Grafika do wpisu na temat mikroinfluencerów.

Kim są mikroinfluencerzy i jak ich znaleźć?

Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Messenger i chatboty to temat, który jest mi szczególnie bliski. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple.

Jakiś czas temu opublikowaliśmy raport „100 najbardziej wpływowych influencerów marketingu”. Opiera się on na 2 milionach wzmianek oraz na 4 milionach interakcji, które influencerzy wygenerowali w mediach społecznościowych. Raport opisuje 100 influencerów, którzy budują największe zaangażowanie wśród swoich fanów w social media.

W przypadku tego raportu, mam na myśli influencerów z branży oraz liderów opinii, których obserwują miliony użytkowników. Ich spostrzeżenia i opinie oddziałują na branżę, wyznaczają nowe trendy i najlepsze praktyki, z których korzystamy na co dzień w pracy. Nazwiska z tego raportu nie powinny być zaskoczeniem dla marketerów.

Grafika przedstawiająca raport influncerów w 2018 roku.
Raport „Top 100 Digital Marketers 2018 – pobierz swoją kopię.

Zgaduję, że ogromna większość marketerów kojarzy nazwisko Vaynerchuk, prawda?

Influencerzy z tego raportu nie należą do grona mikroinfluncerów. Wręcz przeciwnie – są to makroinfluencerzy. Zatem kim jest mikroinfluencer?


Kim jest mikroinfluencer?

Współpraca z największymi influencerami branży zwykle korzystnie wpływa na wyniki liczbowe. Opiera się to na zasięgu w mediach społecznościowych oraz zaangażowaniu, które przyciągają takie osoby. To gwarantuje nam ogromną liczbę wyświetleń. Na drugim końcu spektrum znajdują się mikroinfluencerzy.

Mikroinfluencer to stosunkowo młody termin i ma niewiele wspólnego z szumem medialnym, sławą i bogactwem, które generują influencerzy ze wspomnianego wyżej raportu.

Mikroinfluencerzy są użytkownikami social media ze znacznie mniejszym gronem odbiorców. To, co wyróżnia ich fanów, to o wiele większe zaangażowanie, w porównaniu do fanów makroinfluencerów.

Badanie przeprowadzone przez Takumi dowodzi, że w przypadku Instagrama ogromna liczba obserwujących jest odwrotnie proporcjonalna do ich zaangażowania. Poniżej znajdziesz grafikę, która pozwoli ci spojrzeć na twój biznes poprzez pryzmat tego fenomenu.

Wygląda na to, że relacje międzyludzkie oraz stopień, w jakim ludzie mogą się ze sobą utożsamić, przewyższa wpływ jaki wywierają wiodący makroinfluencerzy. Ma to ogromny wpływ na decyzje konsumenckie.


Mikroinfluencer – dlaczego warto się nimi zainteresować?

Termin „mikroinfluencerzy” kojarzy się przede wszystkim z wynikami liczbowymi takimi jak: liczba obserwujących oraz zasięg w mediach społecznościowych. To jednak krótkowzroczny pogląd, który wymaga dogłębniejszej analizy. Istotą tego terminu jest zbieżność zainteresowań między ludźmi. Wszystko opiera się na tym, że ludzie znajdują się w tej samej sytuacji, mają taką samą dostępność i dzielą wspólne doświadczenia.

Na przykład grupa rowerzystów, połączona za pomocą grupy w social media, będzie miała większy wpływ na decyzje konsumenckie jednego z nich, niż jakikolwiek topowy makroinfluencer.

Zatem „mikrowpływ” nie jest zdefiniowany przez liczbę obserwujących, ale poprzez konwersacje grupy tematycznej, w którą jest zaangażowany konsument.

Mikroinfluencer nie jest kimś, kto ma określoną liczbę obserwujących – zaangażowanych czy nie – ale obserwują go ludzie, z którymi potencjalny kupiec porozmawia, kiedy będzie rozważał decyzję o zakupie. Innymi słowy, mikroinfluencer to osoba, która oddziaływuje na swoją społeczność w procesie zakupowym.

Prawda jest taka, że liczba obserwujących w żaden sposób nie pozwoli przewidzieć czy dana osoba coś kupi, czy nie. Mając to na uwadze, coraz więcej marek podąża za trendem angażownia „mikroobserwujących” użytkowników obserwujących mikroinfluencerów.

Shane Barker, strateg, autor i jeden z wiodących autorytetów dziedzinach marketingu influencerów i SEO, stworzył niesamowitą infografikę na temat mikroinfluencerów. Zebrał w jednym miejscu wszystko, co powinieneś wiedzieć o mikroinfluencerach.

Za uprzejmą zgodą: Shane Barker

Jak znaleźć mikroinfluencera?

Można to zrobić za pomocą narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych, takich jak Brand24. W tym tekście pokażę Ci:

  • Jak znaleźć mikroinfluencerów własnej marki?
  • Jak znaleźć mikroinfluncerów na podstawie hashtagu?

Monitoring social media, znane również jako social listening, pozwala na gromadzenie w czasie rzeczywistym wzmianek online. Są one zbierane ze wszystkich możliwych źródeł online, na podstawie wcześniej określonych słów kluczowych. W ich skład wchodzą: media społecznościowe, blogi, witryny internetowe, fora dyskusyjne, portale informacyjne, itp. Możesz monitorować dowolny temat, wyrażenie, hashtag, czy stronę.

Grafika przedstawiająca listę najaktywniejszych autorów w panelu Brand24.


Narzędzia do monitorowania social media, mają ogromne możliwości analityczne i dostarczają cennych danych. Są w stanie przeanalizować liczbę wzmianek, ilość interakcji, zasięg w mediach społecznościowych oraz podłoże emocjonalne każdej wzmianki. Znajduje to szerokie zastosowanie w monitoringu marki, social selling, obsłudze klienta, badaniu rynku czy influencer marketingu.

Oto jak należy korzystać z narzędzia, aby zidentyfikować odpowiednich dla Ciebie mikroinfluencerów.


Mikroinfluencer marki własnej

Najpewniejszym sposobem na zidentyfikowanie mikroinfluencerów wśród twoich klientów, jest obserwowanie ich aktywności w sieci na temat twojej marki, biznesu, produktu lub usługi. W dzisiejszych czasach, internet stanowi forum do wymiany myśli na każdy temat. Ludzie poszukują rekomendacji, piszą recenzje, dzielą się swoimi doświadczeniami konsumenta, oczekują obsługi klienta i nie tylko.

Twoim zadaniem jest odkrywanie tych konwersacji oraz zidentyfikowanie, który z klientów przyciąga szczególnie duże zaangażowanie w mediach społecznościowych, a przez to wytwarza zauważalny zasięg.

Jednym ze sposobów, żeby to osiągnąć, jest skorzystanie z narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych, takich jak Brand24. Jeśli postanowisz założyć konto testowe, które jest całkowicie darmowe, będziesz mógł obserwować konwersacje online o Twoim biznesie. A oto jak to zrobić:

1. Po pierwsze, załóż projekt i wprowadź zwroty kluczowe, które chciałbyś obserwować w sieci. Ponieważ zależy Ci na śledzeniu rozmów o twojej marce, możesz użyć m.in.: następujących propozycji zwrotów kluczowych:

  • Marka / firma / nazwa biznesowa,
  • Produkt / nazwa usługi,
  • Hashtagi odnoszące się do twojej firmy,
  • Nazwy użytkowników w social media (na Twitterze, Instagramie),

Oto jakich słów kluczowych bym użył, gdybym pracował dla firmy Pizza Hut. No, bo kto nie lubi pizzy? Pizza Hut korzysta z poniższych słów i hashtagów reklamując się online:

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu w poszukiwaniu mikroinfluencerów dla marki Pizza Hut.

I to co ważne, Brand24 oferuje dostęp także do danych historycznych, więc dane możesz analizować do 3 lat wstecz! Kiedy już założysz projekt, przenosisz się do panelu, który wygląda następująco:

Grafika przedstawia widok panelu Brand24 po skonfigurowaniu projektu do szukania mikroinfluencerów marki Pizza Hut.

Panel odkrywa przed tobą cały wachlarz danych: liczbę wzmianek oraz zasięg w mediach społecznościowych w postaci wykresu, źródła wzmianek dotyczących wybranych przez Ciebie zwrotów kluczowych, najświeższe wzmianki, filtr nastawienia do marki, wskaźnika influencer score, automatyczne powiadomienia oraz inne filtry.

Możesz przeszukać te wzmianki jeszcze dokładniej za pomocą opcji „szukaj w wynikach”.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Każda wzmianka, która znajduje się w panelu jest opisana na kilka sposobów: zostaje wskazane źródło, liczba obserwujących, wskaźnik influencer score oraz liczba interakcji.

Grafika przedstawiająca widok wzmianki w panelu Brand24.
Z pewnością powinieneś rozważyć podzielenie wzmianek według źródeł oraz na podstawie wskaźnika influencer score, który opisuje liczbę obserwujących, zasięg w mediach społecznościowych oraz zaangażowanie, które dany autor przyciąga w tychże mediach.


2. Domyślam się, że zainteresuje Cię zakładka Analiza. Zawiera ona przeróżne dane, łącznie z najbardziej interaktywnymi wzmiankami, najbardziej popularnymi autorami, wzmiankami podzielonymi na kategorie, wpływ autorów w mediach społecznościowych i inne.

Przeczytaj więcej: Jak analizować dane zgromadzone w Brand24? Zakładka Analiza.

W zakładce Analiza znajdują się wzmianki od najpopularniejszych autorów. Możesz przejrzeć listę 100 najpopularniejszych autorów na bazie Twojego projektu.

Grafika przedstawiająca listę najaktywniejszych autorów.


Twoje wzmianki są usystematyzowane pod względem wpływu autorów w mediach społecznościowych. Dzięki temu bez trudu odnajdziesz mikroinfluencera, który idealnie nadaje się do współpracy z twoją firmą.

Grafika przedstawiająca listę mikroinfluencerów dla marki Pizza Hut w panelu Brand24.


Na tej samej zasadzie możesz wyłonić najbardziej aktywnych autorów w mediach społecznościowych. Ranking opiera się na liczbie wzmianek oraz wygenerowanym zasięgu w mediach społecznościowych.

Grafika przedstawiająca najaktywniejszych autorów w social media dla projektu Pizza Hut.

Powinieneś rozglądać się za ludźmi, którzy przyciągają widoczne zaangażowanie i zasięg w mediach społecznościowych, ponieważ najprawdopodobniej zdołali zdobyć ugruntowany autorytet i mają realny wpływ na daną dziedzinę.

3. Kiedy będziesz już miał przed sobą listę potencjalnych mikroinfluencerów, sprawdź jakie treści udostępniają i zadecyduj, czy pasują do profilu Twojego biznesu. Jeśli tak – skontaktuj się z nimi. Trzymamy kciuki!


Jak znaleźć mikroinfluencera na podstawie hashtagu?

Przeczytaj więcej: Jak znaleźć najpopularniejsze hashtagi na Instagramie?

O tym, co to znaczy hashtag pisaliśmy ostatnio na łamach naszego bloga. Hashtagi swoją popularność zawdzięczają Twitterowi. Są także jednym z kluczowych elementów komunikacji na Instagramie. Możesz je spotkać także w pozostałych serwisach jak: Facebook, YouTube, a ostatnio także na LinkedIn. Narzędzia do monitoringu internetu umożliwiają także analizę hashtagów, dzięki czemu w łatwy sposób dotrzesz do najaktywniejszych autorów. Jak to zrobić? Już pokazuję.

1. Na początek utwórz nowy projekt, gdzie wprowadzisz wybrany przez Ciebie hashtag.

Szukasz mikroinfluencerów na Instagramie? Tworząc projekt kliknij Więcej ustawień, a następnie w zakładce Źródła zaznacz tylko Instagram.

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu do wyszukiwania mikroinfluencerów na podstawie hashtagu w panelu Brand24.

2. W zakładce analiza znajdziesz informację o najaktywniejszych autorach w social media, listę najpopularniejszych autorów oraz ranking użytkowników według procentowego udziału w całej dyskusji (wskaźnik Voice share).

Grafika przedstawiająca listę mikroinfluencerów na podstawie wybranego hashtagu.

I gotowe! Prawda, że to proste?


Wnioski na koniec

Jeśli czujesz, że monitorowanie mediów społecznościowych jest dla Ciebie, pod tym linkiem możesz zupełnie za darmo wypróbować Brand24. Dzięki niemu możesz dowiedzieć więcej o tym co się dzieje w social media. A oto dodatkowa lektura na temat możliwości monitoringu internetu:

Udanych kampanii z  mikroinfluencerami!