Dlaczego warto przeprowadzać analizę widoczności w internecie?

Dominika Szarf Dominika Szarf
December 17, 2018 ・ 8 min read

Jak Cię widzą, tak Cię piszą – ta zasada dotyczy nie tylko Twojego osobistego zewnętrznego wizerunku, zachowania i ich percepcji przez osoby trzecie. To stare przysłowie sprawdza się również w prowadzeniu Twojego biznesu online oraz tego jak ocenia go Google i Twoja obecna jak również potencjalna publiczność. Innymi słowy, widoczność w Internecie jest elementem budowania wizerunku firmy. Zastanawiasz się jakie czynniki wpływają na lepszą lub gorszą widoczność Twojej strony internetowej w Internecie? Głowisz się, o jakie aspekty internetowej obecności powinieneś zadbać bardziej, a czym się nie przejmować? Jeśli tak, zapraszam do lektury!

Kiedy warto przeprowadzić analizę widoczności w Internecie?

Posiadasz biznes, którego internetową wizytówką jest strona internetowa, sklep internetowy, blog, kanały social media. Wkładasz w ich prowadzenie sporo wysiłku, czasu i serca, ale wyniki jakie osiągasz nie są zadowalające. Założone cele nie są osiągane lub masz wrażenie, że konkurencja, która nie daje z siebie tyle co Ty wciąż zgarnia Ci sprzed nosa większość klientów.

💡 Jeśli stajesz na rzęsach, żeby odnieść sukces, a rezultaty pozostawiają wiele do życzenia, nie przywdziewaj maski pechowca, tylko zastanów gdzie tkwi problem i zacznij działać.

Analiza widoczności w wyszukiwarce to jeden z pierwszych kroków, jaki powinieneś podjąć, więc… do dzieła!


Internet jest jak wszechświat, ale diabeł tkwi w szczegółach

💡 Dbanie o dobrą widoczność Twojej strony internetowej powinno się znaleźć w Twoim biznesowym kalendarzu zaznaczone na czerwono, drukowanymi literami! Dlaczego?


Ponadto, skrupulatny audyt wizerunku online pozwoli Ci nie tylko na znalezienie słabych punktów, ale też adekwatną reakcję, czyli szybkie lub stopniowe niwelowanie błędów (tempo musi być dopasowane do Twoich możliwości w danym czasie)Po co to wszystko?

Ma to na celu nie tylko naprawianie widocznych bugów, doraźne poprawianie wyników wyszukiwań czy popularności, ale przede wszystkim pozwoli Ci realizować sensownie (i sensowną) strategię marketingową.

Teraz konkrety, czyli… 


Co powinieneś wiedzieć o analizie wizerunku w Internecie?

1.  Przedbiegi analizy – analiza wstępna

Jeśli zaczynasz od zera, czyli jeszcze nigdy nie przeprowadzałeś analizy widoczności w Internecie, w pierwszym kroku musisz wykonać analizę wstępną. Jest ona swego rodzaju rozeznaniem i punktem odniesienia, który pozwoli Ci mierzyć skuteczność późniejszych działań.

Niezależnie na jakim etapie analizy widoczności marki w Internecie jesteś warto uruchomić monitoring marki już teraz – informacji na temat Twojej marki nigdy za dużo. Pomoże Ci w tym darmowy okres testowy w Brand24.

 👉 Nadal nie masz konta? Kliknij Załóż Darmowe Konto i ciesz się dostępem do danych przez 14 dni darmowego okresu testowego.

Brand24 – monitoring internetu i social media

2. Co w internecie piszczy – analiza konkurencji

Możesz uważać, że Twoja strona internetowa jest najlepsza, Twoje produkty najtrwalsze, a obsługa i realizacja zamówień najszybsza, ale tak naprawdę nigdy nie poznasz prawdy, dopóki tego nie zweryfikujesz i nie będziesz miał porównania.

Przykład negatywnej wzmianki znalezionej w social media za pomocą Brand24

🚀 Na tym przykładzie chcę Ci pokazać jak istotna jest znajomość konkurencji, standardów, jakie reprezentuje i kierunków, w jakich zmierza (trendy).

W przypadku analizy internetu i widoczności stron konkurencji w sieci, dobrze byś miał świadomość o tym jakie słowa kluczowe (specyficzne wyrażenia, które internauci wpisują w wyszukiwarkę szukając informacji na jakiś temat –np. produktów, usług etc.) okupuje Twoja konkurencja i co buduje jej sukces.

Analizując działania i wyniki konkurencji, dowiesz się jakie rozwiązania mogą być skuteczne w przypadku Twojego biznesu online. Zweryfikujesz jakie teksty pozycjonujące konkurencji, słowa kluczowe (dla wyszukiwania organicznego i płatnych kampanii PPC), czy frazy wpływają na podniesienie pozycji w wyszukiwarce (lub utrzymywanie wysokich pozycji) i finalnie jakie konkretne działania SEO sam powinieneś podjąć, by zwiększyć popularność i widoczność Twojego serwisu wśród założonej grupy docelowej oraz w wyszukiwarce.

Analiza słów kluczowych http://auto-dna.pl/ w wyszukiwarkach za pomocą narzędzia Senuto

3. Słowa, klucze – działania SEO

Przeprowadzając analizę widoczności w Internecie, zwróć uwagę na poprawność (jakość) kodu Twojej strony internetowej (wyświetlanie strony po walidacji) i w następnej kolejności ustal jakie słowa kluczowe budują Twoją widoczność w internecie i jakie słowa kluczowe oraz frazy wpływają na realne osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce.

🚀  Zweryfikuj które słowa kluczowe działają i przynoszą Ci najwięcej korzyści w postaci wejść na stronę i które frazy generują konwersję. Porównaj słowa kluczowe używane do pozycjonowania przez Twoją konkurencję i zdecyduj, które frazy to faktyczne klucze do sukcesu (co działa u Ciebie i co u konkurencji) – pomoże Ci w tym Google Search Console.

Analiza zapytań użytkowników w Google Search Console

Staraj się przebić i utrzymać w top 10 wyszukiwarki, ponieważ obecność na pierwszej stronie znacznie zwiększa możliwość potencjalnej konwersji.

🚀 Aha, i używaj wyłącznie realnie związanych z Twoim biznesem słów kluczowych – nie używaj żadnych popularnych fraz typu”mistrzostwa świata w piłce nożnej”, „koniec świata”, czy „filmiki z kotkami”, które konwertują, ale tylko ogłupiają internautów.

Prócz analizy kodu czy słów kluczowych, zwróć uwagę m.in. na odpowiedni tytuł strony, optymalne meta description (meta opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania), indeksowanie strony, linki przychodzące oraz wychodzące i upewnij się, że są one adekwatne i wartościowe.


4. Taki klik, taki myk – działania PPC

Co to jest PPC? PPC (ang. „Pay Per Click”), kampanie w Google Ads, to reklamy wyświetlane w formie bannerów lub linków np. w wyszukiwarkach, katalogach, czy na stronach wydawców AdSense, które mogą być istotną częścią twojego strategicznego planu działań wizerunkowych w internecie (oczywiście jeśli przewidujesz budżet na kampanie płatne).

Plusem płatnych reklam jest budowanie rozpoznawalności w stosunkowo krótkim czasie (użytkownicy internetu zaznajamiają się z logo firmy, designem, sloganem na reklamie etc) i docieranie do konkretnych grup docelowych (kampanie te są targetowane).


5. Wizerunek zewnętrzny – branding i optymalizacja strony


Pamiętaj, że internauta, który zrazi się do Twojej strony internetowej odwiedzając ją po raz pierwszy, raczej już na nią nie wróci. Musisz więc myśleć perspektywicznie. 

Rewelacyjna widoczność Twoje strony internetowej w wyszukiwarce powinna być Twoim celem jeśli Twoja witryna jest atrakcyjna wizualnie, szybko się ładuje, jest przejrzysta, zapadająca w pamięć i wartościowa (pod względem treści, oferowanych produktów lub usług). Pamiętaj, że internauta, który zrazi się do Twojej strony internetowej odwiedzając ją po raz pierwszy, raczej już na nią nie wróci. Musisz więc myśleć perspektywicznie.

Podczas tworzenia strony internetowej pamiętaj, że będzie ona używana nie tylko przez Ciebie, ale ma być zrozumiała, łatwa i przyjemna w użytkowaniu przez internautów. Zadbaj więc o zaprojektowanie przyjaznej i uporządkowanej struktury, która będzie łatwa do przejścia przez czytelników i komfortowa do poruszania się przez roboty Google’a (odpowiedni UX i UI). Pomoże Ci w tym np. Hotjar.

Heatmapa głównej strony blog.brand24.pl, gdzie widać w które miejsca użytkownicy najczęściej klikają. 

🚀 Ponadto, wrzucając na Twoją stronę internetową jakiekolwiek grafiki, nazywaj je odpowiednio, by zwiększyć potencjalne źródła konwersji (czasami ludzie googlują obrazy;). Nazwy obrazków powinny być spójne treścią tekstu. 

Pamiętaj również, by tworzyć wartościowy, organiczny content (nie kopiowany z innych źródeł), zawierający wybrane słowa kluczowe, który może zainteresować potencjalnych czytelników (tyczy się to treści na stronie, blogu etc). Oryginalne i pragmatyczne wpisy i teksty będą zyskiwały popularność wirusowo – będąc udostępniane przez czytelników na kanałach social media lub polecane do przeczytania znajomym.


6. Obecność tu i tam – działania na kanałach social media

Ostatnim aspektem wpływającym na wizerunek Twojej strony w internecie i popularności wśród użytkowników jest umiejętne zarządzanie potencjałem marki w kanałach social media. 

A ten profil znasz? 

Jeśli jesteś wybitnie kreatywny, znajdziesz również sposób na to, by twoje oficjalne profile marki w kanałach social media były źródłem dodatkowego ruchu na twojej stronie www, np. organizując atrakcyjne konkursy, dzieląc się ciekawostkami lub anegdotami.


💡 Fanpage lub oficjalne konto na portalach społecznościowych umożliwią Ci nie tylko kontakt i komunikację z użytkownikami, ale też wpłyną dodatkowo na wiarygodność Twojej marki w internecie – oto 4 gotowe sposoby jak zwiększyć sprzedaż za pomocą Brand24.

Pamiętaj, że by w pełni wykorzystać potencjał social mediów, powinieneś śledzić na bieżąco kto i gdzie powołuje się na Twoją markę lub stosuje wykorzystywane przez Ciebie słowa kluczowe i reagować i wyciągać wnioski.

Przykład wzmianki z monitoringu marki w Internecie.
Oto przykład reakcji – z przymrużeniem oka choć oddaje idealnie sens monitoringu internetu.

Dla przykładu, jeżeli prowadzisz serwis naprawy telefonów to za pomocą Brand24 możesz wyszukiwać użytkowników, którzy szukają serwisu GSM, bo np. zalali wyświetlacz w telefonie. W ten sam sposób możesz precyzyjnie docierać do osób które w danej chwili szukają…no właśnie Ciebie? 

Wzmianki dotyczące zapytań użytkowników w Internecie o serwis telefonów.

W identyczny sposób marka MOBIDOKTOR zwiększyła ilość napraw o 20-30 w miesiącu, a konwersja z Facebooka wzrosła o 212% – przeczytaj case study.

Wypróbuj Brand24 i lokalizuj źródła najpopularniejszych wzmianek lub autorów, śledź popularne konteksty dyskusji lub strony i wykorzystuj te dane do interakcji z użytkownikami, czy tworzenia konwertujących tagów. Proste, prawda?


Jakie narzędzia pomogą Ci zadbać o widoczność w Internecie?

Do wszystkich opisanych podpunktów możesz skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu, SEO czy narzędzi Google’a. Oto lista narzędzi, które pomogą Ci zadbać o Twoją widoczność w Internecie:

  • Brand24 – monitoring internetu i social media
  • Senuto – analiza widoczności w Internecie
  • Google Search Console – zwiększ skuteczność w wyszukiwarce Google
  • Surfer SEO – znajdź słowa kluczowe do pozycjonowania
  • Google Analytics – analityka ruchu na Twojej stronie

Opisany zestaw narzędzi może stanowić Twój arsenał pomocy i narzędzi do poprawy widoczności marki w Internecie. 


Analiza nie taka straszna, nie bój się działać

Mam nadzieję, że przynajmniej trochę przybliżyłam Ci na czym polega analiza widoczności w Internecie, jakie aspekty powinieneś brać pod uwagę przeprowadzając analizę i jak istotne jest to działanie dla odniesienia sukcesu Twojego biznesu online. Zachęcam Cię więc mocno do dbania o wizerunek Twojej marki w sieci, przygotowanie skrupulatnej strategii marketingowej, systematycznej analizy Internetu oraz w efekcie – do ulepszanie swoich wyników w wyszukiwarkach, popularności i ustalania nowych standardów komunikacji i działania wśród konkurencji.

Zasada jest prosta – lepiej samemu wyznaczać trendy niż gonić konkurencję. Żeby nie było, że wymyślam…

Steve Jobs o marketingu. Amen.

Zainteresował Cię temat analizy widoczności?