Jak monitorować markę w Internecie?

Jak monitorować markę w Internecie?

Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Messenger i chatboty to temat, który jest mi szczególnie bliski. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple.

Zastanawiasz się mówi się w Internecie o Twojej marce? Monitoring marki to bardzo ważny aspekt obecności w social media. Narzędzia do monitoringu internetu umożliwiają obserwować dyskusje na dowolny temat. Za pomocą narzędzi takich jak Brand24, możesz monitorować wzmianki na temat Twojej marki w sieci i social media. Monitorowanie marki w Internecie umożliwia docieranie do osób, które dyskutują na temat Twojej marki. Może właśnie szukają rekomendacji, czy opinii na temat Twojej marki. Stąd monitorowanie marki w Internecie jest tak ważne.

Pokażę Ci jak wykorzystać Brand24 i dodatkowe funkcje, dzięki którym zaoszczędzisz sporo czasu.  Brand24 pomoże Ci jeszcze lepiej zarządzać tym co się mówi o Twojej marce w Internecie. Pokażę Ci jak stworzyć i uruchomić projekt monitorujący Twoją markę. Otrzymasz dostęp do danych i wzmianek na temat Twojej marki w Internecie.

🙌 Nie zajmie nam to dłużej niż 7 minut, słowo.

👉 Jeżeli jeszcze nie masz konta, to załóż darmowe konto i ciesz się błyskawicznym dostępem do opinii na temat Twojej marki w Internecie.


Po co monitorować markę w Internecie?

Monitorowanie marki w social media i całym Internecie jest cennym źródłem wiedzy o Twoich użytkownikach. Monitoring marki dostarczy Ci wiedzy na temat insightów konsumenckich, dzięki czemu lepiej poznasz swoich odbiorców i fanów. Monitoring marki to:

  • Ochrona wizerunku marki – monitorując dyskusje związane z Twoją marką, usługą czy produktem pozwoli Ci zarządzać wizerunkiem marki w Internecie.
  • Dowiesz się co mówią Twoi klienci – dzięki monitorowaniu marki będziesz miał dostęp do dyskusji prowadzonych na temat Twojej marki, czy produktu. W ten sposób wychwycisz wszystkie negatywne i pozytywne wzmianki.
  • Wsparcie obsługi klienta w social media – social media zmieniły sposób w jaki komunikujemy się dziś z markami. Często zaczepiamy marki na Twitterze, czy oznaczamy na Facebooku oczekując dialogu. Monitorując markę będziesz otrzymywał informację o wszystkich wzmiankach, gdzie ktoś wspomina Twoją markę.
  • Znajdziesz nowych klientów – obserwując zapytania w sieci możesz docierać do osób, które szukają konkretnego rozwiązania. Monitorując markę możesz włączyć się w dyskusję proponując np. swój produkt, czy usługę.
  • Analiza sentymentu – niektóre z narzędzi do monitoringu internetu oferują automatyczną analizę sentymentu. Dzięki temu w błyskawiczny sposób ocenisz jak rozkłada się ilość pozytywnych wzmianek do negatywnych. To świetna funkcja, która pomoże Ci w analizie konkurencji.
Przykład wzmianki, która monitoruje tematy związane z marką. Przykład Policji.
Przykład wzmianki z reakcją marki 😉

Jak rozpocząć monitorowanie marki w Internecie?

Jeżeli posiadasz już konto w Brand24 czas, aby zalogować się na swoje konto. Przejdź na stronę główną i w prawym górnym rogu kliknij Logowanie.

👉 Nadal nie masz konta? Kliknij Załóż Darmowe Konto i ciesz się dostępem do danych przez 14 dni darmowego okresu testowego.

Logowanie do Brand24 w celu monitorowania marki.
Brand24 – narzędzie do monitoringu Internetu i social media

Po zalogowaniu lub założeniu nowego konta, pojawi się przed Tobą widok panelu lub kreator pierwszego projektu. Zanim jednak skonfigurujemy pierwszy projekt, wytłumaczę Ci kilka terminów, które będą przydatne podczas korzystania z Brand24.


Konfiguracja Brand24 – monitoring marki w Internecie

💡 Na koncie znajdują się projekty. W ramach projektu możesz monitorować zwroty kluczowe. W obrębie jednego projektu możesz mieć wiele zwrotów kluczowych. Oznacza to, że w jednym projekcie np. monitorującym Twoją markę, możesz uwzględnić jej nazwę, adres www, czy hashtag.

Wersja testowa Brand24 umożliwia na monitoring 10 zwrotów kluczowych. Co to oznacza w praktyce?

Oznacza to, że pulę 10 zwrotów możesz podzielić na osobne projekty. Suma wykorzystanych zwrotów kluczowych nie może przekroczyć 10. Zatem możesz utworzyć projekty w przykładowej konfiguracji:

  • 1 projekt z 10 zwrotami kluczowymi,
  • 2 projekty z 5 zwrotami kluczowymi,
  • 2 projekty z 7 i 3 zwrotami kluczowymi,
  • 5 projektów z 2 zwrotami,
  • 10 projektów z 1 zwrotem kluczowy każdy i tak dalej.

Konfiguracje projektów mogą być różne, a wykorzystane zwroty kluczowe możesz edytować i usuwać. Możesz to robić bez ograniczeń.

Struktura konta w Brand24.

Podział na osobne projekty pozwoli Ci zachować porządek na Twoim koncie. Pierwszy Twój projekt może monitorować markę, a drugi zbierać informacje na temat marki konkurencji. Dzięki osobnym projektom będziesz mógł je porównać między sobą.

👉 Czas skonfigurować projektu monitorujący Twoją markę w Internecie.


Monitoring marki z Brand24

Nie masz jeszcze projektu na koncie? Zatem czas stworzyć Twój pierwszy projekt! Po zalogowaniu się do panelu otworzy się kreator pierwszego projektu. Jeżeli posiadasz już projekty na koncie to zobaczysz listę projektów dostępnych na koncie.

🚀 Twoja kolej: Dodaj nowy projekt

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu do monitoringu marki w sieci w Brand24.

Konfiguracja projektu monitorującego markę w Internecie

Brand24 zbiera dane na podstawie określonych zwrotów kluczowych. Innymi słowy, na podstawie wprowadzonych zwrotów kluczowych Brand24 zbiera dane z sieci. Monitoring internetu obejmuje platformy social media (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) oraz strony internetowe (blogi, fora, serwisy informacyjne).

Grafika przedstawiająca kreator projektu do monitoringu marki w sieci w panelu Brand24.
Konfiguracja projektu monitorującego markę w Internecie w panelu Brand24
  1. Szybki kreator projektu – w tym polu możesz wprowadzić swoje zwroty kluczowe, które chcesz monitorować w jednym projekcie. Po wprowadzeniu zwrotów kluczowych, wystarczy, że klikniesz Pokaż Wzmianki.
  2. Więcej ustawień projektu – zaawansowany kreator projektu, w którym znajdują się 4 dodatkowe zakładki
    1. Poszukiwane słowa,
    2. Źródła,
    3. Powiadomienia,
    4. Raporty.

Jak monitorować swoją markę w Internecie?

💡 Projekt monitorujący markę w Internecie powinien zawierać w sobie 3 kluczowe informacje. Dzięki temu masz pewność, że obserwujesz całą aktywność wybranej przez Ciebie marki w sieci i social media. 

Co powinien zawierać projekt monitorujący markę w Internecie?

  • nazwę marki, którą chcesz monitorować,
  • hashtag firmowy,
  • adres strony internetowej wybranej marki.
Konfiguracja projektu monitorującego markę w sieci.
Szablon projektu do konfiguracji projektu monitorującego markę w Internecie.

Możesz wykorzystać gotowy szablon do uzupełnienia – utwórz projekt.

Za pomocą Brand24 możesz w błyskawiczny sposób uruchomić monitoring dowolnej marki w Internecie. W przypadku bardziej zaawansowanych wyszukiwań warto kliknąć Więcej ustawień, gdzie znajdują się dodatkowe opcji konfiguracji projektu.

🙌 Opowiem Ci o każdej z nich.

Ich znajomość pomoże Ci w optymalnej konfiguracji kolejnych projektów.


Zakładka: Poszukiwane słowa

Grafika przedstawiająca zakładkę poszukiwane słowa w panelu Brand24.
Widok konfiguratora projektu w Brand24

W pierwszej zakładce – Poszukiwane słowa, możesz zdefiniować nazwę swojego projektu. Nazwa projektu będzie widoczna w Twoim panelu i nie ma wpływu na rezultat monitoringu.

❤ Dobrą praktyką jest nazywanie projektu na podstawie tego jakie dane zbiera. Jeżeli monitorujesz swoją markę w sieci to taki projekt może mieć nazwę: „Twoja nazwa firmy”, zaś projekty z monitoringiem konkurencji możesz nazwać: „Konkurencja XYZ”.

Gdy nazwiesz swój projekt czas, aby przyjrzeć się bliżej 3 kolumnom z polami:

  • Zwrot kluczowy,
  • Słowo wymagane,
  • Słowa wykluczone.

Zwrot kluczowy jest wymagany w każdym projekcie. Zwrotem kluczowym może być pojedyncze słowo lub wyrażenie, czy adres strony internetowej (nie dłuższe niż 50 znaków). Nasze narzędzie na podstawie zwrotu kluczowego pokaże wzmianki z sieci z Twoim zwrotem.

Jeżeli chcesz zawęzić wyniki poszukiwań to możesz wykorzystać Słowo wymagane, które jest opcjonalne.

💡 Jeżeli wprowadzisz słowo wymagane to Brand24 przeszuka Internet na podstawie zwrotu kluczowego oraz słowa wymaganego. To pole, które przyda się szczególnie, gdy nazwa marki, którą chcesz monitorować w sieci jest dwuznaczna.

Świetnym przykładem jest marka alkoholowa FinlandiaTo także nazwa kraju. W tym wypadku świetnie sprawdzą się słowa wymagane. Jeżeli chcesz sprawdzić co się mówi o Finlandii w kontekście wódki, to powinieneś dodać „wódka” jako słowo wymagane.

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu ze słowem wymaganym do monitoringu marki w sieci.

Opcjonalnie możesz wprowadzić wiele słów wymaganych w jednym polu, lecz musisz pamiętać, że w takim układzie wszystkie wprowadzone słowa wymagane muszą się pojawić w jednej wzmiance. To jeden z częstszych błędów użytkowników – rekomenduję, aby w tym polu znajdowało się jedno słowo lub wyrażenie.


Słowa wykluczone zawężają rezultat monitoringu na podstawie eliminowania wzmianek, które posiadają w treści wprowadzone słowo wykluczone. To oznacza, że jeżeli wprowadzisz w rubryce słowa wykluczone słowo, to wzmianki, które będą je posiadać zostaną pominięte i nie pojawią się w projekcie.

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu ze słowem wykluczonym do monitoringu marki w sieci.

Tak jak wspomniałem na początku, w jednym projekcie możesz monitorować wiele zwrotów kluczowych. Aby dodać kolejny zwrot kluczowy, kliknij „+ dodaj kolejne słowo kluczowe”.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Brand24 wyszukuje dokładnie taką frazę/zwrot jaki wpiszesz w kolumnie zwrot kluczowy – w przypadku niektórych marek warto dodać także popularne odmiany monitorowanego zwrotu, dodając je jako osobne słowa kluczowe.

Grafika przedstawiająca projekt monitoringu marki w sieci z wieloma zwrotami kluczowymi.

Co ze słowami wymaganymi? 

W tym przypadku słowa wymagane należy dodać do każdego zwrotu kluczowego. W przeciwnym wypadku zwroty Finlandią, Finlandię będą zbierały wzmianki bez konieczności występowania słowa „wódka”. Jak to zrobić? Wystarczy, że je skopiujesz i wkleisz do odpowiedniego rzędu.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Przyjrzyjmy się bliżej marce Coca-Cola. Użytkownicy posługują się różnymi wariantami pisowni nazwy marki, dla przykładu: „coca-cola”, „coca cola”, „cocacola”, „coke” itp. Powinieneś uwzględnić wszystkie możliwe warianty pisowni, aby monitoring zebrał wszystkie wzmianki na temat Twojej marki w sieci. Pamiętaj, że do każdego zwrotu kluczowego możesz dodać słowo wymagane i słowa wykluczone. W tym wypadku warto to zrobić, aby zbierać wzmianki tylko i wyłącznie o marce napoju.

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu do monitoringu marki Coca-Cola w panelu Brand24.

⚡ Najczęstsze błędy podczas konfiguracji projektu:

  • Brak odmian – nasze narzędzie monitoruje wzmianki na podstawie zdefiniowanych zwrotów. W ten sposób otrzymujesz informację o wzmiankach na których Ci zależy, bez odmian i synonimów wprowadzone zwrotu kluczowego.
  • Wiele słów wymaganych – wprowadzenie w jednym polu wielu słów kluczowych powoduje, że każde z nich musi się pojawić w jednej wzmiance.
  • Jeden projekt, wiele tematów – jeżeli wprowadzisz nazwę swojej marki, konkurencji i do tego jeszcze hashtag to w jednym projekcie będziesz zbierać wzmianki odnośnie wszystkich wprowadzonych zwrotów. Przy dużej ilości wzmianek w panelu, ich przeglądanie może być mało wygodne, stąd rekomenduję rozdzielać powiązane zwroty kluczowe jako osobne projekty – zyskasz w ten sposób możliwość porównywania projektów między sobą.

🙌 Wprowadzając wszystkie 3 elementy do projektu możesz być spokojny, że monitorujesz wszystko co kluczowe dookoła wybranej marki.


Zakładka Źródła

Zakładka Źródła umożliwia na wybranie źródeł z których chcesz monitorować swoją markę w sieci. Brand24 monitoruje następujące źródła:

  • Facebook,
  • Mikroblogi (m.in.: Twitter, Google+),
  • Blogi,
  • Forum,
  • Newsy,
  • Video,
  • Instagram,
  • Inne.
Grafika przedstawiająca konfigurację projektu do monitoringu marki w sieci.

👉 Rekomenduję, aby Twój pierwszy projekt zbierał wzmianki ze wszystkich źródeł. Ustawienia projektu możesz zmienić w każdej chwili.


⚡ Filtr językowy:

W zakładce Źródła znajduje się także filtr językowy. Domyślnie jest on ustawiony jako Średni i odpowiada za język monitorowanych wzmianek. Wersja www.brand24.pl jest optymalizowana pod kątem polskojęzycznych wzmianek, a dedykowanym rozwiązaniem do monitoringu internetu jest wersja www.brand24.com.

👋 Jeżeli zależy Ci na wzmiankach obcojęzycznych to filtr językowy należy wyłączyć. 

Może się też zdarzyć, że wprowadzone zwroty kluczowe są wspólne dla wszystkich języków np. nazwy własne i w Wynikach pojawią się wyniki obcojęzyczne. W takim wypadku należy ustawić filtr językowy na ostry, aby zaostrzyć wyniki tylko do polskojęzycznych.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Zakładka Powiadomienia

W zakładce Powiadomienia możesz ustawić powiadomienia, które będą Cię informowały o nowych wzmiankach w projekcie. Powiadomienia możesz otrzymywać z różną częstotliwością zarówno drogą e-mail jak i w aplikacji mobilnej.

💡 Dodatkowo możesz ustawić powiadomienia na wiele adresów e-mail, dzięki czemu cały Twój zespół będzie otrzymywał powiadomienia bez konieczności logowania do panelu.

Konfiguracja powiadomień w projekcie monitorującym markę w sieci.

Jeżeli chcesz dodać nowe powiadomienie to kliknij „+ dodaj więcej powiadomień”. Następnie pojawi się przed Tobą kreator dodawania nowego powiadomienia. Do wyboru masz wiele częstotliwości otrzymywania powiadomień:

  • od razu,
  • co godzinę,
  • co 6 godzin,
  • co 12 godzin,
  • raz dziennie,
  • co tydzień,
  • co miesiąc.

Dodatkowo możesz zdefiniować liczbę wzmianek, która musi się pojawić w tym okresie, aby otrzymać powiadomienie. Na końcu wystarczy, że wybierzesz typ powiadomienia: e-mail, aplikacja mobilna (psss. możesz wybrać obydwa!).

Grafika przedstawiająca konfigurację powiadomień w projekcie monitorującym markę w sieci.

Zakładka Raporty

W zakładce Raporty możesz ustawić automatyczne raporty. Domyślnie są aktywne dla każdego nowego projektu. Raporty możesz otrzymywać w trzech konfiguracjach:

  • Raporty dzienne,
  • Raporty tygodniowe,
  • Storm alert.
Ustawienia automatycznych raportów w projekcie monitorującym markę w sieci.

⚡ Czym różnią się Raporty od Powiadomień?

Raporty dzienne, tygodniowe są to automatycznie generowane raporty, które zawierają tylko najważniejsze wzmiankiwskaźniki z danego okresu czasu. Powiadomienia zaś, zawierają informację o każdej nowej wzmiance w projekcie.

💡 Można zatem powiedzieć, że raporty sprawdzą się świetnie jako podsumowanie dnia, czy tygodnia, zaś powiadomienia dadzą Ci podgląd na wszystkie nowe wyniki.

No bo kto powiedział, że monitoring marki musi być trudny i czasochłonny?

💪 Kiedy wprowadzisz wszystkie ustawienia swojego projektu nie zapomnij kliknąć Zapisz i gotowe! Od teraz monitorujesz swoją markę w sieci!

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Mam nadzieję, że ten tekst pomógł Ci zrozumieć, dlaczego monitoring marki w sieci jest dziś tak ważny. Możesz zastosować opisany projekt podczas konfiguracji kolejnych projektów na swoim koncie w Brand24.

 Jeżeli potrzebujesz pomocy z konfiguracją Twojego projektu, czy masz pytanie odnośnie wykorzystania monitoringu internetu to jesteśmy do Twojej dyspozycji. Na naszej stronie możesz skorzystać z czatu, gdzie nasz zespół przygotuje dla Ciebie odpowiedni projekt monitorujący Twoją markę w sieci.

Rozpocznij monitoring marki z Brand24 – wypróbuj za darmo.


Interesuje Cię temat możliwości monitoringu internetu? 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail