Wszystko co warto wiedzieć o monitoringu Instagrama

Jak przeprowadzić monitoring Instagrama? – 8 wskaźników, o które warto zadbać!

Dominika Szarf

Uwielbiam rozbierać mechanizmy komunikacji na czynniki pierwsze. Lubię pisać i obserwować co marki robią w sieci. Prywatnie, kocham spontaniczne podróże, dobre kino i jedzonko.

Ponad 700 mln użytkowników – dokładnie tyle osób zrzesza każdego dnia Instagram. Sama obecność na tym kanale to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Aby docierać do milionów lub chociaż tysięcy odbiorców, ważnym elementem jest monitoring Instagrama. Poznaj 8 wskaźników, które są istotne w analizowaniu działań na tym kanale social media. Zaczynamy!

Prawdopodobnie słyszałeś ten stary cytat Einsteina, który doskonale opisuje definicję błędu:

Myślę, że zgodzisz się ze stwierdzeniem, że sprawdza się on w większości codziennych zdarzeń i przypadków, a zwłaszcza w biznesie.

I nie mam tu na myśli wyłącznie współpracy z partnerami biznesowymi, przeprowadzania negocjacji, czy wyboru kontraktorów.

Skupiając się na czynnikach wewnętrznych w Twoim biznesie (komunikacja, zarządzanie, usprawnianie procesów itd.) i idąc w autorefleksyjną stronę, przyjrzyj się swoim działaniom chociażby w kanałach social media. A Instagram jest właśnie jednym z kanałów, który coraz częściej służy komunikacji z klientami.


Monitoring Instagrama – na czym skupiać uwagę i jakie wskaźniki śledzić?

Zaczniemy od tego, czy wszystkie dane są ważne? Wiadomo, że wiedza to potęga i tym samym – umiejętna analityka bez wątpienia ma swoją wartość, ponieważ pomaga zaoszczędzić czas i pieniądze (a także wiele emocji). Ale prawda jest taka, że nie wszystkie dane dostępne w statystykach powiedzą Ci jakie treści są rezonujące, a jakie nie.

Co więc powinieneś śledzić, skoro nie każdy wskaźnik ma taką samą wagę w danej sytuacji, a co więcej, niektóre z nich mogą nawet wprowadzać w błąd lub kreować zbędną ekscytację (tzw. vanity metrics)?

Monitoring Instagrama - na które wskaźniki warto zwrócić uwagę?
Źródło: socialmediaexaminer.com

Przede wszystkim zawsze odpowiadaj sobie na pytania:

  • Jaki jest cel Twoich działań?
  • Jaka sytuacja lub wynik będą świadczyły o tym, że odniosłeś sukces?

Względnie pozytywne wyniki (ponownie mowa o vanity metrics), takie jak liczba zarejestrowanych użytkowników czy odsłon posta to tylko kropla w morzu potrzeb, skoro interesują Cię prawdziwe gorące leady / zakupy / podpisane umowy itd.

Skupiaj się więc nie tyle na złudnie pozytywnych osiągnięciach budujących ego (takich jak popularność) tylko na konkretach, czyli efektywności profilu i realnych zyskach z kampanii.

A skoro o konkretach mowa, zapraszam do kopalni wiedzy poniżej ⬇


8 wskaźników na Instagramie, które powinieneś śledzić

Specjaliści od marketingu w internecie podają różne liczby dotyczące istotnych wskaźników sukcesu. Ja natomiast skupię się dziś na 3 kategoriach i 8 wytycznych / danych, które są absolutnie obowiązkowe dla każdej marki, firmy czy osoby, która stara się zabłysnąć w sieci i skutecznie rozwijać swoją obecność na Instagramie.

*Zaznaczę tylko, że poniższe metryki są dostępne dla profili biznesowych.


Kategoria 1. – Indywidualne statystyki postów

Wiedząc, że na wizerunek jaki budujesz składa się wiele czynników (a dokładniej m.in. kontekst, sytuacja oraz treść), warto zastanowić się jak działają te poszczególne elementy, czyli indywidualnie rozpatrywane posty na Instagramie.

Dzięki temu zrozumiesz, jakiego typu treści lubią Twoi obserwatorzy, a także bez których postów mogliby się obejść. Od czego zacząć?

1. Liczba wyświetleń (ang. Impressions)

Jest to liczba osób, które zobaczyły każdy konkretny opublikowany przez Ciebie wpis. Nie oznacza to, że oglądający podjęli jakiekolwiek działania, takie jak polubienie czy komentowanie. Ten wskaźnik przedstawia wyłącznie statystyki dotyczące liczby osób, które wyświetliły konkretną treść lub Twój profil.  

⭐ Zapewne wiesz, że obecnie algorytm Instagrama może być nieco wybredny pod kątem tego, co wyświetla się na profilach użytkowników.

Smutna prawda jest taka, że aż 70% publikowanych treści nie jest obserwowana i nie odnosi sukcesu. Słowem – zasięg takich postów jest znacznie poniżej oczekiwań…

A jak to się przedstawia w Twoim przypadku?

Jakkolwiek by się nie działo miej więc oko na wyświetlenia każdego posta, aby na bieżąco śledzić wszelkie tendencje na Instagramie, reagować na zmiany i docelowo poprawić widoczność Twoich treści.


2. Zaangażowanie dla posta (ang. Individual Post Engagement)

Aby uzyskać pełen obraz, przyjrzyj się ogólnym danym prezentującym globalne zaangażowanie obserwujących na Twoim profilu.

Ponadto, śledź efektywność pojedynczych postów, by podobnie jak w przypadku powyżej – dowiedzieć się, jakie treści rezonują i są doceniane przez obserwujących, a jakie nie przynoszą większych ochów i achów.

Zgodnie z tym co komunikujesz na co dzień i jaka jest strategii Twojej marki, być może dojdziesz do wniosku że zabawne grafiki lub zdjęcia przedstawiające ludzi są bardziej lubiane od fantazyjnych grafik pozbawionych kontekstu. Zbadaj to. Wynik może być zaskakujący.


Kategoria 2.  – Ruch na stronie i statystyki wzrostu

Pamiętaj, że nie prowadzisz Instagrama marki lub firmy wyłącznie dla zabawy, ale istotne są wskaźniki ruchu i wzrostu. Działaj więc tak, by nie wpaść w pułapkę stagnacji.

Przeciwnie – modyfikuj strategie zgodnie z tym, co jesteś w stanie wywnioskować z analizy danych i zwiększaj szanse wzrostu liczby obserwujących i ostatecznie oddanych fanów, klientów i ambasadorów Twojej marki.

3. Liczba obserwatorów (ang. Follower growth)

Jak już wspominałam, opieranie swojego sukcesu wyłącznie na liczbie obserwujących możemy zakwalifikować do tzw. vanity metrics. I niestety taka jest prawda… – zapomnij o obsesyjnym sprawdzaniu wyłącznie tej jednej danej świadczącej o tym, ilu masz followersów. Zaangażowanie obserwujących jest o wiele ważniejsze od popularności.

Jak więc zadbać o zwiększenie liczby wartościowych obserwujących (z punktu widzenia biznesowego)? 🤔

Teoretycznie zasada jest prosta – im więcej masz obserwujących, tym więcej osób ogląda Twoje treści, odwiedza Twoją stronę internetową, dokonuje zakupów i rozpowszechnia informacje o Twojej marce.

Jednak zwiększenie liczby nieprzypadkowo obserwujących Cię na Instagramie nie jest łatwym zadaniem. Obejmuje sporo strategicznego myślenia i wysiłku.

Monitorując fluktuacje liczby obserwujących (wzrost, stagnacja, spadek), możesz sprawdzić, czy konkretne taktyki, które wprowadziłeś działają. Aby uzyskać jak największe korzyści ze śledzenia liczby obserwatorów, sprawdzaj te dane systematycznie przez dłuższy czas , nie tylko od święta.

⭐ Instagram udostępnia dane sprzed 2 lat.

Dodatkowym plusem będzie to, że będziesz mógł zidentyfikować trendy, które mogą wpłynąć na twoją strategię zarządzania i tworzenia treści. Zmiany w zarządzaniu treściami mogą dotyczyć:

  • planowania postów,
  • używania filmów i postów karuzelowych,
  • automatycznego wyświetlania historii,
  • stosowania większej lub mniejszej liczby hashtagów,
  • oznaczania użytkowników, miejsc itd.

Analizując metryki sam będziesz wiedział najlepiej co możesz zmienić 😉

⭐ Mała rada – Posty z zaznaczoną lokalizacją wzbudzają aż 79% większe zaangażowanie wśród użytkowników w porównaniu od tych bez danych o lokalizacji.

Może warto więc rozważyć tę statystykę podczas dodawania kolejnego zdjęcia na Instagramie, hmm?


4. Ruch w zakładce Biogramu

Z pewnością miło jest żyć ze świadomością, że Twoja popularność na Instagramie rośnie. Ale czy będziesz tak samo zadowolony widząc, że liczba obserwujących rośnie, jednak nijak nie wpływa to na wzrost obrotów Twojego biznesu, ponieważ Twoja publiczność pozostaje bierna?

Spójrzmy prawdzie w oczy – jak już wcześniej wspominałam, liczy się liczba aktywnych użytkowników, osób które realnie zainteresowały się Twoją marką, podjęli z Tobą współpracę lub polecili Cię innym użytkownikom. Nic dziwnego w tym, że chcesz zdobywać jak najwięcej obserwujących, ale tak naprawdę Twoim celem powinno być poszukiwanie gorących leadów.

Awesome Fire GIF by SamuelC - Find & Share on GIPHY

Nie myśl jednak, że sposób w jaki tego dokonasz jest elementem mniej istotnym – tutaj nie ma drogi na skróty. Musisz skupiać się na dopieszczaniu Twojej publiczności, utrzymywaniu dobrych relacji i proaktywnych działaniach – np. zmianach w strategii zarządzania treściami w kanałach social media w momencie zmian ogólnych trendów na Instagramie.

Pamiętaj, że jako osoba promująca Twoją markę czy firmę, zdobywasz followersów, ale nigdzie nie jest powiedziane, że będą oni z Tobą na zawsze! Działania w kanałach social media są początkiem Twojej relacji z Internautami. 

Mając to na uwadze, powinieneś prześledzić ile osób faktycznie wchodzi z Tobą w interakcję, klika w Twoje BIO (biogram), chcąc dowiedzieć się więcej o Twojej marce lub firmie. Jak zapewne zauważysz, tak naprawdę tylko niewielki procent obserwujących Cię użytkowników jest realnie zainteresowany współpracą.


Kategoria 3. –  Zaangażowanie publiczności

Metryki publiczności mogą być złudnym powodem do szczęścia. Nie daj się więc zwieść próżnej popularności. Jak już podkreśliłam wcześniej, analizując statystyki, skup się na wskaźnikach demonstrujących zaangażowanie odbiorców.


5. Średnia liczba polubień i komentarzy

Kiedy mówimy o zaangażowaniu na Instagramie, koncentrujemy się przede wszystkim na interakcjach, czyli polubieniach i komentarzach. Osoby aktywne to użytkownicy, którzy wykraczają poza ramy biernego przeglądania Twoich postów i podejmują działania, by bliżej Cię poznać i w idealnych warunkach – rozpocząć z Tobą współpracę.

Spójrz na średnią liczbę polubień w danym okresie. Obserwujesz wzrost, spadek czy może nie widzisz większych zmian w liczbie publiczności?

Analogicznie przyjrzyj się statystykom dotyczącym komentarzy. Komentarze świadczą o jeszcze wyższym poziomie zaangażowania, ponieważ użytkownicy poświęcają relatywnie więcej czasu na interakcję z Twoją marką lub firmą pisząc komentarz, aniżeli dwukrotnie klikając w ikonę, pozostawiając lajka (polubienie).

Patrząc na średnią liczbę polubień, komentarzy i liczbę zapisanych postów, świetnie zobaczysz, jaki jest poziom zaangażowania osób obserwujących Twój profil instagramowy. Spójrz na te statystyki globalnie i postaraj się wytropić, które posty warte są powtarzania (weź pod uwagę rodzaj grafiki, tekst, czas publikacji, użyte hashtagi etc).


6. Autorskie Hashtagi Markowe (ang. Branded hashtag)

Stworzenie własnego hashtagu dla swojej marki to świetny sposób na budowanie popularności, generowanie emocji, a dodatkowo uzyskiwanie treści generowanych przez użytkowników (ang. user-generated content).

⭐ Jak się okazuje, posty na Instagramie opatrzone przynajmniej jednym hashtagiem, wywołują przynajmniej o 12,6% wyższe zaangażowanie Internautów w porównaniu do „gołych” postów.

Tak jednak jak w przypadku każdej innej małej czy większej strategii marketingowej, powinieneś śledzić popularność Twojego markowego hashtagu (lub hashtagów)  i optymalizować działania.

Na podstawie wnikliwych obserwacji swojego markowego hashtagu będziesz w stanie zdefiniować jakiś kontekst, wzór działania itd. Pomyśl co możesz zmienić, by zachęcić obserwujących do częstszego używania Twojego hashtagu podczas tworzenia swoich własnych treści.

Przyjrzyj się również profilom osób, które najczęściej wspominają Twój profil na Instagramie (tzw. najbardziej wpływowe profile) i zapoznaj się z najaktywniejszymi autorami (tj. osobami, a raczej profilami, które publikują najwięcej treści wymieniających Twoją nazwę profilu lub hashtag).


Analiza hashtagów w Brand24

Aby przyjrzeć się, co dobrego może zdziałać wymyślony przez Ciebie hashtag, jednym ze sposobów jest wyszukanie go na Instagramie, a następnie prześledzenie ilości postów w jakich się pojawia. 

Innym, dużo szybszym rozwiązaniem jest skorzystanie z odpowiednich narzędzi do monitoringu internetu i social media.

Korzystając z Brand24 możesz nie tylko obserwować pojawiające się w sieci wzmianki na temat Twojej marki, ale również odnośnie swojego brandowego hashtagu. Poza tym, system zbiera dane i pokazuje wyniki nie tylko z Instagrama, ale też z wielu innych źródeł. A to daje duży szerszy ogląd sytuacji.

Różne źródła danych w Brand24

Z poziomu narzędzia możesz obserwować wszystkie niezbędne informacje odnośnie hashtagu m.in.:

  • jakie zasięgi generuje,
  • w ilu wpisach się pojawia,
  • jaki wydźwięk mają posty z jego zastosowaniem (pozytywny lub negatywny),
  • jaką generuje liczbę interakcji,
  • najpopularniejsze wzmianki autorów, które zastosowały Twój hashtag,
  • najpopularniejszych autorów, którzy wykorzystali Twój hashtag.

Wszystkie te dane i wiele więcej są dostępne w zakładce „Analiza„, w której znajdziesz zbiór gotowych informacji na temat Twojego hashtagu.

Podsumowanie wyników na temat określonego hashtagu w Brand24

Dodatkowo w kwestii hashtagów, Brand24 posiada funkcję automatycznego generowania listy 100 najpopularniejszych hashtagów stworzoną na podstawie konkretnego projektu.

Lista Najpopularniejszych Hashtagów w Brand24

Dzięki temu nie tylko znacznie zaoszczędzisz czas na analizie swojego hashtagu, ale też sprawdzisz, które hashtagi najczęściej pojawiają się w treści wpisów w obrębie Twojego.

Dlaczego to takie ważne?

Znajomość najbardziej popularnych hashtagów i ich stosowanie pozwoli Ci zwiększyć zasięg swoich postów i docierać do większej liczby odbiorców. Tym samym zwiększasz szansę, że więcej osób dowie się o Twojej marce.

⭐ Więcej informacji na temat Najpopularniejszych Hashtagów znajdziesz pod tym linkiem.

Obserwuj swoje hashtagi! Wypróbuj konto testowe w Brand24 i monitoruj za darmo przez 14 dni!


7. Średni współczynnik zaangażowania

Współczynnik zaangażowania to odsetek wszystkich obserwujących, którzy angażują się w życie generowanych przez Ciebie postów poprzez polecenia, komentarze, polubienia itd.  

Śledzenie tego wskaźnika jest istotne do zidentyfikowania najbardziej responsywnych treści.

Istnieje wiele sprzecznych porad i sporów dotyczących dokładnie tego, co stanowi „dobry” wskaźnik zaangażowania. Ja polecam dążenie do osiągania wyniku średniego współczynnika zaangażowania w przedziale 4-7%. Wiem – takie liczby mogą się wydawać stosunkowo niewielkie, ale w rzeczywistości jest to dość solidne osiągnięcie dla niektórych branż.


8. Optymalny czas i dzień publikacji

Loop Time GIF by A. L. Crego - Find & Share on GIPHY

Każdy tydzień składa się z 7 dni, doba z 24h, godzina z 60 minut. W przestrzeni internetowej czas jest jednak czasowi nie równy… Co mam na myśli? Zupełnie tak jak poranne i popołudniowe godziny szczytu, w których ludzie masowo zmierzają do pracy, social media również mają swoje „peak hours”.

Nie podam Ci niestety przepisu na to, kiedy publikować posty, by były one najbardziej skuteczne, ponieważ wszystko zależy od Twojej branży i charakterystyki zachowań Twojej publiczności, ale mogę podpowiedzieć, że sam będziesz w stanie określić to najdokładniej, przyglądając się statystykom na Twoich profilach w social mediach.

Sprawdzaj chociażby:

  • kiedy przybywa Ci najwięcej obserwujących,
  • w jakie dni i w jakich godzinach jesteś zalewany komentarzami (posty, nie ty;)),
  • jak Instagramowicze zachowują się w dni robocze i jak działają w weekend.

Być może przepisem na sukces okaże się w Twoim przypadku postowanie wyłącznie po godzinie 18 lub unikanie generowania treści w poniedziałki i środy? Sprawdź, testuj i działaj.

I uwaga! Pamiętaj, że nie ma jednego dożywotniego najlepszego czasu na publikowanie postów na Instagramie – wszystko zależy od Twojej unikalnej bazy obserwatorów i pojawiających się trendów, czy nawet sezonów i pór roku.

Wiem, że może to być nieco trudniejsze do monitorowania, ale warto prześledzić dowolne posty z uwzględnieniem daty i czasu publikacji, i spróbować wywnioskować jakie trendy użytkowników obecne są na profilu instagramowym Twojej marki, czy firmy. Pomoże to nie tylko w opracowaniu harmonogramu publikacji treści, ale też może znacząco wpłynąć na osiągane przez Ciebie wyniki.


Śledzenie metryk Instagrama – podsumowanie

Istnieje wiele różnych sposobów, dzięki którym możesz kontrolować swoje dane analityczne. Jeśli masz profil biznesowy na Instagramie, możesz przeglądać statystyki swoich postów bezpośrednio za pomocą tego narzędzia. (tj. Instagram). Dodatkowo możesz skorzystać z specjalnie zaprojektowanych aplikacji i narzędzi do monitoringu Internetu, jak chociażby wspomniany już wcześniej Brand24.

Aby rozpocząć monitoring Instagrama za pomocą Brand24 wystarczy, że założysz projekt na konkretną frazę. Może to być nazwa Twojej marki lub hashtagu. 

Śledzenie metryk Instagrama - zakładanie projektu w Brand24

Oprócz wspomnianych wyżej funkcji do analizowania hashtagów, narzędzie za Ciebie śledzi co internauci mówią o Twojej marce w sieci, w tym także na Instagramie.

Chcąc skupić swoją uwagę wyłącznie na monitoringu Instagrama, możesz filtrować wyniki i mieć wgląd tylko do tych danych, na których Ci zależy. 

Filtrowanie wyników w Brand24

⭐ Wszystkie niezbędne informacje na temat filtrowania wyników w Brand24 znajdziesz w artykule „Jak wykorzystując filtry efektowniej monitorować internet?„.

Jeśli nie chcesz tracić czasu, marnować budżetu i strzępić swoich nerwów, postaraj się zrozumieć jak najwięcej z powyższego przewodnika po wskaźnikach analitycznych. Nie tylko by móc przyjrzeć się statystykom na Twoim Instagramie marki, ale też by wyciągać wnioski i odpowiedzieć sobie na pytania:

  • jakie działania są skuteczne,
  • co faktycznie robi różnicę,
  • co przykuwa uwagę,
  • a co wymaga wdrożenia pewnych zmian lub poprawek.

Oczy otwarte na dane i heja!

Działamy? Sprawdzamy? Analizujemy? Modyfikujemy? Jasne! Byle do przodu – ale… z głową moi drodzy, z głową!

Nie lubisz marnować czasu i pieniędzy na zbędne działania marketingowe, promocyjne, zarządzanie itd.? I bardzo dobrze. Nie trać więc energii i budżetu bez potrzeby i podejdź poważnie do tematu monitoringu Instagrama i rozsądnej analizy statystyk. Używaj gotowych narzędzi i wskaźników do monitoringu jakie proponuje sam Instagram, jak również skorzystaj z opcji poszerzonego mierzenia i monitoringu danych z Brand24.


Jeśli jeszcze nie miałeś do czynienia z naszym narzędziem, skorzystaj z bezpłatnej wersji testowej i rozpocznij marketingową rewolucję na Instagramie już dziś! – TESTUJ BRAND24 i oszczędź sobie czasu na monitoringu Instagrama


  

Zainteresował Cię ten temat? Przeczytaj też:

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail