Jak mierzyć zasięg social media i dlaczego warto?

Opublikowano: 05-07-2018 przez

Zasięg social media jest jednym ze wskaźników, który możesz śledzić działając w mediach społecznościowych. Zasięg social media pozwoli Ci mierzyć efekty Twoich marketingowych działań.

O zasięgu social media możemy rozmawiać w  sytuacjach:

  • Analizy postu/ów w social media,
  • Mierzenie zasięgu profilu w social media,
  • Zasięg kampanii marketingowej.

Tak, więc co to jest zasięg social media?

Nie ma jednej definicji dla zasięgu social media, ponieważ jego wartość jest definiowana przez różne czynniki, w zależności od kanału. Jednak wspólnym mianownikiem jest:

Zasięg social media jest to estymacja liczby unikalnych użytkowników, którzy mieli szansę na interakcje z Twoim postem – zobaczyli go w danym kanale.

Zasięg social media bierze pod uwagę liczbę obserwujących, wielkość fanpage’a, liczbę interakcji, aktywność autora/profilu w danym kanale, czy liczbę znajomych. Biorąc pod uwagę te zmienne, wyliczany jest zasięg social media, czyli to do ilu osób ma okazje dotrzeć Twój komunikat/post w danym kanale komunikacji.

Tak jak wspomniałem na początku, zasięg social media może być jednym z Twoich wskaźników oceniających skuteczność prowadzonych działań – to wskaźnik, który możesz obserwować, aby ocenić dotarcie i dystrybucję w social media.

Zasięg social media jest istotny, gdy chcemy zmierzyć:

  • efekty kampanii marketingowych,
  • zasięg hashtagów,
  • rozgłos podczas wydarzeń,
  • śledzić fanpage’e oraz profile osobiste.

Zasięg social media jako KPI

KPI – z ang. Key Performance Indicators – są to kluczowe wskaźniki efektywności za pomocą, których możesz ocenić realizację celów operacyjnych i strategicznych marki.

Kluczowe wskaźniki efektywności to elementy, które pomogą Ci określić efektywność prowadzonych działań. Za pomocą KPIs możesz obserwować, jaki wpływ generują poszczególne działania. Wskaźniki jak: liczba unikalnych użytkowników na stronie, uczestnicy Twoich wydarzeń, liczba kliknięć w newsletterze, czy konwersja itp. są pomocne, lecz w social media nie są aż tak istotne.

W przypadku social media z pomocą przychodzi wskaźnik zasięg social media.

Śledzenie zasięgu social media postów, hashtagów, zasięgu profilu, czy wydarzenia pomoże Ci ocenić, czy Twoje działania docierają do coraz większej ilości osób. Możesz je dla przykładu zapisywać w Google Sheet.

Hashtagi

Hashtagi to świetne narzędzie w rękach marketera.

Za pomocą hashtagów możesz grupować wątki w social media, docierać do osób o określonej tematyce, czy eksponować własną markę za pomocą własnych hashtagów. Na początku warto wspomnieć o jednej kluczowej rzeczy.

Jeżeli chcesz eksponować swoją markę w mediach społecznościowych, korzystanie z hashtagów firmowych jest konieczne.

Dla przykładu, marka Shimano korzysta z hashtagu #rideshimano:

Wykorzystanie firmowych hashtagów pozwoli Ci zwiększyć widoczność Twojej marki w sieci. Dodatkowo pozwoli Twoim użytkownikom na wzajemne budowanie relacji umieszczając treści z Twoim hashtagiem.

I to co najważniejsze, wykorzystanie hashtagów pozwoli Ci w łatwy sposób mierzyć ilu użytkowników publikuje treści z Twoim hashtagiem oraz jaki zasięg social media wygenerowały ich wpisy.

Jak znaleźć najpopularniejsze hashtagi w Twojej branży? – przeczytaj.


Zasięg social media Twojego hashtagu firmowego może być jednym z Twoich KPI dla działań w social media. Zasięg hashtagu możesz analizować co miesiąc i ocenić, czy zasięg rośnie lub maleje.

Grafika przedstawiająca zmiany zasięgu social media w zakładce analiza na podstawie wybranego hashtagu w Brand24.

Sprawdź zasięg social media dla swojego hashtagu


Jak analizować zasięg hashtagów?

Jeżeli zdecydujesz się na mierzenie zasięgu social media dla Twojego hashtagu, to najlepiej analizować go każdego miesiąca.

Dodatkowo pamiętaj, aby określić cel Twoich działań. Dla przykładu, jeżeli chcesz zwiększyć swój zasięg social media poprzez stworzenie planu działania dla social media, które będą skupione na budowanie zaangażowania i udostępnieniu treści przez użytkowników – w ten sposób będziesz docierać do nowych odbiorców.


Kampanie Marketingowe

Zasięg social media może być Twoim głównym KPI do śledzenia efektów Twoich działań w social media.

Mierząc zasięg social media, możesz ocenić do ilu osób dotarła Twoja kampania oraz ocenić, które działania przynoszą najmniejszy zasięg – są najsłabsze.

Im większy zasięg social media wygenerujesz tym większa szansa, że Twoje kampania odniesie sukces.

#MeToo to przykład akcji internetowej społeczności, która w sieci bardzo szybko stała się viralem.

Grafika przedstawiająca wzmiankę z hashtagiem #MeToo w panelu Brand24.

Bez znaczenia, czy prowadzisz akcję promocyjną, czy kampanię zwiększającą świadomość Twojej marki, cel jest ten sam – dotrzeć do jak największej ilości osób.

Jeżeli prowadzisz więcej niż jedną kampanię marketingową to Twój KPI (zasięg social media) powinien za każdym razem rosnąć.

Posiadając dane na temat poprzednich kampanii, czy akcji promocyjnych możesz osiągać coraz to lepsze rezultaty. To w jaki sposób możesz przygotować akcję promocyjną to temat na osobny tekst.

Wydarzenia

Zasięg social media to jeden z kluczowych wskaźników efektywnościowych, który powinieneś mierzyć w przypadku organizacji wydarzenia.

To co ważne, zasięg social media wydarzenia możesz mierzyć przed, w trakcie i po zakończeniu wydarzenia.

Twoje treści w social media na temat Twojego wydarzenia powinny docierać do maksymalnej ilości osób – im, więcej osób zobaczy informację o Twoim wydarzeniu, tym większa szansa, że liczba Twoich uczestników, sponsorów  będzie rosła.

Mierzenie zasięgu social media w przypadku wydarzenia pozwoli Ci ocenić jaki buzz w sieci wygenerował i do ilu osób dotarła informacja. To dane, które możesz wykorzystać starając się o sponsorów, czy partnerów wydarzenia.

Podczas wydarzenia możesz utworzyć specjalny hashtag. Umożliwi Ci on śledzenie zasięgu social media, a Twoim uczestnikom na wymianę zdań podczas wydarzenia np. na Twitterze.

Na przykładzie Social Media Week, możesz zauważyć, że pojawia się hashtag #SMWWarsaw – dedykowany hashtag do komunikacji podczas wydarzenia.

Planując wydarzenie warto przygotować unikalny hashtag dla Twoich uczestników – pamiętaj, aby sprawdzić, czy nie jest on już zajęty przez inne wydarzenie.


Jak mierzyć zasięg social media?

Jednym ze sposobów na mierzenie zasięgu social media jest wykorzystanie narzędzi do monitoringu internetu, dla przykładu Brand24.

Pomiędzy wieloma funkcjami dostępnych w panelu, możesz w błyskawiczny sposób sprawdzić zasięg social media dla poszczególnych postów, kont na Facebook’u, Instagramie i Twitterze.

Narzędzia do monitoringu social media umożliwiają na śledzenie dyskusji na podstawie dowolnych zwrotów kluczowych. Dane są zbierane z: mediów społecznościowych, stron internetowych, blogów, for internetowych. Wszystko w jednym, intuicyjnym panelu.

Idąc tym tropem, możesz monitorować nazwę Twojej firmy, firmowy hashtag, hashtag wydarzenia, czy nazwę Twojej kampanii marketingowej.

Najważniejsze dane z Twojego projektu znajdziesz w zakładce Podsumowanie – zawiera zarówno wykresy jak i najważniejsze wskaźniki.

Grafika przedstawiająca zakładkę Podsumowanie w panelu Brand24 podczas analizy zasięgu social media.

Wszystkie dane, które gromadzą się w Twoich projektach znajdziesz w zakładce Analiza – sprawdź jak analizować dane w Brand24.


Brand24 posiada szereg funkcji, które pomogą Ci budować i monitorować efekty działań w social media. Niektóre z nich jak Najpopularniejsi autorzy, czy Najpopularniejsze hashtagi, powiadomienia e-mail, integracja ze Slackiem, czy analiza sentymentu pomogą Ci pracować jeszcze efektywniej.

To idealna okazja, aby przetestować Brand24 za darmo. Wypróbuj już dziś!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail