Social Data - czym są i jak wpływają na Twoją firmę?
05/03/2019

Czym jest Social Data i jak może pomóc Twojej firmie? – Tłumaczymy

Paulina Wałczyk

Wyznawca zasady “Content is a King”. Fascynacja do zabawy słowami towarzyszy mi odkąd pamiętam. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek, weekendowych wypadów za miasto i filmów Marvela.

Właściwa strategia, efektywność, wysoki zwrot z inwestycji, dopasowane formy i hasła reklamowe przykuwające uwagę, influencerzy trafiający idealnie do targetu, dobór odpowiedniej muzyki pod event czy wybór nagród w konkursie. Im lepiej znasz swoją publikę tym łatwiej jest Ci podjąć różnego rodzaju decyzje i wiesz, że przynoszą one wymierne korzyści na każdym poziomie.

Z pomocą przychodzą narzędzia offline’owe jak na przykład sondy uliczne czy tele-ankiety. Ich największą wadą jest jednak fakt, że wnioski wyciągamy na podstawie danych deklaratywnych, które nigdy nie będą w pełni odzwierciedlać cech Twojej grupy.

Po drugiej stronie mamy narzędzia online’owe:

  • Na przykład Brand24 bazujący na danych pozyskanych z różnych miejsc internetu i pozwalający między innymi na obserwowanie reakcji na prowadzone działania i reagowanie na nie niemal natychmiast po ich zaistnieniu.

 

 

  • Popularne narzędzie typu Facebook Audience Insights pozwala zdobyć wiedzę o konkretnych grupach odbiorców, jest ona jednak bardzo powierzchownaWarto spojrzeć na dane z szerszej perspektywy i zrozumieć ludzi, z którymi Twoja marka ma lub chciałaby mieć styczność, a wykorzystanie narzędzi zasilanych Social Data na pewno w tym pomoże.

Co to jest Social Data i jak pozwala lepiej zrozumieć ludzi?

Social Data to dane o aktywności ludzi w mediach społecznościowych. Jest to rozbudowana analiza śladu cyfrowego pozostawionego przez użytkowników social media, której wynikiem jest stworzenie profilu behawioralnego i psychograficznego dla użytkowników tego medium.

Zachowania ludzi są ściśle związane z ich zainteresowaniami. Jeżeli dany użytkownik często angażuje się w treści dotyczące zdrowej żywności oznacza to, że te tematy go interesują. Zainteresowanie to można mierzyć na poziomie pojedynczego użytkownika lub grupy osób.

Analiza Social Data pozwala na poznanie zainteresowań, zachowań i preferencji konkretnej grupy osób.


Zalety Social Data

1. Dane behawioralne

Wszelkiego rodzaju informacje o zachowaniach użytkowników w obrębie danego medium społecznościowego, pozwalają precyzyjnie określić z jakimi treściami użytkownicy wchodzą w interakcje.

Dane te mają wyjątkową zaletę, ponieważ pozyskanie ich nie wymaga ingerencji użytkownika. Dzięki czemu obrazują one jego realne zachowania nie zaburzając wyników.


2. Szybki dostęp do wiedzy

Potrzebne dane zwykle da się uzyskać bez konieczności planowania badań zakrojonych na duża skalę, wynajmowania zewnętrznych firm lub angażowania działu analitycznego, jeśli taki istnieje w firmie.

Wystarczy znaleźć odpowiednie narzędzie, a cały proces zdobycia niezbędnej wiedzy skraca się zwykle do wykupienia subskrypcji.


3. Wiedza na dużej próbie

Analizowana grupa zazwyczaj jest zdecydowanie większa niż w przypadku tradycyjnych badań, co ma zdecydowanie pozytywny wpływ na kompletność i wiarygodność uzyskanych wyników.

O jakości danych stanowi nie tylko liczebność grupy ale również ogrom informacji na podstawie których budowane są profile poszczególnych person.


4. Efektywne kosztowo

Dzięki wyeliminowaniu w dużej mierze pierwiastka ludzkiego, zautomatyzowaniu procesów pozyskania informacji, wykorzystaniu nauczania maszynowego czy AI, badania tego typu stały się bardzo efektywne kosztowo.

Wiele mniejszych podmiotów które do tej pory działały intuicyjnie lub podejmowały decyzje metodą prób i błędów mogą w końcu bez nadszarpywania budżetu podeprzeć się twardymi danymi.

Nie powinna również nikogo dziwić popularność tego typu narzędzi w przypadku większych graczy, których budżety reklamowe opiewają na miliony złoty.  Wydanie ułamka tej kwoty na dostęp do wiedzy, na podstawie której dojdzie do nawet niewielkiej optymalizacji decyzji marketingowych, przekładać się będzie na duże zyski.


5. Real-time

Dane aktualizowane są z tak dużą częstotliwością, że pozwala to na wyciąganie wniosków, które do tej pory były niedostępne, na przykład dużo łatwiej jest przewidzieć trendy charakterystyczne dla danej grupy i próbować w ten sposób wyprzedzić działania konkurencji.

Niektóre narzędzia idą krok dalej i działają w trybie ”Real-time”,
Pozwala to np. na bycie na bieżąco z działaniami konkurencji czy przewidywaniem kryzysów social media dzięki czemu można próbować im przeciwdziałać zanim jeszcze wybuchną.


Social Data odpowiedzią na wszystko?

Wiedza o ludziach oparta o Social Data pozwoli na precyzyjne poznanie ich zainteresowań, zachowań czy preferencji. Uniwersalność wykorzystania tego typu danych jest również ich wadą. Należy pamiętać, że tego typu dane rozwiążą pewne problemy lub odpowiedzą na określone pytania, których w biznesie jest bardzo dużo. W momencie gdy Social Data nie będzie w stanie poradzić sobie z danym wyzwaniem należy szukać innych rozwiązań dostępnych na rynku.

Wiele badań potwierdziło już użyteczność Social Data, a ogromna liczba przypadków użycia przełożyła się na polepszenie osiąganych rezultatów. Należy jednak pamiętać, że wiedza zbudowana na podstawie Social Data przedstawia taki obraz użytkownika jaki możliwy jest do stworzenia w wyniku analizy jego zachowań w mediach społecznościowych.

Dobrze jest wiedzieć więcej o ludziach istotnych dla naszej marki, zalecamy jednak traktowanie tej wiedzy jak poszerzenie horyzontów, nie całościowy obraz konsumenta.


Jak Social Data może pomóc Twojej firmie?

Największa zaletą wiedzy pochodzącej z analizy Social Data jest jej bardzo szerokie zastosowanie. Jedną z platform zajmujących się analizą danych pochodzących z mediów społecznościowych jest Metricso, które swoją działalność skupia wokół wykorzystania ich w celu lepszego poznania konsumentów.

Wiedza ta może być użyta zarówno na poziomie działań strategicznych oraz kreatywnych. Może pomóc podjąć jedną decyzję lub zaplanować szereg działań. Poniżej prezentujemy kilka scenariuszy wykorzystania Social Data w działaniach reklamowych, które zrealizowaliśmy dla naszych klientów:

Dobór partnerów marketingowych

Posiadając wiedzę o dowolnej grupie docelowej jesteśmy w stanie wskazać partnerów marketingowych (np. influencerów), których preferuje dana grupa docelowa. Na przykład którzy influencerzy najbardziej angażują odbiorców komunikacji marki X.

Możemy również pomóc dobrać partnera marketingowego w oparciu o parametry jego grupy docelowej. Na przykład wskazać influencerów, którzy ze swoją komunikacją docierają do osób, które interesują się grami komputerowymi i zdrowym żywieniem.

Więcej informacji na temat doboru partnerów marketingowych znajduje się na stronie Metricso Brandmatch

Dopasowanie strategii marketingowej

Znając szczegółowe zainteresowania i preferencje danej grupy docelowej jesteśmy w stanie precyzyjnie zaplanować strategię komunikacji lub mediową. Działanie to pozwoli zidentyfikować obszary zainteresowań, które są atrakcyjne dla danej grupy lub wskaże konkretne media, które angażują daną grupę docelową.

Analiza zainteresowań grupy odbiorców Brand24 na podstawie social data.
Eksploracja obszarów zainteresowań w narzędziu Metricso Edge dla grupy odbiorców Brand24

Wyszukiwanie nowych grup docelowych (segmentów) dla Twojego produktu / usługi

Social Data pomoże znaleźć nowe segmenty odbiorców komunikacji oraz zidentyfikować całkowicie nowe grupy docelowe, których specyfika pasuje do strategii komunikacji marki i produktu / usługi.

Tworzenie segmentu grupy odbiorców Brand24 na podstawie konkretnych zainteresowań poprzez zastosowanie social data.
Tworzenie segmentu odbiorców Brand24 zainteresowanego sportem i niezainteresowanego technologia

Poznanie grup docelowych konkurencji

Social Data pozwoli poszerzyć wiedzę nie tylko na temat Twojej marki, ale również marek konkurencyjnych. Wiedza na temat tego, do kogo dociera Twoja konkurencja pozwoli Ci opracować odpowiednia strategię marketingową i efektywnie zareagować na działania konkurencji.

Social Data na przykładzie grupy odbiorców BuzzSumo - tworzenie raportu.
Tworzenie raportu o grupie odbiorców BuzzSumo

Content Marketing

Zrozumienie wokół jakich zainteresowań skupia się aktywność Twojej grupy docelowej, poznanie miejsc, które ich najbardziej angażują pozwoli na poznanie ich preferencji i zdefiniowanie obszarów, które najbardziej przykuwają ich uwagę. Przełożenie tej wiedzy na działania content marketingowe pozwoli idealnie sprofilować te działania pod potrzeby odbiorców.

Zastosowanie social data na przykładzie Brand24
Eksploracja zachowań grupy odbiorców Brand24 w Social Media

Wykorzystanie Social Data w marketingu to idealne rozwiązanie dla każdej nowoczesnej firmy. Jest to szybki i efektywny kosztowo sposób na szczegółowe poznanie zainteresowań i zachowań konkretnej grupy odbiorców. Misją Metricso jest pomagać markom zrozumieć ludzi i wykorzystywać tą wiedzę w działalności firmy. Wykorzystujemy w tym celu Social Data ponieważ wiemy, że wartość tych danych jest bardzo duża.

 

Autor: Metricso

Metricso to narzędzie do lepszego zrozumienia grupy docelowej. System analizuje dane o zachowaniach i aktywności konsumentów w internecie.

Kontakt: www.metricso.com/pl 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail