4 wskazówki jak wprowadzić memy do Twoich działań marketingowych

Opublikowano: 20-12-2015 przez

 

Memy są wszechobecnym elementem świata online – znajdziemy je na portalach społecznościowych, w serwisach informacyjnych, w prywatnych wiadomościach. Dotyczą każdych możliwych tematów, od kotów przez politykę aż po popkulturę. Rozpowszechniają się bardzo szybko i są ogólnie znane, dlatego warto wykorzystać je w marketingu, zwłaszcza w mediach społecznościowych. W przeważającej części memy są zabawne lub sarkastyczne, dlatego przyciągają uwagę. Marki mogą wykorzystać je na swoją korzyść, jeżeli zrobią to w odpowiedni sposób.

Krótka historia

Słowo „mem” zostało wprowadzone przez biologa ewolucyjnego Richarda Dawkins’a w 1976 roku. Pochodzi ono od greckiego słowa „mimema” (naśladować coś). Dawkins opisał memy jako swego rodzaju pakiety kultury – sposób w jaki ludzie przekazują sobie wspomnienia i idee kulturowe. Widział w tym analogię do genu, który jest nośnikiem informacji biologicznej, podczas gdy mem kulturowej – przenoszącym się od jednego umysłu do drugiego. Historycznie odbywało się to za pośrednictwem mody, architektury i mowy poprzez opowiadania, bajki, żarty. Dziś memy przybierają znacznie więcej form i rozprzestrzeniają się o wiele szybciej dzięki Internetowi. Chociaż mogą kojarzyć się głównie z obrazkami, to ich spektrum jest dużo większe – są to także filmiki, gify, teksty, hashtagi.

Dlaczego memy są tak popularne?

  • Są łatwe w odbiorze – najbardziej popularne memy to proste obrazki z nadrukowanym na nie tekstem.
  • Są zabawne – prawie wszystkie memy, które odniosły sukces zawierają w sobie element humorystyczny, co zachęca odbiorców do dzielenia się tą treścią.
  • Tworzą społeczności – memy sprawiają, że ludzie czują się częścią społeczności myślącej w podobny sposób, która rozumie szczególne odniesienie lub identyfikuje się z określonym komunikatem.
  • A przede wszystkim są łatwe do udostępniania.

 Jak wprowadzić je do Twoich działań marketingowych

Memy to interesujący i łatwy w odbiorze sposób na urozmaicenie przekazu, który często możesz wprowadzić do swoich działań znacznie szybciej niż na przykład nowy wpis na blogu. Warto wiedzieć jak je wykorzystać.

1. Bądź na bieżąco

Aby efektywnie wykorzystać memy liczy się czas reakcji. Ich popularność ma różną długość, jednak w każdym widoczny jest następujący cykl: pojawienie się, eskalacja popularności, jej szczyt, a następnie stopniowe wygaszenie. Wprowadzenie ich do działań marki zanim osiągną maksymalny poziom zainteresowania stawia ją w roli trendsettera, podczas gdy zbyt późna reakcja może działać na jej niekorzyść.

Aby być na bieżąco należy obserwować, jakie memy cieszą się popularnością na portalach społecznościowych, oraz śledzić trendy np. na stronie Know Your Meme lub naszych licznych stronach z zabawnymi obrazkami. Nie da się nie zauważyć, że w ostatnim czasie Internet żyje zdezorientowanym Vincentem Vegą.

2. Dostosuj je do swoich odbiorców

Musisz wybrać memy, które dopasują się do profilu marki i zainteresowań Twoich odbiorców, ponieważ wtedy ta treść będzie angażująca. Istnieją memy, które są w jakiś sposób zrozumiałe dla większości osób i z tego powodu pasują do wielu marek, jak chociażby słynny Harlem Shake. Ten motyw wykorzystały między innymi Pepsi, Red Bull czy Intel. Jednak częściej trzeba wybrać odpowiedni mem poprzez skupienie się na tym, czym Twoi obserwatorzy interesują się w social media. Tworzenie treści, które nie odpowiadają zainteresowaniom Twojej publiczności mija się z celem.

3. Zwróć uwagę na koszty

Memy mogą być bardzo tanim sposobem na marketing lub wręcz przeciwnie – wszystko zależy od tego, w jaki sposób je wykorzystasz. Można ich użyć w kampanii, która wychodzi poza social media, tak jak to zrobiła brytyjska marka Virgin Media. Znany internetowy obrazek uzupełniony odpowiednim komentarzem przeniosła na bilbordy. Cena takiego przedsięwzięcia jest znacznie większa od wykorzystania memów w social media. Jednak tutaj także poniesione koszty będą różne w zależności od podjętych działań. Czym innym jest nagranie filmiku z Harlem Shake, a czym innym wykorzystanie darmowych stron, które pomagają w stworzeniu swojego mema. Należy zastanowić się, jaki efekt ma przynieść wykorzystanie ich w swojej kampanii i ile środków chce się na to przeznaczyć.

sucess-kid-virgin-mobile-uk-resized-600

4. Wykorzystaj wiele kanałów

Aby odnieść sukces wykorzystując memy, musisz stworzyć plan ich dystrybucji, aby Twoi klienci natknęli się na nie jak najszybciej. Wykorzystaj jak najwięcej kanałów w social media do ich promocji. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+, Demotywatory, Kwejki i podobne strony dobrze się sprawdzą, ponieważ takie treści szybko się dzięki nim rozprzestrzeniają. Możesz również zamieszczać je na Twoim blogu lub w newsletterze.

W strumieniu memów, która powstaje każdego dnia z pewnością możesz odnaleźć coś interesującego z punktu widzenia Twojej marki. To szansa aby przyciągnąć uwagę odbiorców i ożywić z nimi komunikację. Jeśli ich użycie nie przełoży się bezpośrednio na sprzedaż, to z pewnością zwiększy rozpoznawalność Twojej firmy.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail