Grafika do blogposta na temat analizy danych w Brand24.

Analiza danych z Brand24. Przewodnik cz.1 Zakładka Analiza.

Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Messenger i chatboty to temat, który jest mi szczególnie bliski. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple.

Monitoring internetu pozwala agregować wzmianki na dowolny temat. Korzystając Brand24, możesz monitorować aktywność swojej marki, obserwować co robi konkurencja, czy monitorować efektywność kampanii promocyjnych. W Twoich projektach gromadzą się wzmianki, a wraz z nimi dane. I dziś opowiem Ci o tym, na które wskaźniki zwrócić szczególnie uwagę i dlaczego warto je obserwować. Nie zabraknie też wskazówek, więc zaczynajmy.

Analiza danych z Brand24

W panelu Brand24 masz do dyspozycji kilka rodzai wskaźników. Mają one na celu ułatwić Ci interpretację i wyciągnięcie słusznych wniosków dla dalej prowadzonych działań. Zgromadzone dane w panelu możesz wykorzystać m.in. do:

  • oceny działań konkurencji,
  • analizy efektów kampanii reklamowej,
  • oceny współpracy z influencerem,
  • znalezieniu ambasadorów marki,
  • określeniu głównych kanałów komunikacji – Twoich i konkurentów,

Zgromadzone dane możesz wykorzystać jako punkt odniesienia w momencie rozpoczęcia wdrażania np. nowej komunikacji, czy uruchomieniu kampanii promocyjnej. Wykorzystując monitoring internetu, możesz także analizować działania swojej konkurencji, ale to nie wszystko.

Dodatkowo możesz w błyskawiczny sposób określić miejsca, w których prowadzone są dyskusje na dowolny temat. W panelu Brand24 wskaźniki i dane są dostępne z poziomu różnych zakładek.

Możemy tu wyróżnić 4 główne obszary z podziałem na różne zakładki:

Pierwsza część przewodnika na temat analizy danych z monitoringu internetu będzie dotyczyła głównej zakładki analiza. To serce i najważniejsze miejsce, w którym znajdziesz wszystkie niezbędne wskaźniki.


Analiza danych – serce danych

To główna zakładka, która jest dostępna z poziomu lewego menu w Twoim projekcie. Zakładka analiza jest dostępna dla wszystkich typów kont w Brand24, więc niezależnie od planu otrzymujesz dostęp do mnóstwa danych. Zakładka dzieli się na poszczególne segmenty:

  • Najpopularniejsze wzmianki – lista wzmianek, które są posegregowane ze względu na łączną ilość interakcji. Mierzona jest liczba polubień, komentarzy i udostępnień dla wpisów z serwisów: Facebook, Twitter oraz Instagram.
  • Najpopularniejsi autorzy – znajdziesz tu listę autorów, których wpisy wygenerowały zasięg social media.
  • Dashboard ze wskaźnikami 12 wskaźników, które są wyrażone liczbowo. Dokładnych opis każdego ze wskaźników znajdziesz w e-booku na końcu tego wpisu.
  • Wyniki według kategorii – wizualizacja danych z rozróżnieniem na rodzaj kanału, w którym gromadzone zostały wzmianki.
  • Wpływ autorów Social Media – to lista autorów, którzy w całej dyskusji (w projekcie) wygenerowali łącznie największy zasięg, przez co ich udział w całej dyskusji jest wyrażony za pomocą wskaźnika Share of Voice.
  • Najaktywniejsi autorzy Social Media – posegregowana lista z uwzględnieniem ilości wypowiedzi danego autora. To miejsce, w którym możesz znaleźć ambasadorów marki.
  • Najaktywniejsze strony – to lista źródła, która jest posegregowana według ilości wzmianek, które się pojawiły w danym serwisie.
  • Najbardziej wpływowe strony – lista stron, które pojawiły się w projekcie i posegregowane według ilości wizyt na daną stronę w ciągu miesiąca. Innymi słowy, znajdziesz tu największe źródła (najbardziej zasięgowe), które pojawiły się w Twoim projekcie.
  • Kontekst dyskusji – narzędzie, które pomoże Ci określić chmurę tagów na podstsawie danych z Twojego projektu. Za pomocą kontekstu możesz sprawdzić, w otoczeniu jakich słów pojawia się np. Twoja marka, czy produkt.

Grafika przedstawiająca najważniejsze elementy z zakładki analiza w panelu Brand24.

Najpopularniejsi autorzy – najwięksi

Posegregowana lista wzmianek od autorów, którzy generują największe zasięgi. Są to największe profile, zazwyczaj infleuncerów. W zakładce najpopularniejsi autorzy znajdują się dwa wskaźniki:

  • Wpływ – poglądowa liczba uzyskana na podstawie zasięgu (brani są pod uwagę znajomi, obserwatorzy), aktywności autora na danej platformie oraz liczbie wypowiedzi.
  • Dotarcie – wskaźnik, który określa liczbę znajomych/śledzących dany profil w mediach społecznościowych.

Grafika przedstawiająca listę najpopularniejszych autorów w Brand24.

Najpopularniejsze wzmianki – najważniejsze wzmianki

To lista wzmianek, których łączna ilość interakcji jest największa. Są to wyniki, które w social media wygenerowały najwięcej zaangażowania. To wzmianki najbardziej wartościowe z punktu widzenia interakcji. Zazwyczaj autorami tych wzmianek są liderzy opinii, czy influencerzy, którzy generują duże zasięgi.

Autorzy z pierwszej dziesiątki posiadają zazwyczaj dużą społeczność – wykorzystaj to w planowaniu kolejnej kampanii. Możesz tu także śledzić virale. 

Zakładka najpopularniejsze wzmianki jest dostępna w pakiecie Professional Business lub dla kont, które posiadają wskaźnik interakcji.

Grafika przedstawiające najpopularniejsze wzmianki w Brand24.

WSKAZÓWKA:

Chcesz sprawdzić, którzy autorzy posiadają najbardziej zaangażowaną społeczność lub wywołują dyskusje w sieci na temat, który jest związany z Twoją marką? Zakładka najpopularniejsze wzmianki wygeneruje Ci automatycznie listę.

Jeżeli chcesz znaleźć influencerów, to skorzystaj z listy z zakładki Najpopularniejsi autorzy. W zakładce Najpopularniejsze wzmianki znajdziesz najbardziej interaktywne, angażujące wpisy.


Dashboard – 12 liczb prawdę Ci powie

To serce zakładki analiza. Znajdziesz tutaj 12 wskaźników, które określają dane ilościowe. Najważniejszym wskaźnikiem w tabeli jest:

Zasięg Social Media – wskaźnik określający łączny zasięg, który wygenerowały wszystkie wpisy z mediów społecznościowych na podstawie projektu w określonym zakresie dat.

Grafika przedstawiająca dasbhoard ze wskaźnikami w zakładce analiza w panelu Brand24.

Na podstawie tego wskaźnika możesz ocenić skuteczność prowadzonych działań, czy obserwować zmiany w trakcie trwania kampanii reklamowej.

Zasięg Social Media pozwoli Ci także ocenić wpływ poszczególnych wpisów na cały zasięg.

Oprócz tego znajdziesz tu dane na temat ilości wyników z podziałem na kategorie wg:

  • Sentymentu – dowiedz się, ile wpisów jest pozytywnych, a ile z nich jest nacechowanych negatywnie.
  • Płci – ile wzmianek pochodzi od kobiet, a ile postów opublikowało mężczyzn? Psss…analizowane są  wpisy z mediów społecznościowych.
  • Źródła – wskaźnik, który pozwoli Ci określić w których kanałach prowadzone są dyskusje. Czy są to social media, a może blogi i fora internetowe?
  • Rodzaju interakcji – jak rozkłada się stosunek polubień do komentarzy, czy udostępnień. Wskaźnik, który pozwoli Ci określić rodzaj aktywności, który dominuje w obrębie np. Twojego fanpage’a.

WSKAZÓWKA:

Rozpoczynając działania z Brand24, wskaźniki z tabeli mogą posłużyć jako punkt odniesienia, na podstawie których będziesz mógł ocenić, czy działania są skuteczne. Obserwuj, jak zmienia się sentyment wypowiedzi, czy zasięg w poszczególnych miesiącach.

Wyniki według kategorii – w których miejscach są prowadzone dyskusje?

Zastanawiasz się w jakich kanałach, czy źródłach prowadzone są dyskusje na wybrany przez Ciebie temat? Podział według kategorii pokazuje rozkład poszczególnych kanałów komunikacji. Wykres obrazuje, jak rozkłada cała dyskusja uwzględniając różne kategorie źródeł.

Grafika przedstawiająca podział kategorii wpisów w panelu Brand24.

WSKAZÓWKA:

Warto dodać do siebie wartości z kategorii: Mikroblogi, Facebook i Instagram i zestawić z pozostałymi kanałami. W ten sposób zobaczysz jaki udział w całej dyskusji mają media społecznościowe. A dzięki ich podziałowi uzyskasz odpowiedź, która platforma dominuje.

Wpływ autorów Social Media – kto tu ma najwięcej do powiedzenia?

To lista dzięki, której w błyskawiczny sposób możesz określić autorów, którzy są liderami opinii. Są to profile, które posiadają największy udział w całej dyskusji, czyli Twoim projekcie. Obok każdego z autorów znajdują się dwa wskaźniki:

  • Voice of share – to wskaźnik, który określa, jaki jest procentowy udział danego autora w całej dyskusji. Pozwala określić zaangażowanie danego autora w całość komunikacji na podstawie Twojego projektu.
  • Szacowany wpływ – to wskaźnik, którzy mierzy aktywność danego autora w projekcie, uwzględniając jego ilość śledzących, czy liczbę znajomych. Na podstawie tych parametrów określanych jest szacowany wpływ w obrębie danego projektu.

Grafika przedstawiająca listę TOP 10 autorów social media.

Analizując dane z tej zakładki, zwróć uwagę, które platformy dominują. Czy już wiesz, który kanał komunikacji zapewnia Ci najwięcej wpływu oraz udziału w dyskusji?

Najaktywniejsi autorzy w Social Media – ambasadorzy marki

Zastanawiasz się kto najczęściej mówi na temat Twojej marki, a może konkurencji? Zakładka najaktywniejsi autorzy w social media pomoże Ci określić listę osób, które najczęściej wypowiadają się w Twoim projekcie. W tym miejscu spotkasz dwa wskaźniki:

  • Dotarcie – wskaźnik, który określa liczbę znajomych/śledzących dany profil w mediach społecznościowych. Możesz go także spotkać w zakładce Najpopularniejsi autorzy.
  • Wypowiedzi – wskaźnik, która określa ile wzmianek opublikował dany autor w danym projekcie w przeglądamy okresie czasu.

Grafika przedstawiająca listę najaktywniejszych autorów social media w panelu Brand24.

Prowadząc konkurs, czy analizując działania komunikacyjnej, możesz precyzyjnie określić, które osoby są naturalnymi ambasadorami Twojej marki. Są to osoby, które w sposób naturalny dyskutują, czy udzielają się na temat związany z Twoją branżą. Możesz podesłać takim osobom gadżet, aby wzmocnić z nimi więź, czy docenić ich aktywność.

Najaktywniejsze strony – to, w którym kanale mówi się najwięcej?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie, które medium jest dominującym, to ta lista dostarczy Ci odpowiedzi. Znajdziesz tutaj posegregowane serwisy ze względu na ilość wzmianek, które się w nich pojawiły. Najaktywniejsze strony pomogą Ci określić miejsca, w których są prowadzone dyskusje.

Grafika przedstawiające listę najaktywniejszych stron w panelu Brand24.

To lista stron, które pomogą Ci także w sprawdzeniu jaki typ komunikacji w danym obszarze sprawdzi się najlepiej. Przegląd najaktywniejszych stron jest pomocny, gdy przygotowujesz się do działań związanych z contentem, czy promocji kampanii.

Niech Twój komunikat dotrze w miejsce, gdzie prowadzone są najczęściej dyskusje.

Najbardziej wpływowe strony – które źródło jest najsilniejsze?

To miejsce, które pozwoli Ci określić rangę poszczególnych źródeł. Do pomocy posłużą Ci dwa wskaźniki:

  • Influence score – to autorski wskaźnik Brand24. Influence Score jest stworzony z myślą o błyskawicznej klasyfikacji źródeł wyników. Na wartość influence score wpływają m.in. zasięg, popularność, aktywność oraz interaktywność źródła. Do dyspozycji jest skala od 1 do 10, gdzie 10 to najbardziej wartościowe źródła, czy autorzy.
  • Wizyt – wskaźnik, który podaje estymację dla miesięcznej liczby wizyt danego serwisu. Za pomocą tego parametru możesz ocenić wielkość źródła.

Grafika przedstawiająca listę najbardziej wpływowych stron w panelu Brand24.

Najbardziej wpływowe strony pomogą Ci określić kluczowe miejsca w Twojej komunikacji. Na pierwszych miejscach mogą dominować platformy społecznościowe, dlatego warto przeanalizować TOP 10. W ten sposób otrzymasz odpowiedzi, które kanały są najsilniejsze.


Kontekst dyskusji – chmura tagów

To funkcja, którą pokochasz. Kontekst dyskusji bazuje na danych zgromadzonych w Twoim projekcie i pozwala określić, w otoczeniu jakich słów pojawia się np. Twoja marka.

Za pomocą kontekstu dyskusji możesz ocenić, w jakim świetle jest przedstawiana Twoja marka, czy w otoczeniu, jakich produktów pojawia się Twoja usługa, czy marka osobista. To świetne narzędzie dla wszystkich osób, którym zależy na ocenie założeń komunikacyjnych.

Grafika przedstawiająca kontekst dyskusji na podstawie projektu w Brand24.

W chmurze tagów są umieszczone interaktywne wyrazy, które są analizowane pod kątem występowania we wzmiankach, które masz zgromadzone w projektach. Po kliknięciu pojedynczego wyrazu możesz sprawdzić, które wzmianki konkretnie odnoszą się do danego kontekstu.

Dobre praktyki, czyli o czym warto pamiętać?

Sam widzisz, że możliwości do analizy danych z poziomu jednej zakładki jest sporo. Mam dla Ciebie dwie wskazówki, które pomogą Ci analizować zgromadzone dane jeszcze efektywniej.

Zakres dat – porównaj świat przed i po

W ramach płatnych planów Brand24 udostępniamy dane do 3 lat wstecz. Do tej pory zebraliśmy ponad 22 miliardy wzmianek, które możesz analizować w różnych zakresach czasu. Analiza na podstawie danych historycznych pozwoli Ci:

  • przeanalizować komunikację dla całego roku,
  • wyodrębnić miesiące lub daty, które cieszyły się szczególną aktywnością.

W zależności od Twojego planu abonamentowego możesz definiować swój domyślny zakres czasu, dzięki czemu analizowanie zebranych danych jest jeszcze szybsze.

Eksport danych – Excel to potężne narzędzie

Zgromadzone dane w Twoich projektach możesz także wyeksportować do tabeli w Excelu. Dzięki tej funkcji możesz dodatkowo analizować treść wpisów, czy przeprowadzać operacje na liczbach bezpośrednio w tabeli.

Eksport danych jest dostępny od pakietu Professional Premium.

Grafika przedstawiająca eksport danych do Excela z projektu w Brand24.

Eksport danych zawiera takie elementy jak:

      • dokładna data każdego z wpisów,
      • tytuł wpisu,
      • treść wpisu,
      • autora wpisu,
      • informacje o źródle i domenie,
      • kategorię wpisów,
      • liczbę interakcji z podziałem na polubienie, komentarze i udostępnienia,
      • szczegółowe informacje o liczbie śledzących,
      • zasięg social media,
      • sentyment wpisu,
      • płeć,
      • informację, czy wpis jest przypisany do danej grupy

Dodatkowo w każdym z eksportów danych znajdziesz informacje o stosunku pozytywnych wzmianek do negatywnych oraz procentowy rozkład, które źródło najaktywniejsze.

Wideo poradniki

A to wszystko opakowaliśmy i stworzyliśmy  wideo poradnik na temat zakładki analiza w panelu Brand24. Warto go mieć pod ręką, gdy następnym razem będziesz analizował dane.

Podsumowując

Dzięki Brand24 możesz określić, które źródła sprawdzają się najlepiej w Twoim przypadku. W zakładce analiza znajdziesz informację o ambasadorach marki, czy ocenisz skuteczność działań swoich konkurentów. Za pomocą kontekstu dyskusji wygenerujesz chmurę tagów, która pomoże Ci ocenić, w jakim kontekście pojawia się Twoja marka.

I wiesz co? To wszystko jest dostępne w każdym z planów abonamentów Brand24.

Zamień wzmianki w dane i podejmuj lepsze decyzje z Brand24.