Jakie korzyści dla gmin przynosi monitoring Internetu – Góra Kalwaria CASE STUDY

Opublikowano: 08-07-2016 przez

 

Dla wielu osób pierwszym skojarzeniem z monitoringiem Internetu i mediów społecznościowych jest budowanie silnej marki, poprzez odnajdowanie dyskusji na jej temat i nawiązywanie relacji z klientami. Rzadziej na myśl przychodzi wykorzystanie go do umacniania lokalnej wspólnoty i budowania społeczeństwa obywatelskiego. Tymczasem monitoring pomaga nawet niewielkim jednostkom samorządu terytorialnego tworzyć podłoże dobrej komunikacji i pełnego dialogu z mieszkańcami, przedsiębiorcami i instytucjami, poprzez odkrycie kanałów, w których zabierają głos i aktywne włączanie się do dyskusji. W swoich działaniach wykorzystuje to położona w województwie mazowieckim Gmina Góra Kalwaria, która od kwietnia tego roku korzysta z Brand24.

Gmina stawia na dialog z mieszkańcami

Góra Kalwaria to niewielka gmina oddalona o 42 kilometry od centrum Warszawy –  ma obszar 145 km² i liczy około 24 tys mieszkańców. Co ją wyróżnia? Dbałość o tworzenie dialogu z mieszkańcami. Robi to regularnie organizując z nimi spotkania, prowadząc działania promocyjno-informacyjne w prasie, radio, telewizji, na stronie www, profilu na Instagramie i facebookowym profilu burmistrza oraz oficjalnym fanpage’u gminy. Co więcej, aby poznać opinie mieszkańców przeprowadza ankiety internetowe oraz czat z burmistrzem.

gorakalwaria6

Do tego arsenału narzędzi służących do budowania dobrych relacji z mieszkańcami gmina dokłada monitoring Internetu, ponieważ doskonale zdaje sobie sprawę, że dyskusje na jej temat toczą się także tam, gdzie nie ona je inicjuje. Poniżej kilka najciekawszych i zarazem najbardziej wartościowych zastosowań monitoringu Internetu i Social Media w służbie gminy Góra Kalwaria.

Odkrycie wszystkich źródeł dyskusji

Wśród źródeł wzmianek o Górze Kalwarii dominuje Facebook i Instagram. Twitter zyskuje na popularności przy okazji ważnych wydarzeń, np. tegorocznej uroczystości kanonizacji Ojca Stanisława Papczyńskiego. Jednak poza tymi wielkimi graczami social media, gmina odkrywa dzięki monitoringowi związaną z nią aktywności np. na blogach dotyczących turystyki i fotografii, szczególnie w okolicy zaplanowanych imprez plenerowych w ważnym turystycznie miejscu – Czersku. Dodatkowo wzmianki na jej temat pojawiają się również na forum Onet.pl, a ich tematyka jest bardzo szeroka – od polityki, przez turystykę, po ogłoszenia o pracę, fora rowerowe, piłkarskie, siatkarskie itd. 

Wszystkie wspomniane miejsca oraz inne źródła gmina skrzętnie obserwuje i gdy tylko kontekst wypowiedzi na to pozwala, włącza się w dyskusję. Robi to oficjalnie jako urząd lub w jego imieniu do odbiorców dociera Pani Dorota Zielińska, Asystentka burmistrza ds. polityki informacyjnej.

gorakalwaria21

Jednocześnie dzięki monitoringowi, gmina trzyma rękę na pulsie, tak jak w przypadku wpisu o budzącej wątpliwości treści, który pojawił się na jednym z forów. Sugeruje on popełnienie przestępstwa w ośrodku dla uchodźców, który znajduje się na terenie gminy Góra Kalwaria. Jego odnalezieni pozwoliło przekazać sprawę odpowiednim służbom.

gorakalwaria5

Monitoring nastrojów społecznych

Duża liczba wzmianek na konkretny temat świadczy o jego istotności i pozwala odczytać nastroje społeczne. Dlatego, kiedy Ryszard Petru podczas swojej wypowiedzi zaliczył Górę Kalwarię do tak zwanej Polski B, nie pozostało to bez echa w Internecie. Internauci nie przeszli obojętnie obok jego słów: „Wystarczy wyjechać z Warszawy na południe. Góra Kalwaria – Polska B. Tam już widać, że jest inaczej, a im bardziej w głąb – Ciechanów, Łomża to naprawdę jest żałość. Widać, że tam naprawdę mało w ciągu 20-25 lat zmieniło.” Po pierwsze, nie przeoczono jego wpadki, w której przeniósł Łomżę oraz Ciechanów z północy na południe i uczczono to hasztagiem #GeografiaPetru. Po drugie film z wystąpieniem udostępniono setki razy – zawsze miało to negatywny wydźwięk.

Widząc zamieszanie wokół tego tematu, wyczuwając nastrój społeczny a także nie zgadzając się z zaklasyfikowaniem Góry Kalwarii do Polski B, pani Dorota Zielińska zwróciła się na Twitterze do lidera .Nowoczesnej z dość szczególnym zaproszeniem. Niestety jej tweet pozostał bez odpowiedzi.

gorakalwaria3

Wspieranie organizacji pozarządowych

Na terenie tej gminy działa obecnie dziesięć organizacji pozarządowych aktywnych głównie w obszarze wspierania osób niepełnosprawnych i popularyzacji lokalnych tradycji i kultury. Funkcjonuje tam też oddział PCK, który zajmuje się rozpowszechnianiem idei krwiodawstwa i krwiolecznictwa oraz prowadzi działania związane z promocją zdrowego stylu życia. Szczególne jest też stowarzyszenia „O to chodzi”, które podejmuje zróżnicowane akcje związane z aktywizacją lokalnej społeczności i budowaniem społeczeństwa obywatelskiego.

Monitoring pozwala odkryć, które organizacje są popularne wśród mieszkańców, a które nie, dzięki śledzeniu w jakim zakresie i jak intensywnie rozpowszechniają się informacje związane z ich działalnością. Na przykład duży ślad w sieci pozostawiła zbiórka krwi w Górze Kalwaria, o której na Twitterze i Facebooku informowało wielu mieszkańców i lokalna prasa. Tutaj również aktywnie działała gmina informując o zbiórce i udostępniając pojawiające się wpisy na ten temat.

gorakalwaria11

Wspieranie atrakcji turystycznych i wydarzeń

W Gminie warto zobaczyć między innymi Kościół pw. Podwyższenia Krzyża, Kaplicę św. Antoniego, Wieczernik na Mariankach, Dwór cydaka i Dom Modlitwy. Jednak główną atrakcją turystyczną gminy jest zbudowany na przełomie XIV i XV wieku Zamek Książąt Mazowieckich w Czersku. Do dzisiaj zachowała się większość murów zamkowych oraz trzy wieże, z których można podziwiać panoramę Doliny Czerskiej. Zamek przyciąga wielu zwiedzających, którzy chętnie dzielą się swoimi wrażeniami w Internecie. 

gorakalwaria4

Z zamkiem związane są duże imprezy plenerowe: Turniej Rycerski na Zamku w Czersku, Szwedzi na Zamku w Czersku, czy Europejskie Dni Dziedzictwa. To olbrzymie wydarzenia z pokazami konnymi, walkami rycerskimi, rekonstrukcjami bitew i atrakcjami dla dzieci, które przyciągają zarówno wielu rekonstruktorów jak i obserwatorów. 

gorakalwaria7

Zamek w Czersku i organizowane imprezy generują wiele wpisów od osób, które tam były, szczególnie Instagram jest tu aktywnym medium, co pokazują treści powyżej. Dlatego gmina monitoruje polubienia, udostępnienia i zdjęcia z hashtagami #Gora_Kalwaria i #Czersk, co pozwala jej nawiązywać kontakt z odbiorcami. Robi to dziękując za udostępnienia jej postów, komentując wpisy internautów, “lubiąc” ich zdjęcia, które często dodatkowo publikuje na swoim oficjalnym profilu na Facebooku. Taka interakcja daje mocne poczucie, że obecność gościa na zamku została dostrzeżona i wyróżniona, a to doskonała zachęta dla wszystkich odwiedzających aby dzielili się swoimi wrażeniami z pobytu w Czersku, czym mogą przekonać kolejnych turystów.

czersk

Przykład gminy Góra Kalwaria pokazuje, że monitoring internetu nie jest zarezerwowany jedynie dla firm. Dzieje się tak dlatego, że między z pozoru tak odmiennymi podmiotami – samorządem terytorialnym i przedsiębiorstwem – istnieje wiele analogii. Obie instytucje budują swoją markę, mają swoje produkty i usługi (w przypadku gmin to atrakcje turystyczne, zakłady pracy, szkoły i miejsca kultury), którymi przyciągają klientów (mieszkańców/inwestorów/turystów). A przede wszystkim zarówno działanie gminy jak i wielu firm monitorujących wzmianki na swój temat, skupia się tak jak w Górze Kalwarii na angażowaniu wirtualnej społeczności. Dlatego, jeżeli chcesz wzmocnić relacje ze swoimi odbiorcami w mieście, gminie, powiecie, firmie lokalnej czy globalnej, ułatwi Ci to Brand24. Załóż konto i uzyskaj 14 dni darmowych testów.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail