Monitoring konkurencji w sieci i analiza działań rywali
26/03/2019

O krok przed rywalem. Kilka słów o monitoringu konkurencji w sieci

Dominika Szarf

Uwielbiam rozbierać mechanizmy komunikacji na czynniki pierwsze. Lubię pisać i obserwować co marki robią w sieci. Prywatnie, kocham spontaniczne podróże, dobre kino i jedzonko.

Skąd wiesz co będzie się sprzedawać w danym sezonie i w jaki sposób planujesz swój biznes? – Intuicja – słyszałam nie raz, nie dziesięć. Cudownie, jeśli dotychczas Twoja biznesowa strategia oparta była na przeczuciach i szóstym zmyśle, i mimo to wszystko działało, nic tylko podziwiać.

Większość firm odwołuje się jednak do twardszych danych. W planowaniu liczą się skonkretyzowane założenia, liczbowa analiza, przewidywanie trendów i rozpracowywanie ruchów konkurencji.

Brzmi trochę jak gra w szachy, ale tak naprawdę monitoring konkurencji oraz analiza jej działań potrzebna jest dla Twojego biznesu tak samo jak strategia gry dla szachisty.

Co więc śledzić i jak, by działać skuteczniej? Poniżej o tym, jak monitoring konkurencji wygląda w praktyce!

Po kolei:


Co musisz wiedzieć o swojej konkurencji?

Jesteś jednym z liderów rynku i konkurujesz z firmą A, B, C i D. Wiesz kim są Twoi biznesowi rywale i myślisz, że taka wiedza jest wystarczająca. Niestety… Znajomość imienia i nazwiska Twojego sąsiada nie daje Ci prawdziwej wiedzy o osobie, a w rzeczywistości musisz się skupić właśnie na tym:

  • głębszym poznaniu tego, jakie są założenia Twojej konkurencji,
  • jakie działania podejmują rywale,
  • jak reagują w różnych sytuacjach, itd.

Monitoring i analiza konkurencji polega na zdobyciu takiej wiedzy, dzięki której nie dasz się zaskoczyć i wzmocnisz swoją pozycję na rynku.

Z jednej strony chyba sam przyznasz, że nic tak nie rozwija Twojego biznesu jak uciekanie przed rosnącą konkurencją (oczywiście, jako lider biegniesz w przód) i jednocześnie, nic nie utrudnia Ci życia tak, jak rosnąca konkurencja. Cóż, właśnie dlatego powinno Ci zależeć na tym, by poznać ją jak najlepiej.


Co zrobić najpierw?

Przede wszystkim określ jakie są twoje cele biznesowe i komunikacyjne (marketingowe, sprzedażowe itp.), a później używając podobnej perspektywy postaraj się zdefiniować co oferuje i dokąd zmierza Twoja konkurencja.

Pamiętaj, by analiza każdej konkretnej wytycznej była dwustronna:

  1. Porównuj jak to, czy tamto robi konkurencja i jak dzieje się w Twojej firmie.
  2. Jakie są Twoje mocne strony, a w czym prym wiedzie firma A?
  3. Do jakich okoliczności lepiej przygotowana jest firma B i jak z kryzysami radzi sobie (lub nie radzi) firma C?

Ucz się zarówno na przykładach dobrych praktyk, jak również na słabych stronach lub wpadkach Twoich rywali. Czerp inspiracje i wyciągaj wnioski.


4 filary monitoringu i analizy konkurencji

Na jakie pytania odnośnie konkurencji warto znać odpowiedź? Podstawa – kim są Twoi rywale?

W każdym z poniższych punktów pierwotnym założeniem jest to, że wiesz kim jest twoja konkurencja –  znasz nazwy firm operujących w podobnym zakresie, segmencie czy regionie.

Określ, jaki kawałek tortu należy do Ciebie!

Hungry Eat To Live GIF - Find & Share on GIPHY

Jesteś małym, acz solidnym żuczkiem, średnią, dynamicznie prosperująca firmą, czy może ogromną korporacją? Jaki jest Twój wpływ na kształt rynku i udział w rynku? Jakie pozycje zajmuje Twoja konkurencja? Ile kawałków marketowego tortu należy do niej? Czy nie walczysz z wiatrakami???

UWAGA!
Prócz określenia Twojego udziału w rynku względem udziału konkurencji, zastanów się jakie są Twoje cele biznesowe i ile procent tego tortu chcesz mieć w przyszłości – tj. jaki udział w rynku chcesz osiągnąć na przestrzeni roku, pięciu i dziesięciu lat?

Mając tę podstawową wiedzę, dotyczącą tego, kto tak naprawdę jest Twoją konkurencją, możesz przejść do docelowej analizy, skupiając się na 4 poniższych zasadach – obserwować, wiedzieć, przewidywać i reagować.

1. OBSERWOWANIE

  • Kto jest Twoją realną konkurencją (bo chyba nie walczysz z każdą istniejącą firmą na rynku)?

Skup się na porównaniu ofert, wielkości i charakterystyce grup docelowych – określeniu Twojej własnej publiczności i targetu konkurencji.

Zbadaj, czy jest to ten sam profil klientów, czy demograficznie lub psychograficznie kierujecie komunikacje do tych samych osób, czy może Waszym targetem są zupełnie dwa różne światy?

  • Jakie elementy i kanały komunikacji są dla Ciebie istotne w przeprowadzaniu analizy?

Jakie są kanały komunikacyjne stosowane w Twojej branży? Jak to wygląda na Twoim biznesowym podwórku i jak przedstawia się to u Twojej konkurencji? Co działa i co nie działa? A może potencjał jakiegoś kanału komunikacji nie jest jeszcze odkryty?

2. WIEDZA

  • Jakie są twarde dane dotyczące Twojej konkurencji – oferta, grupa docelowa, kanały komunikacji, obecność w internecie – SEO / SEM / komunikacja w kanałach social media etc.
  • W czym specjalizuje się Twoja konkurencja (jaki jest jej USP – unique selling proposition / unikatowa propozycja sprzedaży); co ją wyróżnia od innych firm?
  • Jakie są jej mocne i słabe strony? Czym się różnicie?
  • Jakie produkty i usługi oferuje? Co Ty oferujesz?
  • Jakie relacje Twoja konkurencja wypracowała sobie z klientami? Czy obsługa klienta jest mocną stroną konkurencji, czy może jesteś lepszy w tym wymiarze? Co możesz usprawnić?
  • Kto odpowiada za sukcesy i porażki Twojej konkurencji? Kim są ludzie będący siłą napędową konkurencji?
  • Jakie są obecne trendy i liderzy opinii w Twojej branży? Jaki masz wpływ na kształtowanie rynku i jak możesz manipulować zmiany w nim zachodzące? Jak wpływowy jesteś i jaki wpływ ma Twoja konkurencja?

3. PRZEWIDYWANIE

  • Jaki potencjał ma Twoja konkurencja w perspektywie krótko i długoterminowej? Jak to wygląda u Ciebie?
  • Jakie są cele Twoje i Twojej konkurencji?

Zbadaj co robi konkurencja i gdzie może zmierzać w przyszłości i sam również odpowiedz sobie na pytanie: Jakie są moje cele i w jaki sposób chcę rozwijać swój biznes?

  • Jak Twoja konkurencja radzi sobie w regularnych warunkach rynkowych, fazach wzrostu i momentach kryzysu? Jest elastyczna, czy może twardo trzyma się wcześniej założonego planu. Jak Ty działasz w momencie zmian rynkowych? Czy rynek na którym operujesz jest konserwatywny, czy raczej dynamiczny? Jakie jest Twoje podejście?
  • Czy Twoja konkurencja wpływa na kreowanie trendów rynkowych? W jaki sposób?
  • Jakie trendy rządzą obecnie na Twoim rynku i jak się wobec nich ustosunkowujesz?
  • Czym może cię zaskoczyć Twoja konkurencja; lub po prostu czego się obawiasz?

4. REAGOWANIE

  • Jak konkurencja zareaguje na przyszłe zmiany zachodzące na rynku, a jak odnosi się do obecnych trendów – w skrócie jaki jest jej następny krótko lub długoterminowy ruch?
  • Jaki jest Twój następny ruch w odniesieniu do obecnej sytuacji na rynku i wewnętrznego potencjału Twojego biznesu?
  • Co możesz zmienić w swoje własnej strategii biznesowej, by być jeszcze lepszym?
  • Jakie wnioski wyciągnąłeś? Nad czym warto pracować?

Jakie błędy udało Ci się popełnić w Twojej biznesowej karierze, a dokładniej – jakie wnioski wyciągnąłeś? Jakie wpadki popełniła Twoja konkurencja i jakie lekcje daje Ci analiza takich niezbyt miłych zdarzeń dziejących się na podwórku firm A, B, C i D?

Tak jak zaznaczyłam na początku, po tym, jak już określisz, które elementy warte są obserwowania u konkurencji, warto też zagłębić się w praktyczne tajniki analizy i uwaga, uwaga – wyciąganie wniosków. Jakie czynniki mogą Cię zainteresować podczas audytu konkurencji i co może zainspirować Cię do zmian na Twoim własnym biznesowym podwórku? Jaką wiedza powinieneś mieć sam o swoim biznesie, by móc wprowadzać zmiany? Wiedząc co chcesz badać, możesz przejść do docelowej procedury monitoringu i audytu.


Monitoring konkurencji w sieci – wskazówki

Jednym z czynników istotnych podczas przeprowadzania monitoringu konkurencji jest tzw. audyt SEO konkurencji, czyli analiza obecności rywali w wyszukiwarce Google i określanie siły konkurencji w internecie.

Prowadząc biznes offline zależy Ci zapewne na relatywnie wysokiej ilości klientów odwiedzających Twój sklep stacjonarny i dokonujących zakupu (konwersja) – w przypadku przestrzeni internetowej jest podobnie. Każdy biznes online stara być możliwie jak najbardziej widoczny w internecie – czy to wykorzystując triki związane z pozycjonowaniem, czy content marketing etc.

Tak czy inaczej, wysoka pozycja w wyszukiwarce Google (tzw. TOP 10) jest bardzo pomocna, ponieważ jedynie 29% procent potencjalnych klientów zajrzy na drugą, czy trzecią stronę wyszukiwarki (71% internautów przegląda wyniki pojawiające się w TOP 10 wyszukiwarki Google).

Równanie jest więc proste:

wysoka pozycja w Google = większa szansa na konwersję

Ważne jest więc by mieć dobrą wiedzę na temat oferty konkurencji, jej słabych i mocnych stron oraz podejścia do obsługi klienta, bo czasami tylko jeden składnik może sprawić, że firma B czy C wypracowała lepszy przepis na sukces.

Analiza konkurencji pod kątem działań SEO da Ci wiedzę na temat poziomu optymalizacji stron konkurencji. Słowa kluczowe, struktura domen, linkowanie – to tylko jedne z wielu elementów wpływających na poprawę widoczności w wyszukiwarce Google’a.

Jest to temat tak obszerny i ważny, że warto byłoby mu poświęcić całkiem odrębny artykuł. W tym jednak chciałabym się skupić na innej, równie istotnej kwestii jeśli mówimy o monitoringu konkurencji. ⬇


Obserwacja działań rywali w internecie i kanałach social media

O ile audyt SEO konkurencji jest istotny, nie możesz jednak zapomnieć o obserwowaniu reakcji klientów na poczynania w internecie firmy A, B, C czy D.

Jak szybko dotrzeć do treści publikowanych w sieci przez konkurencję, analizować je i badać jej interakcję z klientami (np. opinie, rozwiązywanie problemów)? Tu z pomocą przychodzą dedykowane narzędzia takie jak Brand24, umożliwiające m.in. monitoring komunikacji w kanałach social media.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Narzędzia do monitoringu konkurencji

Z Brand24 w szybki i bezbolesny sposób przefiltrujesz treści powiązane kontekstowo z Twoją konkurencją:

  • Sprawdzisz, w których kanałach pojawia się o niej najwięcej wątków. 
  • Będziesz mógł przyjrzeć się komentarzom generowanym zarówno przez Twoich rywali, jak i ich grupę docelową, analizując w ten sposób poziom relacji konkurencyjnych marek z konsumentami.
  • Zbadasz, z czego ich klienci są zadowoleni, a na co się skarżą i sam będziesz mógł uniknąć pewnych mniejszych lub większych wpadek w przyszłości (pod warunkiem, że potrafisz uczyć się na błędach konkurencji) 😉
  • Ocenisz jaka jest responsywność Twojej konkurencji – czy reagują szybko i adekwatnie na treści generowane przez Internautów, czy może jest to ich pięta Achillesowa i potencjalnie Twoje pole do popisu?

Jak zacząć?

Nic prostszego! Zakładając projekt na wskazaną frazę – nazwę konkurencji – system zbierze do jednego miejsca wszystkie informacje pojawiające się w sieci na ten temat. 

Monitoring konkurencji - zakładanie projektu w Brand24.

Z miejsca, do którego zostaniesz automatycznie przeniesiony po założeniu projektu, będziesz miał wgląd do wzmianek pojawiających się w sieci na wskazaną wcześniej nazwę konkurencji. W tym miejscu możesz filtrować wyniki poprzez wybrane parametry, m.in.:

  • sentyment – w zależności od wyboru pokazuje wzmianki o charakterze pozytywnym, negatywnym lub neutralnym:
Opcja filtrowania wyników podczas monitoringu konkurencji.
  • źródło wzmianek:
Podział wyników ze względu na źródło podczas prowadzenia monitoringu konkurencji w Brand24

Z poziomu tej zakładki – Wyniki – sprawdzisz też, z jaką częstotliwością i natężeniem prezentuje się wygenerowany „szum” odnośnie konkurencyjnej marki. Dynamikę buzzu przedstawia wykres, który na podstawie zebranych wyników wskazuje:

  • liczbę wzmianek,
  • zasięg w social media,
  • sentyment wypowiedzi (pozytywny lub negatywny),
  • interakcje.
Dynamika wzmianek podczas monitoringu konkurencji.

Badaj, co konsumenci mówią o firmie A, B, C i D i jak reagują Twoi rywale. Sprawdzaj, gdzie pojawiają się komentarze i potencjalne pola komunikacyjne, które sam możesz efektywniej wykorzystywać.

WYPRÓBUJ DARMOWE KONTO TESTOWE

W przypadku monitoringu konkurencji, oprócz samej obserwacji kluczowa jest także analiza działań rywali. Przede wszystkim dlatego, że pozwala poznać mocne i słabe strony Twoich konkurentów. W tym przypadku zbawienna będzie zakładka „Analiza”, która automatycznie generuje najważniejsze dane na podstawie zebranych wyników.

Podsumowanie wyników konkurencji w Brand24

W tym miejscu znajdziesz m.in. informacje o:

  • Najpopularniejszych wzmiankach – TOP 100 wyników o największym wskaźniku interakcji w social media – polubienia, komentarze, udostępnienia,
  • Najpopularniejszych autorach – internautach generujący największe zasięgi w social media,
  • Najpopularniejszych hashtagach – lista najczęściej stosowanych hashtagów we wpisach.

i wiele więcej.

Wszystkie te dane pozwolą Ci nie tylko bliżej poznać swoją konkurencję. Stanowią też świetne źródło wiedzy i inspiracji w kwestii własnej strategii biznesowej.

Przykład? Stosowanie najpopularniejszych hashtagów pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Dzięki temu więcej osób może dowiedzieć się o Twojej marce. Z kolei znajomość topowych autorów to szansa na nawiązanie wartościowych relacji, a co za tym idzie – zyskanie lojalnego grona odbiorców i… być może nawet zaangażowaniem ich w przyszłości do kampanii marketingowej.

Możliwości zastosowań z monitoringu konkurencji jest naprawdę sporo. Mając pod ręką zebrane już dane, od Ciebie zależy jakie wnioski z nich wyciągniesz i podejmiesz działania, by rozwinąć swój biznes. Do boju!

Innymi narzędziami służącymi do monitoringu i analizy konkurencji są:

  • SimilarWeb,
  • SEMrush,
  • Siteliner,
  • Rank Signal.

Pod tym linkiem znajdziesz opis każdego z nich wraz z dokładnym wyjaśnieniem, dlaczego analiza konkurencji jest tak ważna -> 5 Narzędzi do monitoringu i analizy konkurencji


Podsumowanie

Żeby odnosić sukces trzeba nie tylko ciężko na niego pracować, ale też mieć oczy, uszy i umysł szeroko otwarte. Chcąc umocnić swoją pozycję, powinieneś zawsze pozostawać czujny na poczynania swojej konkurencji, zmiany rynkowe czy nadchodzące chwile grozy.

Dobre planowanie, znajomość rywali, monitoring internetu i szybkie reagowanie pozwoli Ci zawsze pozostawać o krok przed Twoimi rywalami.

Nie skupiaj się więc jedynie na wypełnianiu Twojego planu sprzedażowego, ale przede wszystkim myśl perspektywicznie i z precyzją szachisty przewiduj, co może się wydarzyć w następnej minucie.

Finalnie, monitoring konkurencji to szansa na uzyskanie większej i głębszej wiedzy o rynku oraz zdobyciu inspiracji pozwalających doskonalić własne kampanie i usprawniać funkcjonowanie Twojej firmy w długoletniej perspektywie.

  

Zainteresował Cię ten temat? Przeczytaj inne:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail