3 elementy, od których zacząć monitorowanie Internetu

Opublikowano: 22-08-2017 przez

Uważasz, że powinieneś zacząć monitorować głosy na temat Twojej firmy lub produktu online? Jeżeli bierzesz to pod uwagę, jesteś już na dobrej drodze. Kontrolowanie wzmianek, które pojawiają się w sieci jest nieodłącznym elementem skutecznej komunikacji, budowania marki oraz rozwoju firmy.

Jeżeli jednak chciałbyś to robić ręcznie, będzie to problematyczne, czasochłonne i po prostu niewygodne. Owszem, o części wzmianek zostaniesz automatyczni powiadomiony w mediach społecznościowych, jednak nie we wszystkich takich wpisach zostaniesz oficjalnie otagowany. Wpisywanie Twojej nazwy w wyszukiwarkach też nie da wszystkich wyników.

Dlatego z pomocą przychodzą narzędzia do monitoringu Internetu, które przeczesują media społecznościowe, fora, blogi i inne strony internetowe w poszukiwaniu określonych fraz i słów kluczowych aby w jednym miejscu zgromadzić wyszukane wpisy wraz z ich szczegółową analityką. Zobacz, jak przygotować się do monitorowania sieci.

3 rzeczy na start

Aby skutecznie wprowadzić monitoring Internetu do Twoich codziennych działań musisz wiedzieć, co chcesz monitorować, robić to skutecznie i odpowiednio wykorzystać zgromadzone informacje. Przyjrzyjmy się trzem elementom, które pozwolą wykorzystać monitoring Internetu w Twoich działaniach.

1. Ustal słowa kluczowe

Monitoring pozwala śledzić dyskusje o dowolnej firmie, produkcie, usłudze, hashtagu, czy temacie. Robi to, gromadząc wzmianki zawierające poszczególne frazy i słowa kluczowe, dlatego ich ustalenie jest pierwszym i najważniejszym krokiem przy planowaniu monitorowania sieci. To od nich zależy ilość i jakość wyszukanych wzmianek, ponieważ do Twojego projektu trafią tylko takie wpisy, które mają w sobie wskazane przez Ciebie zwroty.

Na dobry początek możesz zacząć od monitorowania nazwy swojej marki, firmy lub produktu, aby dowiedzieć się kto, gdzie i co o Tobie mówi. Innym cennym słowem kluczowym może być nazwa prowadzonej przez Ciebie kampanii, hashtag czy konkurencja. Wszystko zależy od Twoich aktualnych potrzeb i nic nie stoi na przeszkodzie, aby w miarę rozwoju Twoich działań dołączyć do monitoringu nowe słowa kluczowe. Z biegiem czasu, poznając dyskusje na Twój temat, możesz odkryć nowe tematy do monitorowania. 

Wybierając słowa kluczowe, wiele cennych wskazówek znajdziesz w naszym wcześniejszym artykule: 5 typów słów kluczowych, które powinna monitorować każda branża

2. Wybierz narzędzie do monitorowania

Może zastanawiasz się, dlaczego daje to dopiero w drugim punkcie. Już spieszę z odpowiedzią. Chociaż narzędzie jest najważniejsze w procesie monitorowania sieci – to od niego bowiem zależy jak skutecznie przebiegnie cały proces – jego wybór celowo daję po wyborze słów kluczowych. To dlatego, że zanim zdecydujesz się na jedno z dostępnych narzędzi na rynku, zawsze przetestuj efektywność zbierania wskazanych przez Ciebie słów kluczowych. Nie będzie z tym problemu – tego typu narzędzia najczęściej oferują darmowy okres próbny.

Oprócz tego, podczas testów sprawdź, czy oferowane przez dany system funkcje odpowiadają Twoim potrzebom. Może zależeć Ci np. na możliwości eksportowania danych, zbieraniu danych z konkretnych stron, możliwości dostępu do konta przez wielu użytkowników, monitorowaniu interakcji w social media, itp. Zwróć też uwagę na jakość obsługi klienta. I pamiętaj, że narzędzie ma jak najbardziej ułatwić Twoją pracę, dlatego zwróć uwagę na raporty i powiadomienia które oferuje.

Jeżeli zastanawiasz się, czy warto inwestować w płatne narzędzie, kiedy na rynku dostępny jest darmowy Google Alerts pamiętaj, że monitoring od Google ma ograniczoną efektywność i nie dostarcza statystyk związanych z wyszukanymi wpisami.

3. Wskaż osoby, odpowiedzialne za monitoring

Monitorowanie dyskusji na wybrane przez Ciebie tematy w sieci nie będzie jednorazową akcją. Narzędzie do monitoringu zbierze dla Ciebie wzmianki jednak to za mało – jeżeli nie będziesz regularnie sprawdzał, co to za wpisy, równie dobrze mogłyby one pozostać nieodkryte. Ta regularność jest ważna, ponieważ da Ci możliwość zareagowania na wpisy niedługo po tym, jak pojawią się w sieci. Musisz mieć zatem osobę odpowiedzialną za kontrolowanie pojawiających się wzmianek w sieci.

Jeżeli masz niewielką firmę, nie musisz zatrudniać do tego nowego pracownika. Poradzisz sobie z monitoringiem sam, musisz jednak wygospodarować na to przynajmniej minimum czasu, aby być na bieżąco z tym, co mówi się o Tobie w sieci. Pomogą w tym powiadomienia e-mail o nowych wzmiankach lub raporty ukazujące istotne zmiany w monitorowanych projektach. Duże firmy, mające wydzielony dział marketingu, mogą wskazać kilka osób odpowiedzialnych za monitorowanie Internetu.

 

Gotowy na rozpoczęcie monitorowania w Twojej firmie? Pomożemy Ci w punkcie drugim, ponieważ Brand24 to narzędzie do monitoringu Internetu. Skorzystaj z 14 dni darmowych testów, a w razie jakichkolwiek chętnie pomożemy.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail