6 sposobów na skuteczny social listening w branży gastronomicznej

Dominika Szarf Dominika Szarf
May 21, 2019 ・ 7 min read

Jeden z najczęściej omawianych tematów w Internecie – przemysł gastronomiczny. Charakteryzuje się dużą płynnością, kreatywnością, coraz bardziej świadomą i wymagającą bazą konsumentów. Dynamika ruchów społecznych, trendów i opinii publicznych nieustannie się zmienia, dlatego firmy działające w tej branży muszą znajdować sposoby na atrakcyjną samoidentyfikację i dostosowanie się do ewoluujących oczekiwań. Jak działa social listening w branży gastronomicznej? Poznaj 6 trików, dzięki którym przyciągniesz klientów!

Podczas gdy wiele marek opracowuje kompleksowe strategie marketingowe i promocyjne dużo z nich pozostaje zbyt biernych. 

Rozmawiając jakiś czas temu z pewnym biznesmenem usłyszałam: 

“Każdy biznes oparty na podstawowych potrzebach ludzkich już na starcie ma 50% więcej szans na odniesienie sukcesu, więc czasami nie ma co się za bardzo starać, tylko robić swoje”.

Cóż, może ta teoria jest w pewnym stopniu prawdziwa. W końcu ludzie rodzą się, jedzą, ubierają bez względu na położenie geograficzne, kulturę, pochodzenie itd. 

W przypadku branży gastronomicznej te słowa nie są jednak tak oczywiste.

Już sama obecność konkurencji (i pojawianie się co chwila nowych) powoduje, że marki z tego segmentu muszą mocno walczyć by się wyróżnić i zostać zauważonymi.

Obserwacja zachowań konsumentów, trendów, znajomość potrzeb swoich odbiorców to sposób, który może w tym pomóc. Aby je poznać warto wsłuchiwać się w głosy klientów.

Nie ulega wątpliwości, że w dobie silnego rozwoju internetu to właśnie tam konsumenci dzielą się najczęściej się swoimi spostrzeżeniami. 

Metodę opartą na słuchaniu klientów (social listening) opisała Paulina. W artykule wyjaśnia czym jest i jakie korzyści przynosi markom, które ją stosują.


Social listening w branży gastronomicznej – jak wygląda sytuacja?

Szacuje się, że 11 milionów internautów na świecie obserwuje w social media restauracje i marki oferujące produkty żywnościowe i napoje. W porównaniu do dużego zainteresowania konsumentów markami jedzeniowymi, zaangażowanie po stronie firm wypada dość blado.

Według badania jedynie 29% marek odpowiedziało na otagowane tweety o negatywnym sentymencie, a 23% z badanych brandów zareagowało na pozytywne wzmianki.

Wyniki nie są zadowalające, tym bardziej kiedy weźmiemy pod uwagę potencjał internetu i mediów społecznościowych stanowiących jedne ze skutecznych metod sprzedaży i pozyskiwania klientów. 

4 główne korzyści wynikające z rozwoju social media opisaliśmy w artykule “Historia mediów społecznościowych i ich wpływ na biznes“.

Jak słuchać by usłyszeć?

Kilka wspomagających trików znajdziesz poniżej:

https://gph.is/2vvniUX

6 dobrych praktyk social listeningu w branży gastronomicznej

W jaki sposób marki restauracyjne i żywnościowe docierają na szczyt internetowego łańcucha pokarmowego? Jak w pełni wykorzystać potencjał internetu i mediów społecznościowych by dotrzeć do żołądków klientów?

Prześledź 6 smacznych rad, które pomogą Ci pobudzić apetyt konsumentów:

1. Monitoruj i działaj w czasie rzeczywistym

Czas jest kluczowym elementem w strategiach działania w internecie. Dzisiejsze problemy rozwiązujemy dzisiaj, ponieważ do jutra mogą tylko rosnąć.

Jeśli zadziałasz za późno w zidentyfikowaniu negatywnego posta – błyskawicznie zyskujące zainteresowanie i wsparcie społecznie – Twoja marka może ponieść poważne szkody reputacyjne.

Upewnij się, że jesteś na bieżąco – śledź wzmianki na temat Twojej marki w czasie rzeczywistym, by móc błyskawicznie rozwiązywać problemy jeszcze w zalążku i dostarczać informacji osobom, które o nie zapytają.

Długie oczekiwanie na odpowiedź lub całkowity brak reakcji na zapytanie to najgorsze co możesz zrobić. 

Przykład 1.
Kiedy McDonald’s uruchomił za granicą opcję całodziennych śniadań w menu, konsumenci byli zachwyceni.

Komentarze z pozytywnym sentymentem wspominające markę natychmiast zalały internet, co było dla firmy potwierdzeniem, że ta strategia na pewno jest słuszna.

Czysto teoretycznie: gdyby reakcje nie były tak przychylne, McDonald mógłby w okamgnieniu powrócić do starej strategii (marka monitorowała reakcje w czasie rzeczywistym) i utrzymywać zadowolenie publiczności.

Monitoring internetu – jak rozpocząć 

W obserwowaniu tego, co klienci mówią o Tobie warto skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu (social listening tools), które za Ciebie będą przeszukiwać sieć i odnajdywać publiczne wzmianki.

Oczywiście możesz ręcznie wpisywać frazy w wyszukiwarkę i docierać do wpisów internautów, jednak zabiera to dużo czasu i jest nieefektywne. 

Narzędzie do monitoringu sieci, takie jak Brand24, zrobi to za Ciebie i w jednym miejscu zbierze wyniki jak tylko pojawi się coś na Twój temat. 

Jedyne co musisz zrobić to założyć projekt na konkretną frazę, np. nazwę Twojej marki. Dla większej efektywności odnajdywania wzmianek warto uwzględnić różne odmiany frazy głównej, zapis z polskimi znakami i bez itp.

Wypróbuj konto testowe w Brand24.
Obserwuj opinie klientów na swój temat przez 14 dni za darmo.

2. Wczuj się w rolę

Jesteś marką działającą w branży gastronomicznej. Ok, ale nie zapominaj, że jesteś też klientem innych marek. Pomyśl, czego najczęściej szukasz w sieci w odniesieniu do branży gastronomicznej i sam zacznij to zapewniać.

Chcesz wiedzieć gdzie zjeść najlepszą pizzę w Warszawie lub gdzie kupić świeże mleko kokosowe? Inni użytkownicy mogą mieć podobne pytania, więc czasem warto wczuć się w rolę osoby “po drugiej stronie lady” i śledzić frazy, które mogą być źródłem potencjalnych klientów.

Odnajdując posty tego typu warto po prostu włączyć się do dyskusji i… przedstawić swoją ofertę. Takie rozwiązanie to szansa na dodatkową reklamę Twojej marki i zainteresowanie potencjalnych klientów. Co więcej – Twoja odpowiedź nie jest anonimowa i zobaczą ją również inni internauci.

Jak to zrobić? 

Narzędzia do monitoringu internetu odnajdują publiczne wzmianki nie tylko w kontekście marek, ale też na inne dowolne frazy. Mówiąc dowolne mam na myśli również takie jak:

  • Czy ktoś poleci,
  • Polecam,
  • Szukam,
  • Najlepsza pizza,
  • Najlepszy burger,
  • Gdzie kupię.

Polecam artykuł “Social selling w dobie social media“, w którym opisaliśmy sposoby na odnalezienie potencjalnych klientów.

3. Śledź w inteligentny sposób

Skonfiguruj inteligentne alerty i bądź na bieżąco z interesującymi Cię informacjami.

Kiedy koncentrujesz się na konkretnej kampanii lub wiadomości, pojedynczy negatywny tweet konsumenta może łatwo zgubić się w morzu informacji i powiadomień. Ale pojedynczy negatywny tweet, pozostawiony bez reakcji wystarczy, by wywołać katastrofę. Upewnij się, że wiesz, że potencjalne kłopoty (wpisy o negatywnym sentymencie) nie zgubią się wśród reszty informacji.

Storm alert o nagłym wzroście nowych wyników na temat marki Lidl wysłany przez Brand24

Wyszukiwarki do monitoringu internetu, takie jak Brand24, wyposażone są w funkcję wysyłania alertów, które możesz ustawić według własnych potrzeb. W zależności od wyboru powiadomienia będą wysyłane nawet co godzinę, na maila lub telefon. Dzięki temu masz pewność, że nie przegapisz niczego, co mogłoby negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek.

Ustaw błyskawiczne alerty w Brand24 i bądź na bieżąco z opiniami klientów na swój temat – WYPRÓBUJ ZA DARMO KONTO TESTOWE.

4. Działaj systematycznie

Monitoruj obecność Twojej marki oraz marek konkurencyjnych w social media konsekwentnie, a z pewnością zaobserwujesz kształtujące się trendy i nadchodzące zmiany.

Nie czekaj do końca kampanii by zmierzyć jej wyniki. Nie daj wpakować się w sytuację, w której musisz zmierzysz się z rozwiązywaniem kryzysu – monitoruj regularnie rozmowy internautów w sieci. Śledź posty wspominające Twoją markę oraz te na temat branży.

Działając systematycznie zaobserwujesz trendy i jako pierwszy będziesz mógł wypromować nowe produkty, jakich oczekują Twoi klienci lub wprowadzisz innowacyjne zmiany wyprzedzając konkurencję.

Restauracja Rekliniec to najlepszy przykład marki, która w ten sposób odnalazła i zaspokoiła potrzebę klientów. Marka wyposażyła swój lokal w przewijak dla dzieci, kiedy zauważyła post jednej z klientek na ten temat. 

Cały case opisaliśmy w artykule “Jak restauracja Rekliniec podbiła serca mam?“.

5. Obserwuj komentarze Twoich pasjonatów, fanów i influencerów

Internauci, którzy najczęściej wspominają Twoją markę, pasjonują się nią lub mają wybitny influence score (wskaźnik, na który wpływa m.in. zasięg w social media, liczba i rodzaj interakcji autora), to osoby, które warto mieć na oku.

W bardzo szybki sposób mogą zwiększyć liczbę przekazywanych wiadomości o Tobie, popularność lub złą passę Twojej marki.

Nie od dziś wiadomo, że influencer marketing to jedna z silniejszych broni, który wpływa na decyzje zakupowe. Dobrze jest więc obserwować, kto wykazuje największe zainteresowanie względem marki, zastosować dodatkową komunikację i być z nimi w dobrym kontakcie.

Brand24 pomaga zidentyfikować konsumentów, którzy mogą stać się potencjalnymi ambasadorami Twojej marki. Na podstawie zebranych wyników system generuje listę najbardziej wpływowych autorów. Dzięki temu widzisz, kto wykazuje najlepsze ku temu predyspozycje.

6. Kreuj hashtagi i śledź hashtagi

Buduj świadomość Twojej marki dzięki unikalnemu hashtagowi. Użytkownicy sieci uwielbiają czuć się wyjątkowi i oryginalni, lecz jednocześnie pozostając w wybranej grupie społecznej.

Unikalny hashtag Twojej marki może być tym, co sprawi, że ​​poczują się lepiej. Poza tym, stworzenie i spopularyzowanie hashtagu podniesie świadomość Twojej marki wśród otoczenia i zwiększy zaangażowanie.

Przykład z zagranicznego podwórka – marka Krispy Kreme wypromowała kilka lat wstecz hashtag #Freedonutday, budując w ten sposób entuzjazm wśród internautów (i nawet zainteresowanie gwiazd hollywoodzkich). Od tej pory darmowe donuty to u nich tradycja.

Korzystając z Brand24 dowiedziesz się, jak w sieci rozprzestrzenia się Twój hashtag:

  • jaki zasięg generują posty z jego wykorzystaniem,
  • kto najczęściej go stosuje
  • czy w jakich kanałach pojawiają się posty z #.

i wiele więcej. Aby zmierzyć potencjał hashtagu wystarczy założyć projekt na frazę z #przykładowyhashtag dokładnie tak samo, jak w przypadku prowadzenia monitoringu internetu pod frazy związane z nazwą marki czy frazami ogólnymi.

Dodatkowo na podstawie Twojego hashtagu system generuje listę 100 najpopularniejszych. Stosując je w swoich wpisach w kanałach social media możesz zwiększyć dotarcie do nowej grupy klientów, przez co jeszcze więcej osób dowie się o Tobie.


To chyba wszystko na temat smacznego, gastronomicznego social listening. Jeśli zaczynasz biznes w branży gastronomicznej lub chcesz się jeszcze bardziej rozkręcić, wypróbuj Brand24 i sam przekonaj się, jaki jest Twój potencjał w sieci!

 

Czytaj dalej: