3 sposoby na wykorzystanie pozytywnych opinii zebranych dzięki monitoringowi

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
October 31, 2016 ・ 3 min read

Niezależnie od tego, czy prowadzisz lokalny biznes, czy dużą firmę z oddziałami w kilku miastach bardzo istotne jest to, aby postrzegana była jako ludzka i godna zaufania. Olbrzymi wpływ na to mają Twoi klienci, którzy publikując swoje opinie, wpływają na reputacje firm online w każdym sektorze, od e-commerce po hotele, restauracje, turystykę, czy nawet medycynę.

Według statystyk nie ma nic lepszego od zadowolonych klientów opowiadających swoje historie, ponieważ 70% osób polega na opiniach innych przed dokonaniem zakupów. Najczęściej bez problemu takie opinie znajdą, ponieważ większość ludzi chętnie dzieli się swoimi wrażeniami na temat produktów i usług. Motywują ich do tego różne czynniki:

dzielenieopiniamiŹródło: Social Recommendations Index 2015

Co wpływa na to, że opinia jest znacząca

Według raportu Social Recommendations Index 2015 siła opinii tkwi w czynniku ludzkim, który się za nimi kryje – świadczy o tym fakt, że aż 80% respondentów uważa, że w opiniach ważna jest dla nich przedstawiona osobista historia. Ta liczba spada do 57% w przypadku systemu gwiazdek, w którym użytkownicy nie dostarczają dodatkowego kontekstu do suchych wartości liczbowych. Dlatego spontaniczne opinie klientów wyrażane na profilach społecznościowych, forach czy blogach, mogą być najbardziej przekonujące dla innych osób.

Wykorzystaj monitoring

Ludzie wyrażają swoje zdanie w różnych miejscach w Internecie. Wg wspomnianego raportu najczęściej o zakupieniu jakiegoś produktu informują na Facebooku, Twitterze i Instagramie, a wiadomo że takim informacjom najczęściej towarzyszą emocje wynikające z nabycia nowej rzeczy/usługi. Skoro klienci mogą natknąć się na opinie o Twojej firmie, Ty też powinieneś o nich wiedzieć.

Pomoże w tym monitoring Internetu, dzięki któremu odnajdziesz osoby korzystające z Twoich usług/produktów i opowiadające się za tobą na rynku, nawet kiedy nie jesteś w nich oznaczony. Kiedy odnajdziesz takie wpisy, możesz podziękować swoim klientom za dzielenie się miłością do Twojej marki. Jak? Włączając się do dyskusji? Super, ale możesz zrobić coś więcej.

3 sposoby na wykorzystanie pozytywnych opinii

Dobrym pomysłem jest zamieszczanie opinii i komentarzy klientów -tak jak powstały, ich własnymi słowami – w różnych kanałach komunikacji marki. Będzie to dobrze świadczyć o Twoim biznesie a dodatkowo także będzie to nagradzające dla osób, które pozytywnie o Tobie piszą.

1. Dodaj opinie klientów na swojej stronie

Strona Internetowa stanowi istotny punkt zaczepienia na drodze Twojego klienta do zakupu. Dlatego jeżeli zebrałeś pozytywne opinie o swojej firmie/marce możesz dodać je na swoją stronę internetową aby pokazać potencjalnym klientom, jak rozwiązałeś problemy innych. Przed zamieszczeniem takiej opinii skontaktuj się z jej głosicielem aby upewnić się, czy nie ma nic przeciwko.

2. Umieść opinie na landing page’ach

Tworząc landing page’e generujące leady chcesz pozyskać informacje od osób, które na niego trafią, np. adres email. Aby zechcieli to zrobić oferujesz im pewną zachętę, obietnicę co otrzymają w zamian – może to być darmowy ebook, rejestracja na webinar, kupon, darmowy trial. Dodanie do landing page’a opinii Twoich klientów potwierdzających to, że warto zostawić tam swoje dane może być dodatkowo przekonujące.

3. Chwal się pozytywnymi opiniami w social media

Każde miłe słowa na temat swojego biznesu z pewnością dadzą Ci dużo radości i sprawią, że chciałbyś się tym podzielić z całym światem, a już na pewno z Twoimi znajomymi i followersami. Od czego mamy social media? Chwaląc się w nich co pewien czas pozytywnymi wpisami pokażesz odbiorcom, że Twój biznes żyje i ma się dobrze i że pozytywne opinie to nie jednorazowy wyskok. My też lubimy się dzielić takimi informacjami, tu przykład jak nasz CEO Michał Sadowski cieszy się z tweeta wpływowej australijskiej postaci social media.

komplementy

Druga strona medalu

Jak to się mówi każdy kij ma dwa końce. Opinie mogą być Twoim sprzymierzeńcem lub wrogiem, ponieważ jest spora szansa, że nie wszystkie będą pozytywne. Dlatego w tym przypadku monitoring jest równie ważny jeśli nawet nie ważniejszy. Kiedykolwiek natrafisz na negatywne wzmianki na temat Twojego biznesu, najważniejsze jest abyś na nie odpowiedział. Nawet negatywny wpis, ale uzupełniony Twoim komentarzem, w którym przeprosisz lub zaoferujesz pomoc w rozwiązaniu problemu, ma szansę przerodzić w pozytywne wrażenie zarówno dla osoby zgłaszającej problem, jak i dla potencjalnych klientów którzy zobaczą, że dbasz o swoich odbiorców.

Poznaj opinie na temat Twojej firmy. Załóż darmowe konto