5 przykładów, jak marki wykorzystują Facebook Live

Opublikowano: 05-06-2017 przez

 

Wideo to istotny i mocny trend, co potwierdza wiele danych: Sam YouTube gromadzi jedną trzecią wszystkich osób korzystających z internetu, 2015 rok okrzyknięty został rokiem wideo, a na oglądaniu filmów w sieci spędzamy więcej czasu niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego marki dopasowują się do tego trendu i w najbliższych latach planują poświęcić dużo uwagi takim treściom, także w Polsce. Wyróżniającym się i atrakcyjnym formatem video są transmisje na żywo, dostępne dzięki takim aplikacjom jak PeachBlabBeme, Periscope. Facebook w pełni dołączył do tego grona w kwietniu 2016 dając taką opcję wszystkim użytkownikom.  

Facebook live dostępny dla każdego

Od 6 kwietnia wideo na żywo na Facebooku mogą nadawać wszyscy użytkownicy, którzy mają odpowiednią aplikacją na smartfonie z systemem iOS i Android. Wcześniej taka funkcja była dostępna wyłącznie dla celebrytów korzystających z aplikacji Facebook Mentions, później także dla właścicieli stron w ramach aplikacji mobilnej Facebook Pages Manager. Teraz wszyscy mamy taką możliwość, a to w ilu miejscach na świecie prowadzone są w tej chwili transmisje live można zobaczyć na tej mapie.

livemap

Jak dodać transmisję

Jak można dowiedzieć się z centrum pomocy Facebooka, aby rozpocząć transmisję na żywo trzeba:

  1. Zalogować się do aplikacji Facebook na urządzeniu z systemem iOS lub Android.
  2. Wybrać ikonę  w górnej części osi czasu, aktualności lub strony.
  3. Wybrać ikonę .
  4. Opcjonalnie zamieść opis transmisji.
  5. Wybrać opcję Rozpocznij emisję. I analogicznie opcja Zakończ kończy transmisję.
Podczas emisji aplikacja pokazuje liczbę reakcji widzów oraz informuje, ile w danej chwili osób nas ogląda. Transmisja może trwać maksymalnie 90 minut. Po zakończeniu zostaje zapisana na osi czasu użytkownika jak zwykły film, a więc każdy, kto nie mógł obejrzeć video na żywo może to zrobić w innym dogodnym dla siebie terminie.

Live stream dla każdego, tym bardziej dla marek

Zatem od kwietnia każdy z nas, jeżeli tylko ma na to ochotę, może na Facebooku dzielić się ze wszystkimi każdym momentem swojego życia w czasie rzeczywistym. Jeżeli jeszcze z tego nie skorzystaliście, z pewnością na Waszych tablicach pojawiły się transmisje znajomych lub osób, które obserwujecie. To  coraz bardziej popularny format wideo, dlatego marki tym bardziej powinny go wykorzystywać. Zwłaszcza, że Facebook zaktualizował algorytm odpowiadający za wyświetlanie treści na tablicach, w taki sposób, aby priorytetyzował live stream. 

Poniżej klika przykładów, jak marki z tego korzystają.

1. Szkolenia

Transmisje na żywo to świetny sposób tworzenie szkoleń i prezentowanie w ten sposób funkcjonalności produktu. Bez rejestracji użytkowników – każdy może zobaczyć Twoje nagranie, poszerzyć swoją wiedzę, a także być może w ogóle dowiedzieć się o istnieniu takiego narzędzia/produktu, kiedy zobaczy transmisję polubioną przez kogoś ze znajomych. Tworząc transmisję na żywo możesz angażować odbiorców, np. prosząc ich o zadawanie pytań w komentarzach. Przykładem są tutaj szkolenia z FastTony prowadzone przez Michała Kędzierskiego.

2. Usługa/produkt

Przy pomocy Facebook live możesz z łatwością przedstawić swój produkt lub nawet na żywo pokazać komuś, jak pracujesz i tym przyciągnąć do siebie nowych klientów. Dobrym przykładem jest tutaj krakowski barber Butter CUT. Właśnie u nich na Facebooku można zobaczyć na żywo transmisje ze strzyżenia klientów i dzięki temu przekonać się, co to za miejsce, jaka panuje tam atmosfera, czy jak wyglądają relacje barberów z klientami. 

3. Wywiad

Wywiad na żywo jest bardziej autentyczny od nagrania przygotowanego wcześniej. Jest także bardziej angażujący, kiedy dołoży się do niego pytania widzów zamieszczone w komentarzach. To dobra forma dostarczania wiedzy i zaspokajania ciekawości odbiorców. Przykładem może być wywiad Allegro z Wojtkiem Drewniakiem z kanału Youtube Historia bez cenzury, przeprowadzonym przy okazji premiery jego książki o tym samym tytule.

4. Wydarzenia

Transmisje live świetnie sprawdzą się w relacjonowaniu różnego rodzaju wydarzeń – koncertów, treningów, pokazów, konferencji itp. Pokazują one, jak event wygląda od środka i są świetnym źródłem informacji dla osób, które są zainteresowane konkretnym wydarzeniem, ale nie mogą w nim uczestniczyć. Jednym z takich nagrań jest relacja z finału akcji Ceneo #RekordowaMiska, w trakcie którego ważono zebraną karmę aby przekonać się, czy udało się pobić Rekord Guinnessa. Widzowie mogli zobaczyć między innymi pakowanie karmy, która miała trafić do wybranych schronisk.

5. Reakcja na prywatne nagrania

Marka nie zawsze musi sama tworzyć nagrania na żywo – może za to być czujna i obserwować nagrania innych. Okazuje się, że transmisje prywatnych osób mogą stać się świetnym pretekstem dla marek do podjęcia odpowiednich działań marketingowych. Tak jest z viralowym filmem Candace Payne, która 19 maja o godz. 14:24 wsiadła do samochodu i postanowiła podzielić się z innymi wiadomością o swoim zakupie – nagranie obecnie ma ponad 159 mln wyświetleć. Zanim opowiem, jak wykorzystały je marki, zobaczcie, co kupiła Candace.

Popularność nagrania wykorzystał Facebook, który promuje wideo na żywo i nie mógł przegapić najczęściej oglądanego nagrania. Zaledwie kilka dni po transmisji, Candace została zaproszona przez Marka Zuckerberga i bawiła się z samym Chewbaccą, o czym dowiadujemy się z oficjalnego konta założyciela Facebooka.

livestream1

Wykorzystał to także dom towarowy Kohl’s, który odwiedził Candance z maskami Chewbacci i innymi gadżetami dla jej dzieci. Film z tego wydarzenia zamieścił na Facebooku i Youtube.

kohl

To tylko kilka przykładów transmisji live na Facebooku, które pomagają zdobyć zaangażowanie odbiorców i budować wizerunek marki. Rosnąca popularność wideo przyczyni się zapewne także do coraz większej popularności tego formatu nagrań, dlatego być może rozważysz wypróbowanie go w Twojej firmie.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail