Dlaczego warto wykorzystać podcast w biznesie i jak zrobić to dobrze?

Opublikowano: 20-03-2016 przez

Content marketing przybiera różne formy – może to być blog, wpisy w social media, video. Dlaczego nie dołączyć do tej mieszanki podcastu? Podcast już od jakiegoś czasu jest gorącym tematem. Dlaczego? Dokończ zdanie „W ciągu doby chciałbym mieć więcej czasu na …” – zapewne wyliczysz tutaj sporą listę. Podcast nie wydłuża dnia dosłownie, ale pozwala łączyć ze sobą słuchanie interesujących treści z innymi zadaniami, co daje kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt dodatkowych minut. Zadbaj o swoich odbiorców i włącz podcast do swojej strategii content marketingu.

Co to właściwie jest podcast?

Podcast to nieodpłatnie dostępna treść publikowana za pośrednictwem internetu jako przekaz audio lub wideo. Pierwotnie były one „nadawane” do urządzeń iPod, stąd nazwa to połączenie dwóch słów – iPod oraz broadcast (nadawać). Podcasty na początku istniały w katalogu iTunes – jest on wciąż największym i najbardziej rozpoznawalnym zbiorem podcastów na świecie – ale z biegiem czasu pojawiły się inne niezależne katalogi, nowe platformy i aplikacje do zarządzania/pobierania tych treści.

Trend się rozwija

Raport The Infinite Dial 2016, który opiera się na przebadaniu losowo dobranej próby Amerykanów powyżej 12 roku życia wskazuje, że zainteresowanie podcastami na przestrzeni ostatnich lat wzrasta. Na początku 2016 roku z taką formą przekazu miało kontakt 36% tego społeczeństwa. Szacuje się, że tygodniowo podcastów słucha 35 mln Amerykanów, nieco więcej w tej grupie znajduje się mężczyzn. Średnio w ciągu tygodnia Amerykanie odsłuchują 5 podcastów. Najczęściej wykorzystują do tego urządzenia mobilne.

 % osób, które kiedykolwiek słuchały podcastu

podcast1

Liczba odsłuchanych podcastów w ciągu tygodnia

podcast7

Urządzenia używane do słuchania podcastów

podcast4

Źródło: The Infinite Dial 2016

Jak to wygląda w Polsce?

Ekipa Spider’s Web w ubiegłym roku postanowiła sprawdzić, czy podcasty są popularne w Polsce. Jak piszą w jednym ze swoich artykułów, zadali na Twitterze 2 pytania – “Czy wiesz, co to podcast?” oraz “Jak często słuchasz podcastów?” Ankietowani wskazali, że w większości wiedzą co to jest, a regularnie słucha ich 32% z nich. Czy to dużo, czy mało? Trudno powiedzieć, ponieważ nie da się z tej ankiety wnioskować o większej ilości Polaków, jednak jedno jest pewne – w naszym kraju istnieje grupa osób, która jest zainteresowana takim rodzajem treści.

podcast11

Źródło: Spider’s Web

Istnieje również grupa osób w Polsce, która już dociera do swoich odbiorców za pomocą tego środka przekazu. 21 listopada 2015 w Warszawie odbyła się pierwsza w Polsce konferencja podcasterów PolCaster, która zgromadziła zarówno osoby, które już nagrywają jak i te, które dopiero mają to w planach. Program obejmował zarówno panele dyskusyjne jak i warsztaty. Zatem podcasty w naszym kraju nie są jakimś całkiem abstrakcyjnym tematem.

Myślałeś o rozpoczęciu swoich nagrań? Garść porad jak to zrobić

Jeśli słuchasz podcastów – polskich czy zagranicznych – z pewnością wiesz, jak różnorakie treści można w nich odnaleźć. Poruszają tematy biznesowe, techniczne, rozrywkowe, niektóre audycje zawierają porady. Bardzo często są to programy będące cennym źródłem aktualnych informacji i wiedzy. Czy właśnie nie tego chcesz? Informować swoich odbiorców o ważnych kwestiach związanych z obszarem Twojej działalności, ale w jak najbardziej interesujący dla nich sposób? Zobacz, jak do tego wykorzystać podcast.

  • Przygotuj dobrą nazwę

Nazwa Twojego kanału z podcastami powinna być na tyle odpowiednia, że nie tylko łatwo „wpadnie w ucho”, ale także każdy kto ją usłyszy będzie widział, jakie tematy w nim poruszasz. Posiadanie nazwy, która jasno oddaje sens Twojej działalności jest świetnym sposobem na pozyskanie nowych odbiorców, ponieważ jeżeli ktoś szuka informacji właśnie na ten temat to właśnie nazwa jest często pierwszym elementem, który może go przyciągnąć.

  • Twórz treści, których sam chętnie byś posłuchał

Wtedy zadbasz o to, by były interesujące. Jeżeli, to czym się zajmujesz fascynuje Cię, pochłania bez reszty i sprawia, że chciałbyś wszystkim o tym jak najwięcej opowiedzieć to jesteś na dobrej drodze – to jest klucz do przygotowania wartościowych treści.

  • Zadbaj o dobrą jakość nagrań

Wszystko zależy oczywiście od tego, jak dużo chcesz zainwestować w robienie podcastów. Dla początkujących podcasterów przyzwoity mikrofon i komputer z darmowym programem Audacity zdecydowanie wystarczy. W internecie można znaleźć  instrukcje jak wykorzystać ten program do nagrywania podcastów. Z czasem możesz rozważyć dokupienie dodatkowego sprzętu takiego jak lepszej jakości mikrofon, cyfrowy dyktafon, czy mikser, który sprawi że nagrywany głos brzmi bardziej radiowo.

  • Publikuj regularnie w odpowiednim czasie

Buffer sprawdzono kiedy i jak często w iTunes publikowanych jest 25 top podcastów. Okazało się, że 40% z nich pojawia się tam raz w tygodniu, często też podcasty są zamieszczane raz na dwa tygodnie. 60% podcastów dodawanych jest przed środkiem tygodnia, głównie we wtorek.

  • Zadbaj o odpowiednią długość

Twój podcast powinien trwać tyle czasu ile potrzebujesz, jednak warto wiedzieć, co na ten temat mówią statystyki. Według strony z internetowym radio i podcastami Sticher idealny czas podcastu to 22 minuty. Z kolei wystąpienia TED trwają maksymalnie 18 minut – naukowcy twierdzą, że właśnie tyle czasu potrafimy skupić uwagę na jednym mówcy.  Istnieją fantastyczne podcasty, które trwają 45-60 minut, jednak wydaje się, że w niedoczasie w jakim żyjemy bardziej sprawdzą się krótsze formy.

  • Zamieszczaj podcasty w różnych miejscach

Spraw aby Twoje podcasty znalazły się w iTunes, ale nie zapominaj o innych miejscach. Istnieje wiele aplikacji oraz stron www, w których można odnaleźć podcasty. W Polsce są to np. polskiepodcasty.pl lub podkasty.info. Rewelacyjnym miejscem do zamieszczania takich treści jest także Twój blog oraz strona. Wykorzystuje to Paweł Tkaczyk, który na swojej stronie ma nawet wydzieloną zakładkę „podcast”.

podcast10

Alternatywa dla „audycji”

Jeżeli nie chcesz zdecydować się na swoją „audycję”, która jednak wymaga dodatkowego nakładu pracy, przygotuj wpisy z Twojego bloga także w formie audio, aby ułatwić odbiorcom kontakt z tworzonymi przez Ciebie treściami. W Brand24 niedawno wykorzystaliśmy taką formę, kiedy przedstawiliśmy anglojęzyczną historię początków naszej firmy w formie podcastu. Wykorzystaliśmy do tego aplikację mlisten.com, która zamienia artykuły zamieszczone na stronie medium.com na nagrania audio.

Robić podcasty czy nie?

Korzyści, jakie Twoja firma może odnieść z tworzenia podcastów to głównie poszerzanie świadomości na jej temat oraz tworzenie lepszej relacji z odbiorcami, dzięki dostarczeniu im istotnych informacji i rozrywki na wysokim poziomie. Z racji tego, że podcasty nie wymagają wykorzystania wszystkich zmysłów oraz bez problemu można je  pobrać na komórkę i słuchać w dowolnym czasie i miejscu, np. w tramwaju, są one atrakcyjną formą zdobywania wiedzy i źródłem rozrywki dla klientów, którzy poszukują informacji na różne tematy. Może właśnie Twój obszar działalności i tematy z nim związane odniosą sukces na polskim rynku podcastów?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail
  • Borys Kozielski

    Wkradł się drobny błąd – literówka 😉 Najstarszy polski katalog podkastów jest na stronie podkasty.info a nie podcasty.info 🙂 Pozdrawiam

    • Aneta Głowacka

      Poprawione 🙂