Monitoring Internetu dla biznesów lokalnych #2 Fotograf

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
September 17, 2017 ・ 2 min read

Przed Wami kolejny wpis z serii opowiadającej, jak właściciele mniejszych firm mogą wykorzystać monitoring Internetu w rozwoju swojego biznesu. Tym razem analizujemy, jak mogą z niego korzystać fotografowie.

Monitoring dla fotografów

Rynek fotografii w Polsce zmienia się i są to zamiany zarówno jakościowe jak i ilościowe. Wprowadzenie technologii cyfrowego zapisu sprawiło, że przyrost fotografów znacznie się zwiększył. Pojawiła się zatem potrzeba konkurowania już nie tylko ceną ale również jakością usług, w tym kontaktem z klientami. Przewagę konkurencyjną na tym polu pomoże zyskać monitoring Internetu.

Pozyskanie zleceń

Fotograf towarzyszy nam w najważniejszych momentach życia – ślub, wesele, pierwsze tygodnie życia dziecka… Nic zatem dziwnego, że klienci szukają jak najlepszej osoby, która pomaże uwiecznić te ważne dla nich chwile. Każdego miesiąca w Internecie pojawiają się setki zapytań typu “szukam fotografa”. To świetna okazja do włączenia się w takie dyskusje i zaproponowanie swoich usług. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą w sprytny sposób odnaleźć takie wpisy.

  • Zawężając wzmianki do miasta i okolic, w których pracujesz, łatwiej odnajdziesz wpisy ze zleceniami, które faktycznie Ciebie zainteresują. Internauci najczęściej precyzują w swoich zapytaniach, gdzie potrzebują fotografa, dlatego warto obok słów kluczowych, np. “fotograf”, “szukam fotografa”, dodać słowo wymagane w postaci miasta.

  • Co więcej, możesz zawęzić dyskusje do obszaru, którym się zajmujesz. Jedna osoba specjalizuje się w fotografii dziecięcej, inna w fotografii ślubnej, ktoś inny robi zdjęcia packshotów. Jeżeli zatem Twoim głównym zajęciem jest właśnie np. fotografia ślubna, możesz w słowach kluczowych sprecyzować, czego szukasz.

  • Internauci często proszą o polecenia fotografów nie tylko na swoich prywatnych wallach, ale także na różnego rodzaju grupach. Brand24 oferuje monitoring grup publicznych, dzięki czemu odnajdziesz zlecenia właśnie w tych miejscach. Możesz być członkiem grup związanych typowo  z Twoją profesją, jak np. Szukam fotografa – WROCŁAW, ale Twoi potencjalni klienci szukają poleceń także na grupach, o których wcześniej nie pomyślałeś.

Po odnalezieniu takich wpisów, zaproszenie do rozmowy będzie dobrym początkiem. Jednak lepsze wrażenie zrobi pozostawienie od razy namiarów na Twoją stronę z portfolio. Dzięki temu możesz pozyskać nie tylko klienta, który zamieścił zapytanie w sieci, ale też inne osoby, które trafią na twój komentarz.

Monitoring hashtagów

Dla wyróżnienia się spośród konkurencji, warto stworzyć swój unikalny hashtag. Najczęściej będzie to Twoja nazwa i często fotografowie promują je w swoich wpisach. Monitoring pozwoli sprawdzić, czy hashtag się przyjął oraz odnajdzie wpisy, w których klienci zamiast oficjalnego oznaczenia Twojego profilu, użyli właśnie jego do ukazania, kto jest autorem zdjęć.

Angażowanie klientów

Facebook i Instagram to miejsca, gdzie internauci najchętniej dzielą się zdjęciami ze swoich sesji i nie zapominają przy tym poinformować, kto jest ich autorem. To bardzo ważne aby na tym etapie utrzymać kontakt z klientem. W tego typu wpisy można włączać się z Twojego personalnego profilu lub oficjalnego fanpage’a.

Tymczasem, wiele wpisów w których fotografowie są oficjalnie oznaczeni pozostaje bez odpowiedzi. A tak niewiele trzeba by podziękować. Pamiętajmy, że skorzystanie z usług konkretnego fotografa często nie jest jednorazową akcją. Klienci wracają przy okazji kolejnych okazji, dlatego dobrze jest utrzymać z nimi dobry kontakt. To Twoja najlepsza wizytówka także dla potencjalnych klientów.

Chcesz lepiej angażować swoich obecnych odbiorców i pozyskać nowych klientów?

Wypróbuj monitoring Internetu i skorzystaj z 14 dni darmowych testów Brand24.