Google Alerts vs Brand24.

Google Alerts vs Brand24, czyli dlaczego potrzebujesz monitoringu internetu

Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Messenger i chatboty to temat, który jest mi szczególnie bliski. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple.

Zgodzimy się, że wiedza na temat tego co się mówi o Twojej marce w sieci jest ważna, prawda? W przeszłości ludzie nie korzystali z Internetu aby dzielić się opinią na temat produktów, czy firm. Dziś, w świecie social media użytkownicy dzielą się rekomendacjami, opiniami bardzo chętnie.

To jeden z głównych powodów, dla których warto zainteresować się terminem monitoring internetu.

Te zmiany zachowań użytkowników rozwinęły narzędzia do monitoringu internetu. Jednym z nich jest Google Alerts – narzędzie, które zbiera wzmianki w czasie rzeczywistym na podstawie zdefiniowanych zwrotów. W ten sposób możesz śledzić treści, które są związane z Twoim biznesem, marką, rynkiem, konkurencją.

Alerty Google są jednym z rozwiązań, które pomogą Ci zadbać o reputację Twojej marki, zebrać feedback, wspomóc sprzedaż, zmierzyć efekty prowadzonych działań w sieci i wiele więcej. Google Alerts to darmowa alternatywa dla chociażby Brand24, a w tym tekście przyjrzymy się bliżej obydwu narzędziom.


Google Alerts nie działa?

Oto niektóre z powodów, dla których Alerty Google nie są najlepszym rozwiązaniem:

  • Opóźnione wyniki lub ich całkowity brak,
  • Zbyt ograniczające filtry,
  • Brak wszystkich wpisów,

Kolejnym powodem, dla których ludzie przestają korzystać z Google Alerts, jest potrzeba zaawansowanej analizy social media – narzędzia do monitoringu internetu oferują szczegółową analizę zebranych danych.

Jeżeli z któregokolwiek powodu alerty Google to dla Ciebie za mało, to ten post jest dla Ciebie.


Google Alerts vs Brand24

Jeżeli szukasz alternatywy dla Google Alerts to mam coś dla Ciebie – Brand24.

Nasze narzędzie oferuje monitoring internetu i monitoring social media. Z dostępem do analizy danych. Brand24 zbiera dane z sieci, a dzięki analizie możesz sprawdzić efekty prowadzonych działań. O kolejnych przewagach opowiem w dalszej części wpisu.

Przyjrzyjmy się bliżej porównaniu dwóch narzędzi do monitoringu internetu – sam zdecyduj, które jest dla Ciebie lepsze.

Porównanie Brand24 a Google Alerts.


Co będziemy porównywać?

Przyjrzymy się bliżej pomiędzy głównymi funkcjami, które oferują narzędzia do monitoringu internetu:

  • Zakres monitoringu (ilość dostępnych źródeł),
  • Ilości wzmianek,
  • Częstotliwość powiadomień,
  • Jakość zbieranych danych,
  • Eksport danych,
  • Dodatkowe funkcjonalności.

Na potrzeby tego tekstu porównamy ze sobą taki sam zwrot: Rihanna i porównamy wyniki z obydwu narzędzi.

Projekty skonfigurowane, jak wyglądają wyniki? Przyjrzyjmy się im bliżej.


Zakres monitoringu

Narzędzia do monitoringu internetu oferują na zbieranie danych z różnych rodzai źródeł. Im większe pokrycie źródeł, tym lepiej, ponieważ maleje ryzyko, że jakikolwiek wpis zostanie pominięty.

Google Alerts: Wiadomości, Blogi, Witryny, Filmy wideo, Książki, Dyskusje, FinanseGrafika przedstawiająca alerty Google i częstotliwość powiadomień.Brand24: Facebook, Mikroblogi (Twitter, Google+), Instagram, Blogi, Forum, Newsy, Wideo, Inne,Grafika przedstawiająca zakres monitoringu w Brand24.Na potrzeby porównania w obydwu narzędzia do monitoringu internetu ustawiłem projekty z jednym zwrotem, a prezentowane wyniki pochodzą z 1 dnia.

Ciekawy jest fakt, że większość wyników pochodzących z Google Alerts pochodzi z serwisów z wiadomościami. Wyniki pochodzące z Brand24 są rozłożone pomiędzy wszystkie typy źródeł, włączając w to social media, blogi, fora, wideo oraz blogi.


Ilość wzmianek

Obydwa narzędzia oferują różny zakres monitoringu. Alerty Google posiadają mniej źródeł, z których zbierane są dane, stąd na potrzeby tego tekstu, porównamy tylko źródła, które są dostępne w Google Alerts, czyli: Wiadomości, Blogi, Witryny, Filmy wideo, Książki, Dyskusje, Finanse.

Google Alerts: 5

Brand24: 18 (38 wyników włącznie z social media – alerty Google niestety ich nie śledzą)

To zasadnicza różnica pomiędzy Google Alerts a Brand24. Dane pochodzą tylko z jednego dnia, a różnica jest widoczna. Google Alerts z dnia 12 sierpnia wychwycił tylko 5 wzmianek, zaś Brand24 z tych samych źródeł 18. Alerty Google pomijają kompletnie social media, gdzie tego dnia w Brand24 pojawiło się 20 dodatkowych wyników.


Częstotliwość powiadomień

Narzędzia do monitoringu internetu oferują automatyczne powiadomienia i raporty z nowymi wzmiankami, które dotyczą Twojego projektu.

Google Alerts: Na bieżąco, Najwyżej raz dziennie, Najwyżej raz w tygodniuGrafika przedstawiająca częstotliwość alertów Google w Google Alerts.Brand24: Od razu, Co godzinę, Co 6 godzin, Co 12 godzin, Raz dziennie, Raz w tygodniu, Raz w miesiącu.Grafika przedstawiające ustawienie powiadomień w Brand24.W przypadku Brand24 możesz dodatkowo dodać powiadomienia na podstawie filtrów wewnętrznych. Powiadomienia możesz otrzymywać zarówno drogą e-mail, jak i w aplikacji mobilnej. Każde z powiadomień może być filtrowane na podstawie słowa, wyrażenia, sentymentu, wskaźnika influence score, ilości wizyt w danym serwisie, ze względu na rodzaj źródła i więcej.

Alerty Googla oferują tylko 3 możliwości dostarczania powiadomień, mało tego nie ma informacji o której godzinie je otrzymamy.
Grafika przedstawiająca kreator dodatkowego filtra w powiadomieniu w Brand24.


Ponadto, Brand24 oferuje możliwość wybrania dowolnej godziny, o której możesz otrzymywać powiadomienia. A oto jak wygląda porównanie każdego z powiadomień:

Grafika przedstawiająca powiadomienia z Google Alerts i Brand24.


Eksport danych

Google Alerts: Niedostępny

Brand24: Raport PDF, eksport danych do Excela, InfografikaGrafika przedstawiająca możliwości eksportu danych w Brand24 w porównaniu do alertów Google.


Po co Ci potrzebny eksport danych?

Eksport danych daje Ci przede wszystkim dodatkowe możliwości analizy zebranych treści. W tym wypadku Brand24 oferuje dużo szersze możliwości, ponieważ alerty Google nie posiadają takiej funkcji. Przyjrzymy się bliżej:

  • Raport PDF – jest tu automatycznie generowany raport na podstawie Twojego projektu. W raporcie PDF znajdziesz informację o najważniejszych wynikach, cytatach, ilości wzmianek, najaktywniejszych autorach, czy najaktywniejszych kanałach komunikacji. To wszystko w formie PDF’a – idealne rozwiązanie dla osób, które przygotowują raporty z prowadzonych działań. W Brand24 możesz to robić automatycznie.
  • Eksport danych – umożliwia pobranie zgromadzonych wzmianek do pliku Excel. Automatycznie generowany plik zawiera informację z treścią wyniku, autorze, ilości interakcji, sentymencie, zasięgu social media i wiele więcej. Tu możesz sprawdzić podgląd.
  • Infografika – automatycznie generowana grafika, gdzie znajdziesz najważniejsze informacje na podstawie Twojego projektu. Gotowa do ściągnięcia.

Grafika przedstawiająca infografikę jako forma eksportu danych w Brand24 w porównaniu do Google Alerts.


Analiza sentymentu

Google Alerts: Niedostępna

Brand24: Dostępna

Brand24 oprócz zbierania danych na podstawie zwrotów kluczowych analizuje sentyment wzmianek. Mało tego, w łatwy sposób możesz sprawdzić podział na pozytywne i negatywne wzmianki lub ustawić powiadomienie, gdy pojawi się negatywny wpis na temat np. Twojej marki.Grafika przedstawiająca analizę sentymentu w Brand24 w porównaniu do Google Alerts.

W Brand24 dodatkowo sprawdzisz, ile wpisów pochodzi od kobiet, a ile od mężczyzn. Dodatkowo możesz sprawdzić podział ze względu na kategorie źródeł. To informacje, które pomogą Ci jeszcze lepiej zrozumieć, kim są użytkownicy oraz gdzie najchętniej dzielą się treściami na wybrany przez Ciebie temat.


Analiza Influencerów

Google Alerts: Niedostępne

Brand24: Źródło, Ilość wpisów, Dotarcie, Voice share, Szacowany wpływ, Influence ScoreGrafika przedstawiająca analizę autorów w panelu Brand24 w porównaniu do Google Alerts.

Alerty Google nie oferują analizy tego kim są osoby, które umieszczają wpisy w sieci. Brand24 daje Ci dostęp do autorów, którzy zamieścili najwięcej wpisów w wybranym okresie. Dodatkowo możesz sprawdzić zasięg social media jaki wygenerowali, czy jaki był ich procentowy udział w całej dyskusji (wskaźnik Voice share). Dzięki tym informacjom możesz dotrzeć do osób, które wypowiadają się najczęściej lub generują największy zasięg.Grafika przedstawiająca najaktywniejszych autorów w Brand24 w porównaniu z Google Alerts.


Porównanie projektów

Google Alerts: Niedostępne

Brand24: Dostępne

W Brand24 możesz porównać ze sobą aż 4 projekty jednocześnie. Dzięki porównaniu możesz ocenić jak wypada Twój projekt na tle np. konkurencji, czy analizując kampanie marketingowe. Google Alerts niestety nie oferuje takiej funkcjonalności. Grafika przedstawiająca porównanie projektów w Brand24 w porównaniu do Google Alerts.

W Porównaniu masz informację o ilości wyników, typie źródeł, sentymencie wzmianek i płci użytkowników. W łatwy sposób możesz ocenić różnice na tle np. Twojej konkurencji.

Przeczytaj więcej o analizie danych w Brand24.


Monitoring kampanii

Google Alerts: Niedostępne

Brand24: Dostępne

Monitoring efektów prowadzonych działań marketingowych jest jednym z częstszych przypadków wykorzystania narzędzia. Bierzemy tu pod uwagę także śledzenie dowolnego hashtagu. Dzięki temu możesz ocenić prowadzone działania, sprawdzić zasięg, jaki wygenerowała kampania, liczbę wzmianek, sentyment i więcej.
Grafika przedstawiająca wykres na podstawie projektu w Brand24.

Co więcej, na podstawie dowolnego projektu w Brand24 otrzymasz informację o najpopularniejszych hashtagach. Dzięki temu możesz ocenić, w jakich otoczeniu hashtagów pojawia się Twój firmowy hashtag.
Grafika przedstawiająca listę najpopoularniejszych hashtagów w panelu Brand24.


Zaawansowane alerty i raporty

Google Alerts: Tylko najlepsze wyniki

Brand24: Raport dzienny, Raport tygodniowy, Storm Alert

Obydwa prezentowane narzędzia oferują otrzymywanie tylko najważniejszych wyników. Z tą różnicą, że Brand24 oferuje 3 rodzaje tych powiadomień: raporty dzienne, tygodniowe oraz storm alerty.

Brand24 Storm Alert GIF - Find & Share on GIPHY

Raport dzienny i tygodniowy oferuje otrzymywanie najważniejszych wyników, które pojawiły się w projekcie w danym okresie. Storm Alerty służą do wychwytywania gwałtownych zmian np. nagły skok zasięgu, czy ilości wzmianek względem danych historycznych. Za pomocą storm alertów możesz reagować jeszcze szybciej np. na potencjalnych kryzys.


Dostępne języki

Google Alerts: afrikaans, angielski, arabski, białoruski, bułgarski, chiński (tradycyjny), chiński (uproszczony), chorwacki, czeski, duński, esperanto, estoński, filipino, fiński, francuski, grecki, hebrajski, hindi, hiszpański, indonezyjski, islandzki, japoński, kataloński, koreański, litewski, łotewski, niderlandzki, niemiecki, norweski, ormiański, perski, portugalski, rosyjski, rumuński, serbski, słowacki, słoweński, suahili, szwedzki, tajski, turecki, ukraiński, węgierski, wietnamski, włoski.

Brand24: dowolny, arabski, chorwacki, czeski, duński, fiński, francuski, hiszpański, indonezyjski, koreański, niemiecki, norweski, polski, portugalski, rosyjski, rumuński, słoweński, szwedzki, tajski, turecki, węgierski, wietnamski, włoski.


Podsumowując

Kompleksowe narzędzia do monitoringu internetu są dużo lepszą alternatywą dla Google Alerts. Brand24 oferuje szereg funkcji, które świetnie uzupełniają śledzenie wzmianek w sieci. Monitoring internetu jest wykorzystywany zarówno przez małe, średnie i duże firmy – od ochrony reputacji marki, po social selling, wsparcie obsługi klienta, jako element researchu, analizy social media i wiele więcej.

I teraz najlepsze! Brand24 możesz przetestować całkowicie za darmo przez pierwsze 14 dni – przekonaj się w praktyce, że różnice pomiędzy darmowym narzędziem, a Brand24 są znaczące.


Zainteresowany możliwościami monitoringu internetu? Przeczytaj: