświeższe wzmianki,
  • Liczbowe podsumowania twojego projektu: liczba wzmianek, zasięg w mediach społecznościowych, interakcje, pozytywne oraz negatywne wzmianki,
  • Najbardziej wpływowe profile i strony wzmiankujące o twojej konkurencji,
  • Wykresy pokazujące liczbę wzmianek oraz ich zasięg w mediach społecznościowych.

Grafika przedstawiająca zakładkę Podsumowanie podczas analizy konkurencji w Brand24.

Najważniejsze informacje znajdziesz w zakładce Analiza – przeczytaj jak analizować dane z Brand24


3. SEMrush.

Mówisz SEO, myślisz SEMrush.

Kolejnym wspaniałym narzędziem do analizy konkurencji jest SEMrush.

Jest to jedno z najpopularniejszych dostępnych narzędzi, które pokrywa wiele obszarów marketingu online. Największymi zaletami są SEO i badanie słów kluczowych.

SEO (optymalizacja przeglądarek internetowych) to fundamentalna część twojej obecności online – jakość SEO twojej strony decyduje o jej widoczności w wyszukiwarkach.

Dzięki SEMrush możesz monitorować swoją wydajność SEO:

      • Organiczne słowa kluczowe.
      • Linki przychodzące.
      • Nowe słowa kluczowe.
      • Płatne słowa kluczowe.
      • Trendy w słowach kluczowych.
      • I o wiele więcej!

To świetne narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych dla twojego contentu.
Należy podkreślić, że dzięki SEMrush możesz wyszukać dowolną domenę, w tym należące do twojej konkurencji.
Korzystając z SEMrush możesz przeanalizować:

  • Słowa kluczowe konkurencji na najwyższych pozycjach w rankingu.
  • Ich linki przychodzące.
  • Ich płatne słowa kluczowe.
  • Ich ruch sieciowy.

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji Semrush

Organiczne słowa kluczowe ze szczytu tabeli, to jedne z najważniejszych przechowywanych danych. To właśnie tam znajdziesz słowa kluczowe o które walczy twoja konkurencja.

W sekcji backlinks (linki przychodzące) , znajdziesz wszystkie pozycje prowadzące do witryn twojej konkurencji:

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji Semrush

W jaki sposób możesz wykorzystać tę wiedzę?

Na przykład możesz zwrócić się do stron, które umieszczają linki do witryn twojej konkurencji z prośbą, by zamieściły wzmiankę również o twojej stronie.  Linki przychodzące niesamowicie usprawnią SEO i spowodują wzrost widoczności.


4. Siteliner.

Opisując narzędzia do analizy konkurencji, nie możemy pominąć Siteliner.

Korzystając z Siteliner możesz ocenić stronę internetową konkurencji pod względem:

  • Uszkodzonych linków,
  • Rozmiarów stron,
  • Linkowania wewnętrznego,
  • Ilości linków na stronie.

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji Siteliner

Zaopatrzony w tę wiedzę, możesz na przykład wykorzystać uszkodzone linki Twojej konkurencji. Moz stworzył świetny przewodnik na ten temat:

Linkowanie ma ogromny wpływ na rankingi Google. Bez linków wiodących do twojego contentu, nie zajmiesz wysokiej pozycji w rankingach Google.

Bezpłatna wersja pozwala na analizę nawet do 250 stron.

Grafika przedstawiająca narzędzia do analizy konkurencji Siteliner


5. RankSignals.

Jest to kolejne narzędzie do analizy konkurencji SEO.

Dzięki niemu dowiesz się o źródłach, które linkują do strony twojej konkurencji i wzmocnisz swoją pozycję w rankingu Google.

Korzystając z Rank Signals jesteś w stanie namierzyć linki przychodzące konkurencji.

Rank Signals pokazują Twój tytuł i adres URL,

Linki przychodzące wzbogacają twoją stronę o dobrą optymalizację przeglądarek internetowych. Jeszcze istotniejsze jest to, że mają ogromny wpływ na widoczność SEO twojej domeny. Równie niezbędne jest to, aby strony linkujące do twojej witryny były dobrej jakości.

W tym przypadku sprawdza się zasada, że liczy się jakość, a nie ilość.

Grafika przedstawiająca narzędzie do analizy konkurencji RankSignals

Neil Patel napisał świetny artykuł na temat linków przychodzących, który możesz wykorzystać w sowich działaniach.

Tutaj możesz przetestować Rank Signals za darmo.