Jak wykorzystać analizę sentymentu do budowy marki?

Opublikowano: 08-06-2018 przez

Ostatnio pisaliśmy czym jest analiza sentymentu oraz z jakie wyzwania stoją przed narzędziami takimi jak Brand24.

Dziś skupimy się na tym, w jaki sposób wykorzystać analizę sentymentu w panelu Brand24. Przygotowaliśmy poradnik, krok po kroku. Zaczynajmy.

Monitoring Marki

Aby rozpocząć analizę sentymentu własnej marki i/lub konkurencji, niezbędne jest posiadanie projektów, które monitorują wzmianki na temat Twojej marki i/lub konkurencji.

Narzędzia do analizy sentymentu umożliwiają sprawdzenie, w jakie jest nacechowanie emocjonalne wzmianek od klientów, influencerów, czy ekspertów i liderów opinii.

Dzięki temu możesz ocenić, ile z nich jest pozytywnych, negatywnych. Dodatkowo dowiesz się, czy są to wzmianki pojawiające się w mediach społecznościowych, czy forach internetowych.

To informacje, które pomogą Ci skutecznie zarządzać wizerunkiem Twojej marki.


Jak skonfigurować projekt do monitoringu własnej marki i konkurencji?

Przygotowaliśmy krótki poradnik na temat tworzenia nowych projektów.  


Konfiguracja projektu monitorującego własną markę i konkurencji

Chcąc monitorować aktywność dookoła Twojej marki, możemy wyróżnić trzy elementy, które powinny znaleźć się w takim projekcie:

  1. Nazwa Twojej marki – dla przykładu Cinema City, czy Hotel Mercury.

    Nie zapomnij uwzględnić także odmian.

  2. #Hashtag – działasz na Instagramie, czy ćwierkasz na Twitterze?

    Zbieraj treści z Twoim firmowym hashtagiem.

  3. Domena – użytkownicy w sieci dzielą się często adresem strony, czy linkują treści np. z Twojego firmowego bloga.

    Śledź udostępnione treści z Twoich stron internetowych, czy bloga.

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu monitorującego własną markę w panelu Brand24.

Jeżeli zależy Ci na monitoringu własnej i/lub konkurencji marki to uwzględnij nazwę firmy, #hashtag oraz domenę.


Filtrowanie pozytywnych/negatywnych wzmianek

Mając już odpowiednie projekty na koncie czas, aby przejść do filtrowania wyników. Wzmianki są dostępne w zakładce Wyniki.

Algorytm do analizy sentymentu w Brand24 automatycznie analizuje tekst oraz identyfikuje pozytywne oraz negatywne wzmianki.

Oto przykład jak wyglądają wzmianki, których sentyment został oznaczony jako pozytywny lub negatywny.

Grafika przedstawiająca wygląd wzmianek oznaczonych pozytywnym lub negatywnym sentymentem w panelu Brand24.


Sortowanie pozytywnych i negatywnych wzmianek

W każdym ze swoich projektów możesz wyświetlać wzmianki, które mają określony sentyment.

Aby wyświetlić wzmianki pozytywne lub negatywne, musisz skorzystać z filtru sentymentu – znajdziesz go po prawej stronie w menu w każdym z projektów.

Grafika przedstawiająca filtrowanie po sentymencie wzmianek w panelu Brand24.

Dzięki sortowaniu wzmianek możesz wyświetlić tylko pozytywne lub negatywne wzmianki.

Domyślnie Brand24 pokazuje wszystkie rodzaje wzmianek – pozytywne, negatywne oraz neutralne. Neutralny sentyment oznacza, że nie udało się określić sentymentu.

O wyzwaniach przed narzędziami do ich analizy pisaliśmy tutaj.

Jeżeli chcesz wyświetlić pozytywne lub negatywne należy przesunąć suwak.

Po przesunięciu w lewo lub w prawo wzmianki zostaną automatycznie przefiltrowane i wyświetlone zgodnie z Twoim wyborem.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY


Zakładka Podsumowanie oraz Analiza  – co tam znajdziesz?

Brand24 posiada także dodatkowe miejsca, gdzie znajdziesz dodatkowe dane. W tym także informacje o sentymencie wypowiedzi zgromadzonych w Twoich projektach.

Zakładka Podsumowanie

To miejsce, od którego każdy marketer powinien rozpocząć dzień. W zakładce Podsumowanie znajdziesz podsumowanie każdego z Twoich projektów.

Grafika przedstawiająca, gdzie znajdziesz zakładkę Podsumowanie w panelu Brand24.


W podsumowaniu znajdziesz: najważniejsze wskaźniki, najpopularniejsze wzmianki, a także informacje o sentymencie wypowiedziw dowolnym okresie.

Jest jednak jedna rzecz, którą musisz wiedzieć. 

W zakładce Podsumowanie, automatycznie analizowanych jest 5 wskaźników – pozytywne i negatywne wzmianki także.

Grafika przedstawiająca zakładkę Podsumowanie w panelu Brand24.

  • Liczba Pozytywów – określa ile wzmianek w przeglądanym przez Ciebie okresie, ma sentyment pozytywny,
  • Liczba Negatywów – no jak myślisz? 🙂

Wszystkie parametry są automatycznie analizowane do analogicznego okresu z przeszłości.

Jeżeli zatem przeglądasz wyniki z ostatnich 30 dni, to w zakładce Podsumowanie znajdziesz ich porównanie do poprzednich 30 dni. Sprytne, co?


Zakładka Analiza 

To serce Brand24. W zakładce analiza znajdziesz wszystkie wskaźniki, które zbieramy podczas monitoringu internetu.

To miejsce, które powinien regularnie sprawdzać każdy marketer.

Grafika przedstawiające zakładkę analiza w panelu Brand24.


W zakładce analiza znajdują się wskaźniki. Znajduje się tam informacja o zasięgu social mediailości wyników, czy wskaźnik interakcji, ale także dane z ilością wypowiedzi pozytywnych i negatywnych.

W zakładce Analiza znajdziesz dane na temat ilości wypowiedzi pozytywnych i negatywnych.

Grafika przedstawiająca ilość pozytywnych i negatywnych wpisów w zakładce Analiza w panelu Brand24.

Dokładny opis zakładki Analiza znajdziesz tutaj.


Zarządzanie Kryzysem

To część, którą powinien przeczytać każdy specjalista Public Relations.

Narzędzia do analizy sentymentu jak Brand24, mogą być wykorzystane także do analizy sentymentu użytkowników. Innymi słowy, narzędzia jak Brand24 identyfikują niezadowolonych klientów. Jest jeszcze jedna rzecz, o której musisz wiedzieć.

Wiadomości rozchodzą się w mgnieniu oka. Zwłaszcza w sieci i zwłaszcza gdy wynikają z niezadowolenia. Często jeden niezadowolony klient potrafi wywołać lawinę negatywnych komentarzy. Efekt kuli śnieżnej może skończyć się kryzysem wizerunkowym. To największe wyzwanie, jakie stoi przed specjalistami od PR’u.

Czy informacje rozchodzą się szybciej niż trzęsienie Ziemi? Sprawdziliśmy to – przeczytaj.

Grafika przedstawiająca infografikę.


Automatyczne powiadomienia: e-mail, telefon, a może Slack?

W Brand24 możesz tworzyć własne filtry dla każdego ze swoich projektów. Oznacza to, że możesz otrzymywać powiadomienia na swoją skrzynkę e-mail, w aplikacji mobilnej, czy na Slacku tylko wtedy, gdy wpis będzie negatywny.

Nie musisz tracić czasu na śledzenie każdego wyniku.

Otrzymuj powiadomienia tylko, gdy jest to ważne.


Jak utworzyć filtr w oparciu o sentyment?

Zaloguj się do swojego konta w Brand24, a jeżeli nie masz konta, to załóż darmowe konto – pierwsze 14 dni za darmo! 

Przejdź do projektu, w którym chcesz utworzyć filtr sentymentu.

Następnie po prawej stronie znajdziesz filtr odpowiadający za wyświetlanie wzmianek na podstawie ich sentymentu.

Grafika przedstawiająca filtrowanie wzmianek na podstawie ich sentymentu w panelu Brand24.

Jeżeli chcesz utworzyć filtr wzmianek z negatywnym sentymentem, to przesuń suwak w lewo.

Następnie zjeżdżając na dół, w prawym menu znajduje się przycisk Zapisz filtrKliknij w przycisk Zapisz Filtr.

Twój filtr zostanie zapisany. Od teraz możesz w oparciu o utworzony filtr ustawić powiadomienia e-mail, w aplikacji mobilnej oraz na Slack’u.

WSKAZÓWKA: Jeżeli chcesz otrzymywać powiadomienia zarówno o negatywnych i pozytywnych wzmiankach, to musisz utworzyć dwa filtry. Jeden dla wzmianek pozytywnych, drugi dla wzmianek negatywnych.


Powiadomienia e-mail i w aplikacji mobilnej – jak skonfigurować?

Dzięki automatycznym powiadomieniom nie musisz przeglądać panelu za każdym razem, gdy pojawi się wynik.

Otrzymuj informację o naprawdę istotnych wzmiankach na swoją skrzynkę, czy telefon.

  1. Aby dodać nowe powiadomienie, kliknij w Ustawienia projektu w prawym menu.Grafika przedstawiająca Ustawienia konta, gdzie można dodać Powiadomienia w panelu Brand24.
  2. Następnie z zakładek dostępnych na górze wybierz Powiadomienia.
  3. Kliknij Dodaj więcej powiadomień pojawi się popup z konfiguracją powiadomienia.Grafika przedstawiająca konfiguracje powiadomienia w panelu Brand24.
  4. Konfiguracja powiadomienia: 
    1. Adres email – wybierz z listy użytkowników, którzy mają dostęp do konta lub dodaj nowego odbiorcę. Jeżeli dodasz nowego użytkownika, to pamiętaj, aby aktywował on swoje konto. W innym wypadku nie będzie on otrzymywał powiadomień.
    2. Częstotliwość – jak często chcesz otrzymywać powiadomienia? Codziennie o 8:00, a może od razu? Decyzja należy do Ciebie.
    3. Filtr – z listy zapisanych filtrów wybierz ten, który utworzyliśmy przed kilkoma chwilami. Na podstawie wybranego filtra będziesz otrzymywać powiadomienia.
    4. Liczba wpisów powyżej której będą wysyłane powiadomienia – możesz zdefiniować minimalną ilość wyników, które muszą się zebrać, abyś otrzymał powiadomienie.
    5. Typ powiadomienia – otrzymuj powiadomienia na skrzynkę e-mail i/lub w aplikacji mobilnej. Zaznacz opcje, które Ci najlepiej odpowiadają.

  5. Kliknij Zapisz i gotowe!

Właśnie utworzyłeś swój pierwszy filtr oraz utworzyłeś powiadomienie! 

Feedback od użytkowników

Monitoring, czy analiza sentymentu jest także wykorzystywana do śledzenia opinii konsumenckich. Przyda się Ci się także w momencie, gdy będziesz planował:

  • kampanię marketingową,
  • nowy produkt, firmę,
  • nową funkcję w swoim narzędziu,
  • rebrenging.

Tak jak pisałem na początku, analiza sentymentu pozwoli Ci śledzić i monitorować opinie konsumentów:

  • Filtrowanie pozytywnych/negatywnych wzmianek – znajdź opinie, które pomogą rozwinąć Twój biznes, czy ulepszyć produkt,
  • Zakładka Analiza i Podsumowanie – mierz efektywność swoich działań oraz obserwuj ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek,
  • Powiadomienia – otrzymuj natychmiast informację o nowych wzmiankach na temat Twojej marki, czy produktu.

Jest jeszcze jeden sposób, aby być na bieżąco ze wzmiankami na wybrany przez Ciebie temat.

Grafika przedstawiająca możliwość integracji Brand24 ze Slackiem.

 

Jeżeli korzystasz z komunikatora Slack i zależy Ci na tym, aby reagować błyskawicznie, to możesz zintegrować Brand24 bezpośrednio ze Slack’iem. Dzięki integracji będziesz otrzymywać powiadomienia z wybranego przez Ciebie projektu (ale nie musisz się ograniczać do jednego!) bezpośrednio w komunikatorze.

Powiadomienia możesz otrzymywać w specjalnie do tego stworzonym kanale np. #pozytywne_opinie, czy #negatywne_opinie

Pamiętaj, że w Ustawieniach Konta możesz zarządzać swoimi integracjami – dodawać nowe oraz edytować lub usuwać już istniejące.


Porównanie – jak wyglądasz na tle konkurencji?

Dziś trudno jest znaleźć branże, w której nie ma konkurencji – rynek jest nasycony w każdej kategorii.

W Brand24 możesz porównać sentyment wypowiedzi na temat Twojej i konkurencji marek – w łatwy sposób porównasz ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek.

Do porównania konkurencji niezbędne będzie posiadanie na koncie projektu, który monitoruje i zbiera wzmianki na temat Twoich konkurentów. 


  1. Kiedy będziesz miał projekt konkurencji na swoim koncie kliknij Porównanie.Grafika przedstawiająca porównanie projektów w panelu Brand24.
  2. Następnie kliknij przycisk Dodaj projekt do porównania i z listy projektów wybierz ten do którego chcesz porównać swój projekt.

    Możesz porównać ze sobą jednocześnie aż 4 projekty, czyli 4 marki.

  3. Po dodaniu projektu do porównania, wyświetlą się wizualizacje danych dla wybranych przez Ciebie projektów. Grafika przedstawiająca porównanie projektów na podstawie sentymentu wypowiedzi w panelu Brand24.
  4. W zależności ile projektów dodasz, to możesz porównać ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek względem dodanych przez Ciebie projektów.

Porównując projekty możesz zaobserować, jak rozkłada się sentyment wypowiedzi w każdym z nich. O kim wypowiadają się pozytywnie?

I gotowe! Od teraz wiesz jak analizować sentyment wypowiedzi – czas sprawdzić się w praktyce.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail