Jak to się zaczęło, czyli historia mediów społecznościowych

4 korzyści z rozwoju social media. Historia mediów społecznościowych i ich rola w biznesie

Paulina Wałczyk

Wyznawca zasady “Content is a King”. Fascynacja do zabawy słowami towarzyszy mi odkąd pamiętam. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek, weekendowych wypadów za miasto i filmów Marvela.

Co było najpierw? Facebook czy YouTube? Kiedy pojawił się Twitter i w którym roku Instagram zgromadził pierwszych użytkowników? Chcąc poznać odpowiedzi na te i wiele innych pytań posłuchajcie tej historii. Historii mediów społecznościowych.

Nietrudno zauważyć, że social media cieszą się dzisiaj ogromnym zainteresowaniem. Profile na popularnych serwisach posiadają dosłownie wszyscy – osoby prywatne, firmy oraz agencje marketingowe.

O popularności social media najlepiej świadczą liczby. Z zestawienia opracowywanego co roku przez Lori Lewis i Chadda Callahana z Cumulus Media wynika, że w 2018 oku w ciągu zaledwie 60 sekund:

  • 174 000 internautów scrollowało Instagrama,
  • pojawiło się 481 000 twittów,
  • 973 000 użytkowników zalogowało się na Facebooku,
  • wysłano 2 400 000 snapów,
  • obejrzano 4 300 000 filmów na YouTube.

Mimo, że korzystanie z mediów społecznościowych stało się już niemal czymś zupełnie naturalnym, warto sięgnąć pamięcią wstecz i przypomnieć sobie, kiedy dokładnie internet owładnęła rewolucja social media i jaką rolę odgrywają dzisiaj w sferze biznesu.

Przechodząc do sedna. Z tekstu dowiesz się:


Historia mediów społecznościowych w pigułce

Początek social media przypada na rok 1978. Dokładnie wtedy pojawił się CBBS – program Warda Christensena, który zrzeszał komputerowych pasjonatów. To właśnie jego powstanie zapoczątkowało nową erę w internecie.

W kolejnych latach pojawiały się nowe platformy. W 1995 roku amerykańscy internauci korzystali już z Classmates.com, portalu, który można porównać do Naszej Klasy.

Krok milowy nastąpił w 1997 roku kiedy powstał serwis SixDegress.com – Jeden z pierwszych typowych mediów społecznościowych, który umożliwiał odnajdywanie znajomych i wysyłanie im zaproszeń. Nazwa tego serwisu nie była przypadkowa. Nawiązywała do teorii, według której do poznania drugiego człowieka wystarczy zaledwie sześć (lub nawet mniej) kroków. Passa popularnego wówczas medium nie trwała jednak długo. Strona istniała zaledwie cztery lata.

Asy rodzą się w XXI wieku

Co było dalej? W kolejnych latach zaczęły powstawać platformy, które z pewnością dobrze znasz:

  • w 2003 roku uruchomiono LinkedIn i MySpace,
  • 2004 rok to narodziny najpopularniejszego dziś kanału social media – Facebooka,
  • na początku 2005 roku wystartował YouTube,
  • w 2006 roku pojawiły się Twitter i Nasza Klasa,
  • rok 2007 był początkiem dla Tumblr,
  • 2010 to z kolei rok Pinteresta i Instagrama,
  • a w 2011 roku powstały Google+ i Snapchat.
Historia mediów społecznościowych w pigułce - jak to się zaczęło?

Jak media społecznościowe napędzają biznes?

Obecnie z Facebooka korzysta 21,5 miliona internautów. Na YouTube jest obecnych 19,5 miliona użytkowników, a Instagram zrzesza ponad 8 milionów osób. Tak prezentuje się zainteresowanie Polaków względem social mediów.

Liczby mówią same za siebie. Na tym przykładzie nie chcę udowadniać, jak bardzo social media są uwielbiane. W ten sposób próbuję udowodnić, że media społecznościowe, z punktu widzenia biznesowego, są skupiskiem klientów. Szkoda nie wykorzystać tego faktu.

Tak wysokie wyniki mogą świadczyć o jednym. Social media idealnie sprawdzą się jako narzędzie sprzedażowe i promocyjne dla firm. Poza tym są świetnym miejscem do prowadzenia dialogu z klientami.

Po pierwsze: dialog i budowanie relacji

Podobnie jak radio, prasa czy telewizja, social media są potężnym źródłem informacji. To pewnego rodzaju arena do wymiany poglądów, spostrzeżeń, wydawania opinii pomiędzy użytkownikami. Tym bardziej jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że znaczna część życia przeniosła się dziś do internetu, a media społecznościowe stały się miejscem, gdzie internauci dzielą się dosłownie wszystkim, również swoimi doświadczeniami z markami.

96% osób wyraża w social media swoją opinię na temat marek

Lyfe Marketing, 2018

Obecność marki w social media gwarantuje zatem nie tylko możliwość stworzenia wirtualnej wizytówki. To przede wszystkim szansa na prowadzenie dialogu z klientami, wchodzenie z nimi w interakcję. To z kolei stwarza niezaprzeczalną wartość dla każdej firmy – budowanie zaufania i autorytetu w oczach klientów.

Wsłuchiwanie się w to, o czym mówią klienci i reagowanie na ich potrzeby pozwala budować trwałe i wartościowe relacje. Proces ten to social listening.

Po drugie: promocja, promocja i jeszcze raz promocja

Tak jak wspomniałam na początku, media społecznościowe są jednym z kanałów promocji. To właśnie m.in. za ich pomocą przeprowadzane są różnorodne kampanie marketingowe – angażujące influencerów, z użyciem markowego hashtagu z udziałem samych odbiorców czy wiele innych. Forma nie zna granic i panuje wszelka dowolność, a im bardziej oryginalna kampania, tym lepiej.

Świetnym przykładem jest McDonald’s, który stworzył rozpoznawalny hashtag #mamsmakanamaka. W ramach kampanii powstał dedykowany profil na Instagramie, który obecnie zrzesza ponad 120 000 obserwujących, a wpisy z tym hashtagiem przez tylko ostatnie 30 dni wygenerowały ponad 380 000 zasięgu w social media oraz 75 801 interakcji.

Historia mediów społecznościowych - grafika prezentująca rolę social media w biznesie na przykładzie McDonald's
Natężenie dyskusji na temat #mamsmakanamaka w panelu Brand24

Analizuj swoje hashtagi. Sprawdź, w ilu wpisach zostały użyte, i jaki generują zasięg w social media – WYPRÓBUJ DARMOWE KONTO TESTOWE W BRAND24

Po trzecie: większa świadomość marki przez klientów

Media społecznościowe pomagają wzbić się na wyżyny popularności i dotrzeć do nowych odbiorców. Odpowiednia strategia, chwytliwe treści, zachęcanie do interakcji czy sposób prowadzenia komunikacji z klientami to tylko jedne z wielu składników, które mogą mieć na to wpływ.

Informacje w mediach społecznościowych rozprzestrzeniają się bardzo szybko i o ile w przypadku oryginalnych, chwytliwych treści jest to pożądane, to w sytuacji kryzysowej już mniej.

Nawet jeden negatywny komentarz może spowodować poważne konsekwencje, które odbiją się na wizerunku marki i mogą być nieodwracalne w skutkach. Aby tego uniknąć warto trzymać rękę na pulsie i próbować ugasić przysłowiowy pożar, zanim nie rozprzestrzeni się na dobre.

Po czwarte: sprzedaż = realna szansa zarobku

Social media już dawno przestały być kojarzone wyłącznie jako forma rozrywki. Szczególnie w sferze biznesu odnajdują silne zastosowane jako wirtualne rynki, które pozwalają zaprezentować swoją ofertę.

Poza tym, można spotkać tu mnóstwo wpisów internautów z prośbą o polecenie produktu lub usługi z konkretnej kategorii.

Marka, która włącza się w tego typu dyskusje, ma szansę przedstawić swój asortyment i zachęcić do kontaktu w razie zainteresowania. Poza tym, warto wspomnieć, że tego typu posty nie są anonimowe, a Twoją odpowiedź zobaczy nie tylko sam pytający, ale też inni internauci, którzy akurat mają podobny problem.

Metoda sprzedaży w social media to inaczej social selling. Pisałam o niej już wcześniej w artykule Social selling w dobie social media – 3 sposoby na znalezienie klienta.


Rola monitoringu i analizy social media

Budowanie relacji z klientami, promocja marki czy sprzedaż w mediach społecznościowych nie byłyby możliwe bez prowadzenia obserwacji i badania reakcji odbiorców. Jeśli dodatkowo będzie to poparte wnikliwą analizą to mamy połączenie idealne, niezbędne przy podejmowaniu dalszych działań biznesowo-marketingowych.

Aby móc na bieżąco prowadzić monitoring social media warto skorzystać z dedykowanych do tego narzędzi, takich jak Brand24. Tego typu działania można oczywiście prowadzić ręcznie, jednak zabiera to dużo czasu, który warto wykorzystać w inny, rozwijający Twoją markę sposób. Zaletą tego typu narzędzi jest więc to, że przeszukują media społecznościowe i w jednym miejscu gromadzą zebrane wyniki. Poza tym dostarczają szereg niezbędnych danych analitycznych, które są kluczowe w rozwoju firmy.

Podsumowanie wyników w Brand24

Monitoruj i analizuj social media przez 14 dni za darmo –
WYPRÓBUJ KONTO TESTOWE

Na podstawie monitoringu i analizy social media możesz m.in. określić:

  • odbiór środowiska na prowadzone przez Ciebie działania (pozytywny lub negatywny),
  • wskaźnik interakcji i zasięgu w social media,
  • najbardziej popularnych autorów i wzmianki,
  • kanały, w których pojawia się najwięcej wyników na Twój temat,
  • wyniki, jakie generuje Twój brandowy hashtag

i dużo więcej.

W zależności od tego, na czym zależy Ci najbardziej, znajomość tych danych można wykorzystać na wiele różnych sposobów.

TIP 1.
Możesz angażować do przyszłej kampanii sympatyków Twojej marki, czyli osoby, które analiza wskazała jako najpopularniejszych autorów.

TIP 2.
Z wiedzą na temat, które kanały social media generują najmniej buzzu, możesz podjąć specjalne kroki, dzięki którym dyskusje użytkowników na Twój temat wzrosną.

TIP 3.
Sprawdzisz, w ilu wpisach został użyty Twój hashtag oraz jakie są jego zasięgi w social media. Poza tym, Brand24 generuje listę 100 najpopularniejszych hashtagów, których stosowanie pozwoli zwiększyć grono odbiorców.

Lepiej chronić i zapobiegać, niż leczyć

Mając na uwadze szybkość rozprzestrzeniania się informacji w sieci, monitoring social media pozwala przede wszystkim uchronić markę przed niechcianym kryzysem. W końcu budowanie pozytywnego wizerunku jest wyzwaniem, które nieraz wymaga nakładu pracy nawet przez wiele lat, a raz utracone zaufanie może być już nie do naprawienia.

Dlatego też, ogromną zaletą monitoringu social media jest przede wszystkim to, że bieżąca obserwacja pozwala odpowiednio wcześnie wychwycić negatywny komentarz i się do niego odnieść. Pozostawiony bez odpowiedniej reakcji mógłby być być iskrą zapalną, która wznieci ogień trudny do ugaszenia.

 

Głodny wiedzy o social media? Koniecznie przeczytaj:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail