Dlaczego warto prowadzić monitoring internetu w branży fryzjerskiej?

6 korzyści jakie zapewnia monitoring internetu w branży fryzjerskiej

Paulina Wałczyk

Wyznawca zasady “Content is a King”. Fascynacja do zabawy słowami towarzyszy mi odkąd pamiętam. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek, weekendowych wypadów za miasto i filmów Marvela.

Rynek usług fryzjerskich nie należy do najłatwiejszych. Stale rosnąca konkurencja powoduje, że firmom w tym sektorze coraz trudniej dotrzeć do klienta. Jak zatem przebić się swoją ofertą w gąszczu licznych salonów fryzjerskich, gdzie zagrożeniem są już nie tylko międzynarodowi gracze, ale też mniejsze, lokalne przedsiębiorstwa? W tej sytuacji nieoceniony jest monitoring internetu. Sieć jest przecież kopalnią wiedzy, która umiejętnie wykorzystana pozwoli zapewnić marce sukces. A powiedzenie mówiące o tym, że im mniej wiesz, tym lepiej śpisz jest akurat w tym przypadku dużym błędem.

Najlepszym argumentem potwierdzającym tę tezę niech będzie poniższy screen. W ciągu zaledwie ostatnich 30 dni w sieci na samo zapytanie “fryzjer” pojawiło się ponad 10 000 wzmianek. Taki wynik wręcz aż krzyczy, aby wykorzystać potencjał jaki daje nam dziś monitoring internetu w drodze o zdobycie silnej pozycji na rynku.

Liczba wzmianek w Brand24

Obecność marki w internecie nikogo już nie dziwi. To właśnie tam odgrywają się kluczowe dla marek działania. Nie od dziś wiadomo, że serwisy takie jak Facebook, Instagram, Twitter czy fora internetowe są najlepszym miejscem na prowadzenie aktywnej komunikacji z klientami – tymi obecnymi jak i potencjalnymi. To właśnie tutaj można otrzymać najbardziej trafny feedback odnośnie swoich usług oraz prowadzić skuteczne działania promocyjne. Media społecznościowe i fora są zatem areną, na której klienci chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami oraz polecają innym sprawdzone i warte uwagi marki.

Ostatnie badanie Gemius/PBI wskazuje, że najpopularniejszym portalem społecznościowym jest Facebook – korzysta z niego blisko 80% polskich internautów. Kolejno w rankingu znalazły się Instagram (21,68%) oraz Twitter (16,17%).

W budowaniu swojej pozycji na rynku istotnym elementem jest także śledzenie mediów branżowych. Chcąc sięgnąć po dawkę inspirującej wiedzy na temat modnego w tym sezonie stylu strzyżeń warto regularnie czytać artykuły, które mogą stać się inspiracją do wzbogacenia swojej oferty i tym sposobem pozwolą wyróżnić się z tłumu. Poza tym, śledzenie portali pozwala lepiej określić co w trawie piszczy nie tylko pod względem aktualnych trendów, ale też rozwijającej się konkurencji. Monitoring sieci pod kątem serwisów internetowych jest w tym momencie niezastąpiony, dający możliwość przede wszystkim szybkiego wglądu do wszystkich niezbędnych informacji.

6 korzyści jakie daje monitoring internetu w branży fryzjerskiej

Infografika na temat najważniejszych korzyści jakie zapewnia monitoringu internetu w branży fryzjerskiej

1. Zdobędziesz nowych klientów

To chyba argument, którego nie trzeba szczególnie wyjaśniać. Postów z prośbą o polecenie fryzjera na forach internetowych lub Facebook’u jest całe mnóstwo. Odpowiadając na nie masz szansę przyciągnąć akurat tę osobę, która potrzebuje pomocy już teraz, ale warto pamiętać, że udzielona odpowiedź nie jest anonimowa i mogą ją zobaczyć również inni użytkownicy. W ten sposób otwierasz dodatkowe drogi dotarcia do swojego zakładu fryzjerskiego.

Przykłady zapytań w social media w panelu Brand24

2. Dowiesz się więcej o swojej konkurencji

I wcale nie chodzi tu o działania nieetyczne. Monitorując wybrane konkurencyjne zakłady fryzjerskie masz szansę, aby w szybki sposób zapoznać się z ich ofertą czy działaniami promocyjnymi. To z kolei może być kluczowe w przypadku wyciągania wniosków na przyszłość

Być może w Twojej ofercie nie ma danej usługi, o którą często dopytują internauci??

A może warto przebudować swoją stronę www by była bardziej czytelna przez odbiorców??

3. Zapanujesz nad kryzysem

Media społecznościowe oraz internet mają ogromny potencjał reklamowy, ale mogą być też źródłem poważnej katastrofy wizerunkowej. Tuż po zejściu z fotela w Twoim salonie fryzjerskim, niezadowolony klient może przecież nie przyznać się od razu, że upięcie, które zostało wykonane, nie spełnia jego oczekiwań w stu procentach. Albo kolor farby nie utrzymał się wystarczająco długo. Nie da się ukryć, że pierwszym miejscem do wylewania światu swoich uwag są właśnie fora internetowe oraz wpisy w mediach społecznościowych. Korzystając z narzędzi do monitorowania internetu takich jak Brand24 możesz szybko wyłapać tego typu posty i na nie zareagować. 

Przykład wzmianki, w której klient wypowiada się negatywnie na temat marki.

Sytuację konfliktową na pewno załagodzi wyjaśnienie sprawy poprzez wyrażenie skruchy. Dobrą praktyką jest też zaproszenie na kolejną wizytę, podczas której będzie można dopracować efekt końcowy fryzury. Warto o tym wspomnieć chociażby dlatego by obserwujący mieli też inny pogląd sytuacji, a sam zainteresowany widział zainteresowanie nim z Twojej strony. Poza tym reagowanie na uwagi klientów (nawet te negatywne) jest idealną okazją na stworzenie pozytywnego wizerunku Twojej marki w oczach klientów. Tym sposobem dajesz dowód na to, że dobro klienta jest dla Ciebie ważne. I tak z pozoru kryzysową sytuację możesz łatwo przeobrazić w swoją mocną stronę.

Więcej informacji na temat sposobu komunikowania się z klientami znajdziesz w artykule “Ciut za uprzejmi. 13 praktyk budowania relacji z klientami”.

4. Będziesz na bieżąco z trendami

Na jaki kolor włosów najchętniej decydują się teraz klientki? Jak chcą być strzyżeni mężczyźni? Na które targi branżowe warto się wybrać? Jakie nowe produkty weszły na rynek, które warto stosować? To tylko jedne z wielu przykładów informacji, jakie możesz pozyskać prowadząc monitoring internetu w branży fryzjerskiej. Pamiętaj, że internet jest kopalnią wiedzy. Za pomocą narzędzi do jego śledzenia możesz znacznie szybciej mieć dostęp do branżowych nowinek i wcielać w życie najnowsze trendy do swojej oferty. 

https://www.instagram.com/p/BsYlKlpBo4c/?utm_source=ig_web_copy_link
Przykład wpisu na Instagramie na temat nowości fryzjerskich

5. Zaczniesz więcej zarabiać 

Niewątpliwym atutem monitoringu internetu jest obecność wszędzie tam, gdzie akurat ktoś w jakiś sposób Cię wywołał. Warto zatem nie zmarnować tej szansy i jeśli faktycznie pojawia się możliwość zabrania głosu to po prostu warto to zrobić. Przykład? Jest ich mnóstwo i nawet nie trzeba ku temu wnikliwych poszukiwań. Ktoś napisał posta, że szuka fryzjera, który wykona mu takie ombre jak na zdjęciu? Żaden problem. Pokaż się i zaproponuj, że chętnie wykonasz taki zabieg. Kiedy Twoja pomoc dojdzie do realizacji zlecenia, oznacza to nic innego jak realny zysk na konto.

6. Poznasz ambasadorów swojej marki

Zadowolony klient to szczęśliwy klient, a swoim szczęściem każdy chętnie dzieli się ze światem. Często zdarza się, że osoba, której efekt końcowy wykonania fryzury przypadł do gustu, wyrazi swoją pozytywną opinię na temat Twojej marki i poleci ją innym. Warto zatem wiedzieć kto i gdzie mówi o nas w pochlebny sposób i szczególnie dbać o te relacje. Dzięki monitoringowi social media odnalezienie ambasadorów marki jeszcze nigdy nie było tak proste.

Wrocławski salon fryzjerski damianCzesze jest jednym z takich przykładów. Zadowolona klientka na swoim profilu na Instagramie z entuzjazmem wypowiedziała się o wykonanej usłudze i poleciła go innym. 

https://www.instagram.com/p/BkNPE_HDcRy/?utm_source=ig_web_copy_link

Wypróbuj bezpłatne konto w Brand24 i zyskaj więcej!
Testuj za darmo bez zobowiązań!

Do rozpoczęcia jeden krok…

Aby na bieżąco śledzić wszystkie pojawiające się w sieci zagadnienia warto skorzystać z pomocy odpowiednich narzędzi takich jak wspomniany już wyżej Brand24. Przeszukuje one media społecznościowe i internet w celu znalezienia wszystkich wzmianek na temat wybranej frazy.

Dzięki niemu można szybko i skutecznie pracować nad reputacją swojej firmy. W największym skrócie chodzi po prostu o to, że:

  • negatywne opinie na swój temat można natychmiast sprostować i w ten sposób załagodzić sytuację,
  • za pozytywne podziękować i zaprosić na kolejną wizytę, i tym samym ocieplić wizerunek marki.

Pamiętaj!
Odpowiadanie na opinie, szczególnie te negatywne, to zawsze dużo lepsze rozwiązanie niż pozostawianie ich bez odpowiedzi!

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Monitoring internetu w branży fryzjerskiej warto zatem rozpocząć od sprawdzenia, co dokładnie internauci mówią o Twoim salonie. Jako frazę kluczową należy zatem wpisać nazwę swojego zakładu. Jeśli jest ona mało uniwersalna, dobrze jest doprecyzować słowo kluczowe uzupełniając go słowami wymaganymi. W ten sposób narzędzie bardziej zawęzi wyniki wyszukiwania, a w panelu wyników będą pokazywać się tylko te zapytania, które rzeczywiście dotyczą Twojej marki lub w ogóle branży fryzjerskiej.

Akcja – reakcja!

W mediach społecznościowych czy na forach znajduje się mnóstwo wpisów typu: “Pomóżcie! Mój fryzjer nawalił i pilnie szukam kogoś, kto uczesze mnie na ślub. Czy znacie kogoś kto ma jeszcze wolne terminy na początku sierpnia?”.

Powszechne są również zapytania o polecenie salonu fryzjerskiego, który na przykład specjalizuje się w cięciu mocno kręconych włosów. W takich sytuacjach nie pozostaje nic innego jak po prostu wziąć udział w dyskusji
i zaproponować pomoc poprzez oferowanie swoich usług. Aby znajdować tego typu treści wystarczy założyć projekt na bardziej ogólną frazę, np. “fryzjer”. Jako słowo wymagane należy wpisać konkretną miejscowość,
a program pokaże wszystkie zapytania, które pojawiły się w sieci na ten temat.

Inną skuteczną opcją jest założenie projektu, gdzie zwrotami kluczowymi mogą być też takie zapytania jak:

  • “Szukam fryzjera”,
  • “Fryzjer poszukiwany”,
  • “Najlepszy salon fryzjerski”,
  • “Poszukuję fryzjera”.

Nie musisz ręcznie wpisywać tych zwrotów. Wystarczy, że otworzysz link, a Twój projekt zostanie uzupełniony o frazy powyżej. 

Widząc już gdzie dokładnie pojawiają się zapytania o usługę, możesz w szybki sposób włączyć się do dyskusji bezpośrednio z panelu swojego konta.

Przykład wzmianki w panelu Brand24

Dużym ułatwieniem prowadzenia monitoringu internetu w branży fryzjerskiej jest fakt, że narzędzie takie jak Brand24 posiada możliwość ustawienia alertów o różnej częstotliwości otrzymywania powiadomień. Sam decydujesz, czy chcesz otrzymać informację o pojawieniu się nowych wzmianek raz dziennie lub może co kilka godzin. Poza tym masz też możliwość określenia, czy takie powiadomienia będą przychodzić na maila lub telefon.

Edycja powiadomień w panelu Brand24

Automatyzacja tego procesu powoduje, że o wszystkich pojawiających się wzmiankach jesteś informowany na bieżąco, wtedy kiedy chcesz. Nie musisz więc spędzać kilku godzin w sieci, aby ręcznie wyszukiwać zapytania od potencjalnych klientów. Zamiast tego możesz spokojnie skupić się na pracy i świadczyć najwyższą jakość swoich usług.

Najpierw wnioskuj, potem działaj

Monitoring internetu w branży fryzjerskiej jest naprawdę mocną bronią w drodze do zdobycia pozycji na rynku. Jednak nawet przy użyciu najlepszych do tego narzędzi wskazane jest, aby rozsądnie podchodzić do każdej znalezionej wzmianki. Warto pamiętać, że emocje i pośpiech nigdy nie są dobrym doradcą w realizacji skutecznych działań promocyjnych. Dużo lepszym rozwiązaniem jest w pierwszej kolejności wnikliwa obserwacja otoczenia, a następnie podjęcie ruchu. Jedna nieprawidłowa reakcja może spowodować lawinę negatywnych opinii. Te z kolei mogą przyczynić się do stworzenia wizerunku marki, który w przyszłości może być ciężki do naprostowania.

Niezależnie od tego, czy zależy Ci na świadczeniu wysokiej jakości obsługi czy oferowaniu nowoczesnych rozwiązań na miarę gwiazd Hollywood, monitoring internetu w branży fryzjerskiej pozwoli przede wszystkim być bliżej swoich klientów. Wypróbuj za darmo Brand24 i przekonaj się, w jaki sposób śledzenie wzmianek w Internecie na temat Twojego salonu i całej branży fryzjerskiej przełoży się na zwiększenie zysków dla Twojego zakładu.

 

Głodny wiedzy? Sprawdź też:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail