Co powinienieś wiedzieć o reklamie na Instagramie

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
December 28, 2015 ・ 3 min read

Koncern Facebook wprowadził na Instagramie mechanizm samodzielnej obsługi kampanii reklamowych i od 30 września 2015 roku materiały sponsorowane są tam dostępne na całym świecie. Wprowadzenie narzędzi reklamowych do tego narzędzia na taką skalę to duże ułatwienie dla marketerów chcących wykorzystać ten kanał komunikacji. Marki zarówno lokalne jak i największe światowe, mogą zachwycić ludzi kreatywnym podejściem do swoich produktów i usług, warto jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Zasady tworzenia reklam na Instagramie

Nie mogą one naruszać Zasad społeczności Instagramu, a dodatkowo:

  • tekst na grafice może zajmować maksymalnie 20% jej powierzchni,
  • obrazy nie mogą dotyczyć polityki, seksualności, mieć agresywnego lub drastycznego charakteru,
  • zabronione jest reklamowanie wyrobów tytoniowych, broni, pornografii, przedstawianie efektu przed/po w odniesieniu do ciała,
  • istnieje spora grupa produktów, których reklamowanie jest dozwolone jednak objęte pewnymi ograniczeniami, np.: alkohol, suplementy diety, apteki internetowe, gry hazardowe.

Lista obostrzeń jest oczywiście zdecydowanie dłuższa, zainteresowanych zachęcam do zapoznania się pełnymi zasadami, które są identyczne jak w przypadku reklam na Facebooku.

Jak stworzyć swoją reklamę?

Aby tworzyć reklamy przeznaczone do wyświetlenia na Instagramie trzeba mieć konto reklamowe na Facebooku. Jej wykonanie jest teraz dostępne dla każdego zarówno w Power Editorze, w kreatorze reklam oraz w interfejsie API reklam.

Wygląd

Reklama pojawi się w aktualnościach użytkowników obok zdjęć udostępnionych przez ich znajomych, członków rodziny oraz inne konta na Instagramie, które te osoby obserwują.

  • Wszystkie reklamy mają ikonę “Sponsorowane”, która znajduje się w prawym górnym rogu grafiki.
  • Każda reklama posiada przycisk wezwania do działania (CTA) znajdujący się pod zdjęciem. Dostępne przyciski aby określić reakcję, jaką chce się wywołać u odbiorców na widok reklamy to:
    • Zarezerwuj teraz,
    • Skontaktuj się z nami,
    • Pobierz,
    • Dowiedz się więcej,
    • Kup teraz,
    • Zarejestruj się,
    • Obejrzyj więcej.
  • Tekst reklamy znajduje się pod zdjęciem i przyciskiem CTA – opis to 300 znaków.

Dostępne są 3 rodzaje reklam:

Oprócz jednego formatu dostępnego jak na razie tylko dla partnerów marketingowych – marquee – który pozwala przyciągnąć uwagę szerokiego grona społeczności w krótkim okresie czasu (sprawdza się przy premierach np. nowego filmu lub produktu) istnieją 3 formaty ogólnie dostępne dla wszystkich:

  • zdjęcia – są najbardziej popularne, ponieważ tak na prawdę w swojej formie niczym się nie różnią od standardowego posta. Ich przewagą jest to, że są miło przyjmowane przez użytkowników i nie są traktowane, jak nachalne banery na stronach.
  • wideo – ten rodzaj reklam jest dostępny na Instagramie od października 2014 roku, jednak oryginalny format filmików długości 15 sekund został wydłużona do 30 sekund.
  • karuzele (carousel ads) – ciekawe rozwiązanie, które pozwala tworzyć historię ze zdjęć. Użytkownicy otrzymują serię zdjęć, które mogą przesuwać.

Zrzut ekranu 2015-12-28 12.04.03

Reklamy mogą mieć format kwadratowy lub poziomy w zależności od opcji wybranej podczas jej tworzenia.

Zrzut ekranu 2015-12-28 14.20.27

Wymogi techniczne

Wymagania dotyczące filmów na Instagramie:

  • maksymalny czas trwania filmu – 30 sekund,
  • rozmiar pliku – do 30 MB,
  • proporcje filmu – 1:1 lub 1,9:1,
  • format –  .mp4,
  • maksymalnie 30 klatek na sekundę.

Wymagania dotyczące zdjęć na Instagramie:

  • proporcje obrazu – 1.9:1 lub 1:1,
  • zdjęcia kwadratowe mogą występować w rozdzielczości minimalnej: 600 x 600 pixeli, zdjęcia poziome: 600 x 315 pixeli.

Czy warto w to inwestować?

W przeciwieństwie do Facebooka, Instagram kusi ceną. Jeśli Twoim celem będzie obejrzenie przez klientów wideo promocyjnego za jedno wyświetlenie zapłacisz tylko kilka do kilkunastu groszy. A efekty? Zależy od firmy i kampanii, jednak Instagram zapewnia, że reklamy umieszczane na tej platformie są skuteczne i silnie wpływają na postrzeganie marki. Na swojej stronie chwalą się licznymi case study, w tym między innymi:

  • firma Gild Groupe uruchomiła na Instagramie kampanię, która spowodowała wzrost instalacji aplikacji tego producenta o 85%,
  • mobilna aplikacja randkowa Clover zaobserwowała wzrost nowych subskrypcji o 30%,
  • Snail Games – twórca chińskich gier na urządzenia mobilne – zanotował wzrost instalacji gier o 339% po opublikowaniu reklamy wideo.

Reklamy na Instagramie stały się rzeczywistością i teraz przed marketingowcami stoi wyzwanie aby odpowiednio je wykorzystać. Liczy się pomysł, wykonanie i czas – warto pamiętać, że przed emisją każda reklama jest sprawdzana pod kątem zgodności z zasadami – zazwyczaj trwa to do 24 godzin. Prowadziłeś już kampanię reklamową w tym serwisie? Jeśli tak podziel się swoimi wrażeniami, natomiast jeżeli nie – spróbuj, może sprawdzi się to w przypadku Twojego biznesu.