5 typów słów kluczowych, które powinna monitorować każda branża

Opublikowano: 25-10-2016 przez

Monitoring Internetu i mediów społecznościowych pomaga wyszukiwać dyskusje toczące się wokół poszczególnych fraz i słów kluczowych. Niby wszystko jasne, a jednak, co to znaczy „kluczowych”? Co to  oznacza z punktu widzenia Twojej marki? Jakie słowa z nią związane są naprawę ważne?

Pomyślałeś o jej nazwie? Bingo! Jesteśmy na dobrej drodze, ale… nazwa to nie wszystko. Oprócz tego istnieją też inne słowa kluczowe, które warto uwzględnić w monitoringu aby mieć całościowy wgląd w swoją markę i jej otoczenie online.

Nie podam tutaj uniwersalnego rozwiązania, jakich słów powinieneś szukać w swoich projektach. Każda marka ma swój własny, unikalny zestaw takich wyrażeń, wybrany po przeanalizowaniu swojej działalności, odbiorców i konkurencji. Istnieją jednak pewne uniwersalne kategorie słów kluczowych, które sprawdzą się niezależnie od branży. Zobacz, jakie masz możliwości.

Co monitorować, aby znaleźć naprawdę ważne dyskusje

1. Marka, firma lub produkt

Jak już razem ustaliliśmy kluczowa jest nazwa firmy/marki/produktu. To bardzo ważne, ponieważ monitoring Internetu to coś więcej niż obserwowanie oznaczanych @wzmianek skutkujących powiadomieniami na profilach społecznościowych marek czy komentarzy pod ich postami. Dyskusje na Twój temat toczą się często tam, gdzie Ciebie nie oznaczono i tutaj z pomocą przychodzą odpowiednie narzędzia do monitoringu, dzięki którym między innymi:

  • dowiesz się kto, gdzie i co o Tobie mówi aby odpowiednio zaangażować odbiorców, budować z nimi trwałe relacje, zwiększać ich satysfakcję i lojalność;
  • odkryjesz opinie na swój temat i wykorzystasz je do wzmocnienia swojego produktu/usługi i obsługi klientów;
  • sprawdzisz swoją popularność w Internecie poznając ilość wzmianek i zasięg jaki wygenerowały w mediach społecznościowych;
  • znajdziesz najbardziej wpływowe osoby, które o Tobie mówią i stworzysz kampanie z ich udziałem aby dotrzeć do większej ilości osób;
  • sprawdzisz sentyment wypowiedzi i szybko zareagujesz na negatywne wpisy zanim przerodzą się w poważny problem lub podziękujesz za miłe słowa;
  • ustalisz miejsca ważne wizerunkowo dla Twojej marki.

brand24

Wpisując nazwę swojej marki jako słowo kluczowe pamiętaj aby uwzględnić jej różne warianty, jeśli odmienia się w języku polskim. Np. klienci mogą często mówić, że byli w Galerii Krakowskiej, wtedy zwrot Galeria Krakowska nie uwzględni wszystkich wzmianek. Dodatkowo, jeżeli Twoja nazwa nie jest uniwersalna dodaj do niej słowa, które muszą pojawić się razem z nią lub wyklucz wyrażenia, które nie mogą z nią występować. Pamiętaj też, że monitoring to proces nieustannego uczenia się i ulepszania słów kluczowych, dlatego obserwuj, jak ludzie o Tobie mówią. Być może klienci używają jakiegoś skrótu pisząc o Twojej marce? Lub piszą ją w niepoprawny sposób, z literówką, która często się powtarza? Uwzględnij to w swoim projekcie, aby odkryć jak najwięcej wzmianek.

2. Potencjalni klienci

Internet sprawił, że mnóstwo osób szuka online porad i rekomendacji zanim zdecydują się na zakup jakiegoś produktu lub usługi. Sprawdziliśmy to na globalnej wersji Brand24 – od stycznia do października tego roku 500 000 osób zadawało pytania „Czy ktoś może polecić” oraz „Gdzie mogę kupić”. Wiecie, co jest jeszcze ciekawsze? Większość takich wpisów pozostaje bez odpowiedzi. Tymczasem to świetna okazja dla firm aby wzmocnić świadomość swojej marki i znaleźć nowych klientów.

Wyszukaj w sieci osoby, które mówią o problemach i potrzebach, które zaspokaja Twój produkt/usługa i włącz się do takich dyskusji. W ten sposób dotrzesz do potencjalnych klientów w chwili, gdy są najbardziej gotowi na dokonanie zakupu.

  • Monitoruj tematy związane z Twoją branżą – np. my w Brand24 wyszukujemy zapytania o narzędzia do monitoringu, marketingu czy o narzędzia wspierające social media.
  • Wyszukuj frazy typu „czy ktoś może polecić”. Ludzie szukaj rozmaitych produktów i usług, zobaczcie sami:

polecenia

Jeżeli świadczysz usługi lokalnie, możesz zawęzić wyniki dodając w słowach wymaganych nazwę miasta, na terenie którego działasz.

3. Konkurencja

Monitoring to rewelacyjny sposób na sprawdzenie, co robi Twoja konkurencja oraz, jak jest odbierana. Poznasz dzięki temu jej mocne i słabe strony, a to jednocześnie skłoni Cię to do przyjrzenia się swoim działaniom.

  • Sprawdź w jakich miejscach w Internecie pojawia się dyskusja o Twoich konkurentach i czego ona dotyczy.
  • Odkryj, kiedy rośnie liczba wyszukanych wzmianek na ich temat.
  • Sprawdź, czy mówi się o nich dobrze, czy źle.
  • Zobacz, gdzie znajdują się ich (może kiedyś Twoi?) klienci i na jakie działania reagują pozytywnie lub negatywnie.
  • Porównaj projekt swojej firmy i poszczególnych konkurentów aby odkryć różne ciekawe zależności.

To wszystko pozwoli Ci uczyć się na sukcesach i błędach Twoich konkurentów i wybierać najlepsze strategie działań online.

konkurencja

Jak monitorować konkurencję? Jeżeli już wiesz, kto nią jest (a wierzę, że tak jest) stwórz projekt zawierający nazwę konkurencyjnej firmy. Jeżeli masz na rynku kilku konkurentów, warto przygotować dla każdego z nich osobny projekt, aby mieć dostęp do szczegółowych statystyk dotyczących każdego z nich.

4. Wybrane tematy

Monitoring pozwala odkryć także popularne trendy i nastroje społeczne – słowem tematy, którymi żyje Internet. Kiedy zobaczysz, że o czymś robi się wyjątkowo głośno, możesz wykorzystać to do rozwoju swojej marki, np. tworzą kreatywną reklamę nawiązującą do szeroko dyskutowanego tematu. Taka szybka marketingowa reakcja na bieżące wydarzenia wpisuje się w nurt Real Time Marketingu, który może przyciągnąć uwagę do Twojej marki.

Ten rodzaj marketingu nie wymaga wysokich wydatków, ale oprócz pomysłu, spontaniczności, timingu i często dowcipu konieczna jest świadomość, co aktualnie jest istotnym tematem. Dlatego, kiedykolwiek stwierdzisz, że jakiś temat zaczyna być na topie, możesz się przekonać, czy tak faktycznie jest zakładając projekt z nim związany. Z wykresu poniżej z łatwością możemy odczytać datę wprowadzenia Instagram Stories, ponieważ widzimy, kiedy dyskusja na ten temat ożyła w sieci.

tematy

Zobacz jak obserwowaliśmy różne tematy, między innymi smog, polską premierę Netflixkaca, youtuberową dramę. Możliwości są nieograniczone.

5. Kampanie

Możesz monitorować także to jak przebiegają Twoje kampanie. Jeżeli nadasz im specjalne hasło lub hashtag to one będą tutaj słowami kluczowymi. Dzięki monitorowaniu przebiegu kampanii online:

  • dowiesz się ile osób wzięło w niej aktywny udział;
  • sprawdzisz jaki wygenerowała zasięg, do ilu osób dotarła;
  • zobaczysz, jaka była jej dynamika;
  • przekonasz się, jaki wpływ na nią mieli influencerzy, jeżeli brali udział w Twoich działaniach;
  • sprawdzisz w jakich miejscach w Internecie kampania najlepiej się przyjęła;
  • znajdziesz najbardziej wpływowych i najbardziej aktywnych autorów w social media.

kampanie

Zawsze twórz dla kampanii osobne projekty, aby mieć wgląd w ich statystyki. Jako przykład zobacz, jak marka Ceneo monitorowała swoją kampanię #Rekordowamiska.

Czas na Twój ruch

W Brand24 z łatwością możesz monitorować każdy z poruszonych powyżej obszarów – tylko od Ciebie zależy, na co się zdecydujesz. Zarejestruj się, ustaw optymalne projekty (chętnie w tym pomożemy) aby rozwinąć swój biznes i zyskać przewagę nad konkurentami. Potrzebujesz jeszcze czegoś aby Cię przekonać? Sprawdź nasze raporty i powiadomienia, które sprawią, że nie przegapisz żadnych ważnych sytuacji związanych z Twoimi projektami:

Raporty dzienne

Raporty tygodniowe

Storm Alerts

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail
  • Takie fajne wprowadzenie i zero komentarzy (słownie: żodyn). Nie może być! 🙂

    • Aneta Głowacka

      Super, że tekst się spodobał 🙂 i dzięki za poprawienie sytuacji z komentarzami! 😉

      • Polecam się! 🙂

      • Polecam się! 😉

      • Anna Szuba-Mach

        Komentarzy brak bo wszystko jasne i czas zacząć działać 🙂

        • Aneta Głowacka

          Super! Gdybyś potrzebowała pomocy jetem do dyspozycji! 🙂